Testen

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

Na een eerdere carrière als stadsauto komt de DS 3 terug als SUV, Crossback genaamd. Die is van dezelfde grootte als Volkswagens nieuwste SUV, de T-Cross. Welke moet je kiezen om zowel in de stad te schitteren als op het platteland?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 juni 2019
  • DS Automobiles
DS Automobiles
  • Dynamisch en comfortabel weggedrag
  • Volledige en premium uitrusting
  • Afwerking / silhouet
  • Comfortabele demping
  • Interieur overstijgt niet de middelmaat
  • Hogere prijs
  • Middelmatig koffervolume
  • Bedenkelijke ergonomie
Volkswagen T-Cross
  • Dynamisch weggedrag
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • « up to date »uitrusting
  • Koffervolume en moduleerbaarheid
  • Stevig comfort
  • Teleurstellende kwaliteitsindruk

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

De DS 3 Crossback is het tweede model van DS Automobiles sinds het zich van Citroën afscheurde, na de DS 7 Crossback. Net als die laatste gaat de DS 3 als SUV door het leven, en niet langer als Mini-concurrent (toen hij nog Citroën DS3 heette). Vandaag mikt hij dus meer op de Mini Countryman en Audi Q2. In de chicste versies leunt de Fransman zelfs bij die concurrenten aan: als speciale lanceringsreeks ‘La Première’ kost de DS 3 Crossback meer dan € 35.000.

Toch zijn er ook goedkopere versies van de Crossback, die aanleunen bij de prijzen van massaconstructeurs. Zoals de nieuwe Volkswagen-SUV T-Cross, die op een haar na dezelfde afmetingen heeft: 4,11 meter tegenover 4,12 meter. Tijd om ze tegen elkaar te zetten met hun driecilinder-turbobenzinemotoren: de 1.2 PureTech van 100 pk bij DS en de 1.0 TSI van 115 pk bij Volkswagen.

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

Afwerking en uitrusting: punt voor DS

We hoeven geen uren naar verschilpunten te zoeken: de DS is duidelijk beter afgewerkt dan de Volkswagen. De Fransman verzorgt zijn interieur met topmaterialen om zijn premiumimago te verantwoorden, de Duitser verrast door uitsluitend voor harde en holle plastics te kiezen. Ergonomisch heb je de VW dan weer sneller onder de knie dan de DS. Qua uitrusting verkleint de T-Cross de kloof met moderne opties zoals een digitaal instrumentenpaneel, rijstrookhulp, led-koplampen enzovoort. De DS 3 Crossback voegt daar nog meer aan toe: een head-updisplay, matrix-koplampen, uitklappende deurklinken, enzovoort.

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten
DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

Comfort: punt voor Volkswagen

Ook op vlak van comfort is het duidelijk: de DS 3 Crossback heeft een zachtere ophanging dan de stuggere T-Cross. Maar de VW is dan weer comfortabeler in gebruik dan de DS. De Duitser heeft meer aandacht voor de praktische aspecten: de toegang tot de achterbank is makkelijker, de (standaard verschuifbare) achterbank maakt de kofferruimte moduleerbaar, de kofferruimte is ook ruimer (385 tot 455 liter tegenover 350 liter), enzovoort. De hoekigere stijl en het grotere glasoppervlak doen de T-Cross ook ruimer aanvoelen. Achteraan in de Crossback geeft de haaienvin op de gordellijn een meer ingesloten gevoel. Wie graag hoog zit, zal wellicht kiezen voor de Volkswagen: je zit rechtop op een stoel. In de DS lijk je eerder aan boord van een verhoogde coupé te zitten.

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten
DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten
DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

Motor: punt voor DS

Zelfs met deze kleine motoren zijn de prestaties voldoende. Sportief zijn ze natuurlijk niet, maar je kunt moeiteloos mee op de grote wegen. De 1.2 PureTech 100 van de DS is iets aangenamer in gebruik dan de 1.0 TSI 115 van de VW: hij is soepeler en beter gedempt. De Duitser is aanweziger onder vollast, maar de klank is nooit echt storend (en zelfs entertainend volgens sommigen).

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

Weggedrag: gelijkspel

Hier gaat de strijd gelijk op: de T-Cross rijdt evenwichtig en efficiënt. Door zijn stuggere dempers zijn de koetswerkbewegingen beter gecontroleerd. De bedieningsorganen zijn dan weer perfect afgesteld. De Crossback lijkt op het eerste gezicht minder dynamisch door zijn soepelere ophanging. Maar op oneffen wegdek is hij daardoor net dynamischer en efficiënter dan de Volkswagen. Je moet alleen rekening houden met meer koetswerkbewegingen.

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

Prijs: punt voor Volkswagen

De DS 3 Crossback leunt in zijn duurdere uitvoeringen meer aan bij het premiumsegment. Maar in de basisuitvoering ‘Chic’ en met zijn kleine benzinemotor (1.2 PureTech 100) en manuele zesbak kost hij € 22.698. Daarmee komt hij in de buurt van de Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 met manuele zesbak in de uitvoering ‘Life’: € 22.430 (de T-Cross heeft een vanafprijs van € 20.730). Voor dat budget is de Volkswagen iets rijkelijker uitgerust, maar fiscaal gaat het weer gelijk op, met een CO2-uitstoot van 108 g/km voor de DS en 112 g/km voor de VW.

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten
DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

Besluit: gelijkspel

Deze vergelijkende test heeft geen duidelijke winnaar, maar twee uiteenlopende persoonlijkheden. De T-Cross heeft de interessantste verhouding tussen zijn buitenafmetingen, binnenruimte en koffer, en is bovendien iets betaalbaarder. Maar het kwaliteitsgevoel in de VW ontgoochelt. Dat is omgekeerd bij de DS 3 Crossback: de presentatie is verzorgd, maar de praktische aspecten worden wat opgeofferd voor de stijl. Aan jou dus om te kiezen of je voor een praktische compacte SUV gaat of voor een charismatische.

DS 3 Crossback vs Volkswagen T-Cross: van de stad tot de buiten

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jean-François Christiaens.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km