Testen

Test: Ford Transit Custom, officieel de beste

De best verkochte bestelwagen in Europa, de Ford Transit Custom, is volledig vernieuwd. En deze nieuwe generatie heeft nu al de titel van ‘Van of the Year 2024’ gewonnen! Een verdiende prijs?

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 15 december 2023
  • Ford
3,4
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Technologie aan boord
  • Veel mogelijke configuraties
  • Comfort/rijgedrag
  • Lange versnellingen/trage hernemingen handbak
  • USB-aansluitingen moeilijk bereikbaar

Het bedrijfswagengamma van Ford, dat gegroepeerd zit onder de Ford Pro-noemer, is in volle bloei. In de nasleep van de nieuwe pick-up Ranger en in afwachting van de compacte Transit Courier, is het nu aan de middelgrote Transit Custom om zijn nieuwe generatie te lanceren. En net als de Ranger wil deze nieuwe bestelwagen de concurrentie voor zijn met een groot aantal innovaties. Ford Pro heeft zelfs net twee prestigieuze prijzen gewonnen binnen het segment van de bedrijfsvoertuigen, met niet enkel pick-up van het jaar 2024 voor de nieuwe Ranger, maar ook bestelwagen van het jaar 2024 voor deze nieuwe Transit Custom.

Volledig nieuw

Ford heeft dan ook kosten noch moeite bespaard om ervoor te zorgen dat de Transit Custom zijn begeerlijke titel van best verkochte bestelwagen in Europa kon behouden. Naast zijn charismatische look heeft de nieuwkomer niet enkel een gloednieuw platform, maar ook een breed gamma aan nieuwe motorisaties en heel wat innovatieve uitrusting.

Twee lengtes

Het nieuwe platform is vanaf een leeg blad ontworpen en weegt 100 kilo minder dan dat van de vorige generatie. Dat heeft vooral een impact op het nuttig laadvermogen van de Transit Custom, die nu tot 1.350 kilo haalt. De wielbasis is ook met 20 mm gegroeid, wat de laadlengte ten goede komt. Er worden twee lengtes aangeboden bij zijn lancering: L1 en L2. De Transit Custom L1 (5.050 mm) rust op een wielbasis van 3.100 mm en heeft een 2.602 mm lange laadruimte. De L2 (5.450 mm) rekt zijn wielbasis met 400 mm uit (3.500 mm) om een nuttige laadlengte van meer dan 3 m te bereiken (tot 3.002 mm). Maar dankzij een slim ontworpen luik in de tussenwand is het ook mogelijk om nog langere voorwerpen tot 3,45 m in te laden via de ruimte onder de passagiersstoelen.

Qua volume geeft dit een laadruimte van 5,8 tot 6,8 m³ voor de Transit Custom als gesloten bestelwagen, met een standaard dakhoogte.

L-vormige scheidingswand

Naast de versie met enkele cabine (met twee of drie zitplaatsen) is de Transit Custom ook beschikbaar als dubbele cabine (met vijf of zes plaatsen). Deze variant heeft een laadlengte van 1.604 mm als L1 en 2.004 mm als L2. Maar dat is nog niet alles, want Ford biedt ook een interessante multi-cabineversie aan met een smallere achterbank met twee zitplaatsen. Dankzij deze oplossing kan je de grote laadlengte van de enkele cabine behouden dankzij een slimme L-vormige scheidingswand, met toch nog plek aan boord voor maximaal vijf personen. Een unieke aanbieding binnen het segment!

À la carte

Voor de volledigheid moeten we vermelden dat klanten hun Transit Custom, afhankelijk van hun behoeften, in drie MTM-versies (maximaal toegelaten massa) kunnen bestellen: 280, 300 en 320. Die komen logischerwijs overeen met een MTM van 2.800, 3.000 en 3.200 kg. Er zijn ook verschillende uitvoeringen te krijgen, met bijvoorbeeld de Trail of Sport, allebei met een opvallende look. Het is dus moeilijk om geen Transit Custom te vinden die aan je wensen voldoet in dit bijzonder uitgebreide nieuwe gamma.



Ergonomisch...

Kruip je achter het stuur, dan valt meteen de ergonomie van de bestuurderspost op. Het nieuwe platform heeft het dan ook mogelijk gemaakt om de voorwielen en hun veerpoten wat verder naar voor te plaatsen. Dat maakt instappen niet enkel gemakkelijker, maar het zorgt ook voor een vlakke vloer en een meer comfortabele positie voor je benen. Een aangename verbetering als je heel wat uurtjes achter het stuur van je Transit Custom zit! De bestuurder heeft nu ook de beschikking over een elektronische handrem, een plat stuurwiel en een transmissiehendel op de stuurkolom voor de versies met een automaat.

... innovatief...

Bovendien heeft Ford enkele innovatieve oplossingen bedacht om het interieur nog veelzijdiger te maken. De passagiersairbag zit bijvoorbeeld in het plafond, een primeur binnen het segment. Dat maakt plaats vrij voor extra opbergruimte waarin je een laptop of papieren op A4-formaat kan wegsteken. En dat is nog niet alles: Ford heeft ook een nieuw kantelbaar stuurwiel ontwikkeld. Dat zit inbegrepen in het Mobile Office-optiepakket en omvat een rand die je kan kantelen om te dienen als steun voor je laptop of je papieren. Of zelfs om het stuur om te toveren tot... een eettafeltje om comfortabeler te kunnen eten op de werf of tussen twee leveringen door!

... en hightech!

Verder gaat de technologische uitrusting aan boord van de nieuwe Transit Custom er ook flink op vooruit en is het nu aan de concurrentie om in te halen. Je voelt je zelfs niet meer aan boord van een bestelwagen... Standaard krijg je twee grote displays op het dashboard: een digitale tellerpartij van 12 inch, dat configureerbaar is en onder meer een zeer complete boordcomputer omvat. Het tweede en centrale scherm is 13 inch groot en aanraakgevoelig, met een horizontale positionering die lichtjes naar de bestuurder is gericht. Dat omvat de nieuwste generatie van Fords infotainmentsysteem, Sync 4, en biedt alle moderne snufjes die je ook in nieuwe personenwagens vindt (draadloze Apple CarPlay/Android Auto, over-the-air updates, enz.). Maar het heeft ook heel wat functies speciaal voor professionals dankzij de apps die gekoppeld zijn met de Ford Pro-software om de bedrijfstijd te optimaliseren en de onderhoudskosten van het voertuig te minimaliseren. Anderzijds zijn de USB- en 12-voltaansluitingen onderaan de middenconsole niet erg gemakkelijk bereikbaar tijdens het rijden. En het is gemakkelijk om je smartphone te vergeten in het nabijgelegen opbergvak wanneer je weer uitstapt.

Eerst als EcoBlue

Qua motorisaties profiteert deze Transit Custom, zoals hierboven vermeld, van zijn nieuwe platform om een bijzonder breed aanbod te bieden en zo aan alle behoeten te voldoen. Maar alvorens hij als plug-inhybride (op basis van een 2,5 liter-benzinemotor) en volledig elektrische versie (E-Transit Custom) wordt aangeboden, trapt deze nieuwe generatie zijn carrière af op diesel. En ook hier is er geen half werk geleverd! De 2.0 EcoBlue-dieselmotor is namelijk niet enkel in vier vermogensversies te krijgen (110, 136, 150 of 170 pk), maar afhankelijk van de uitvoering kan je ook kiezen voor een manuele versnellingsbak (6 versnellingen) of een automaat (8 versnellingen), een mechanisch sperdifferentieel voor een betere tractie, of zelfs vierwielaandrijving! Ook qua motoren komt iedereen dus aan zijn trekken.

Verzorgd comfort

Het nieuwe platform geeft de Transit Custom ook een onafhankelijke achterophanging met een pseudo-McPherson opstelling. Een oplossing die niet enkel de laadvloer verlaagt ten voordele van de laadhoogte (terwijl de totale hoogte onder de belangrijke grens van 2 meter blijft), maar ook om het comfort aan boord te verbeteren. We konden het testen met een lading van 400 kilo aan boord, en onze testwagen was inderdaad verrassend soepel. En dat met een over het algemeen aangenaam rijgedrag, typisch voor Ford-modellen, en een geslaagde geluidsisolatie voor een bedrijfsvoertuig met een dieselmotor.

Met zijn motor van 150 pk (en 360 Nm) en zijn manuele versnellingsbak was ‘onze’ Transit Custom ook bijzonder levendig tijdens een gemengde rit. Zijn laatste versnellingen zijn wat langer, ten voordele van een lager verbruik bij een constante snelheid, maar hernemen op de snelweg gaat daarmee ook wat trager. Over het algemeen blijven de prestaties echter overtuigend voor dit vermogensniveau. Het koppel van de 2.0 EcoBlue-motor varieert trouwens van 310 tot 390 Nm, afhankelijk van de gekozen versie. Daarmee kan je een geremde aanhangwagen van maximaal 2.800 kilo trekken.

Prijs Ford Transit Custom

Met zoveel mogelijke configuraties, om nog maar te zwijgen van de ombouwversies die worden aangeboden, is de prijsvork van de nieuwe Transit Custom vrij breed. Maar deze nieuwe generatie vraagt niet de hoofdprijs voor al zijn kwaliteiten. De prijzen zijn namelijk niet veel hoger dan die van de concurrentie, hoewel die over het algemeen een stuk ouder en minder goed uitgerust is. Concreet begint de Transit Custom als L1 280 Ambiente met 110 pk voor 32.975 euro exclusief btw. Voor een Transit 300 met 150 pk als rijker uitgeruste Limited moet je rekenen op een prijs van 38.075 euro exclusief btw. Ter info: ook de prijzen van de plug-inhybride Transit Custom zijn al bekend. Die beginnen bij 40.675 euro exclusief btw als 320 Trend.

Ons verdict

Ford Pro heeft duidelijk heel veel zorg besteed aan zijn nieuwe Transit Custom. Naast zijn talloze technologische innovaties zijn ook de basiselementen in de juiste richting geëvolueerd (laadvermogen en ruimte, comfort, rijgedrag). En gezien het indrukwekkend brede aanbod lijkt het ons onmogelijk dat je geen geschikte versie vindt dat aan jouw behoeften voldoet.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een bedrijfsvoertuig? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste bedrijfswagenzoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km