Testen

Getest: Skoda Superb, nieuwe blik en nieuwe generatie diesels

Nee, de diesel is nog niet dood. In ons land maakt hij zelfs 73 procent uit van de verkoop van de Skoda Superb. Bijna 70 procent van de meer dan 500.000 geproduceerde exemplaren sinds de lancering van de derde generatie in 2015 is ook een diesel. Tijd voor een facelift en een eerste test.

  • Wouters Bruno
  • 03 juli 2019
  • SKODA
  • 281 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename EVO-motor
  • Plaats aan boord
  • Verhouding prijs-uitrusting-afwerking
  • Gewicht en buitenafmetingen
  • Strenge sfeer binnenin

Het vlaggenschip van de Tsjechische constructeur heeft al aardige successen geboekt in het fleetsegment. De cijfers spreken voor zich: 90 procent van de verkochte Superbs in ons land gaat naar de fleetmarkt. In Europa is dat amper anders: daar gaat het om 82 procent. De dieselmotor achterwege laten is dus geen optie voor Skoda: de gefacelifte Superb krijgt drie diesels. Van de bescheiden 1.6 TDI van 120 pk tot de krachtige 2.0 TDI van 190 pk, via een 2.0 van de nieuwe EVO-generatie met 150 pk. Die werd grondig herbekeken, van de bewegende delen tot de in- en uitlaat. Hij is lichter en zuiniger, en dus minder vervuilend.

Alle motoren zijn gekoppeld aan de uitstekende DSG-versnellingsbak met zeven verzetten. Alleen de EVO-motor krijgt ook een manuele zesbak. Benzinemotoren zijn er in de vorm van de 1.5 TSI van 150 pk en 2.0 TSI van 190 pk. Ook hier hebben alle motoren recht op de DSG, en alleen de 1.5 ook op een manuele optie. De topmotor is een 2.0 TSI van 272 pk, die alleen beschikbaar is in vierwielaangedreven modellen, waaronder de nieuwe Scout, een primeur voor de Superb.

Scout

De Scout gebruikt in de Superb dezelfde formule als in de Octavia, en onderscheidt zich vooral door een 15 millimeter hogere ophanging, beschermplaten onderaan, en avontuurlijke stijl, met aangepaste bumpers, zwarte wielkasten en accenten, en nog andere specifieke details. Bij de bestaande rijmodi komt een “Off-Road”-modus. De Scout is zoals steeds alleen beschikbaar als break.

Er is ook een plug-inhybride aangekondigd, die volgt volgend jaar. De PHEV zou een 1.4 TSI combineren met een elektromotor tussen de verbrandingsmotor en versnellingsbak, goed voor een gecumuleerd vermogen van 218 pk. Het WLTP-rijbereik in elektrische modus zou 55 kilometer zijn. De ‘groene’ variant zou begin 2020 worden geleverd, maar is al vanaf september bestelbaar. Dan worden ook de eerste gefacelifte Superbs geleverd.

Matrix

De Superb ligt goed in het oog, en had dus geen grote stijlwijzigingen nodig voor zijn facelift. De designers zijn dus subtiel geweest en hebben de kwaliteitsindruk versterkt. De achterkant krijgt een chromen strook tussen de lichten, en het ronde logo wordt ingeruild voor chromen blokletters. De voorkant krijgt nieuwe, fijnere lichtblokken en een expressievere bumper. De standaard- en optionele uitrusting breidt uit, met matrix-led-koplampen (een primeur voor Skoda) en nieuwe rijhulp uit hogere segmenten. We noteren onder meer een adaptieve snelheidsregelaar die camera’s en navigatie gebruikt om zijn snelheid aan te passen aan de snelheidslimieten, en voetgangerherkenning.

Connectiviteit

Het interieur evolueert richting meer raffinement, met chromen accenten, sfeerverlichting, contraststiksels, een groter vak voor je telefoon en inductielading. Er zijn drie infotainmentsystemen, waarvan twee met navigatie. Ze zijn allemaal voorzien van SmartLink voor Android Auto, Apple CarPlay en MirrorLink. Een optionele Virtual Cockpit wijzigt de weergave van het instrumentenpaneel. De uitrustingsniveaus Ambiance, Style en Laurin & Klement duiken opnieuw op bij de berline en de break, en worden aangevuld met de rijkelijk uitgeruste sportieve varianten Sportline.

190?

We reden tijdens onze eerste kennismaking met de gefacelifte Superb eerst met de TDI van 190 pk, en vonden al snel onze draai in de strenge maar goed afgewerkte cockpit. De politiek van de Volkswagen-groep zorgt ervoor dat het niveau van Audi of VW niet bereikt wordt, maar ondanks enkele harde plastics zit Skoda toch in de buurt. Het ruimtegevoel is een van de grote kwaliteiten van de Superb, net als de verschillende ‘Simply Clever’-gadgets die het dagelijkse leven makkelijker maken (paraplu’s in de deuren, een ‘space organiser’ onder de kofferbodem, 230V-stopcontact en USB-poorten,…).

Het gevoel van welbehagen aan boord wordt versterkt door de filtering van de ophanging, die uitstekend zijn werk doet ondanks het laagprofielrubber. Het rijcomfort is een van de andere kwaliteiten van de Tsjech, inclusief de geluiddemping. Die wist efficiënt rol-, motor- en windgeluiden. De motor kwijt zich makkelijk van zijn taak, maar zonder de sprankel die 190 pk doet hopen. De DSG doet zijn werk discreet. Sportievelingen hebben wellicht enkele opmerkingen, maar met dergelijke rijstijl treed je uit de comfortzone van de Superb. Die wil namelijk ontspannen gereden worden, en stelt dan een efficiënt en precies weggedrag tentoon, als je zijn gewicht en afmetingen in het achterhoofd houdt.

Of 150?

Ons EVO-testmodel heeft een lichter en gezelliger interieur, maar deelt zijn verbruik- en uitstootcijfers nog niet mee. Ook hier is de DSG-versnellingsbak aanwezig. De rijmodi spelen vooral in op de responstijd van de versnellingsbak en het gaspedaal, en op het stuurgewicht. De 15 kilogram lichtere vooras laat zich niet echt voelen, maar het nieuwe blok is romiger en meer gepolijst, en vrij van onaangename trillingen. Hij is zeker niet minder levendig dan de 190 pk-versie. Geen reden om hem links te laten liggen, temeer omdat onze boordcomputer na 400 testkilometers een gemiddeld verbruik opgaf van 5,2 l/100 km.

Besluit

Die cijfers suggereren alvast, in afwachting van de officiële uitstootcijfers, dat dit soort kilometervreters de dieselmotor nog niet achterwege moet laten. De nieuwe 2.0 TDI EVO is aangenaam in gebruik en comfortabel. De Superb zelf is een goed afgewerkte, degelijk uitgeruste en elegante auto. Dat pakket wordt nog verleidelijker met het prijskaartje: vanaf € 32.195 voor de berline, € 33.360 voor de Combi, beide als 1.5 TSI van 150 pk met manuele zesbak in de uitvoering Ambition.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Zowel door zijn radiatorrooster, zijn stijl als zijn technische fiche kan je niet naast deze super-SUV kijken!

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

In Noord-Amerika biedt de constructeur een nieuwe optie aan die de Model S Plaid meer geschikt maakt voor het circuit.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.490
2018
52.966 km

Diesel, Automaat

€ 18.299
2014
97.000 km

Diesel, Automaat

€ 32.897
2018
61.000 km

Diesel, Manueel

€ 49.999
2018
11.000 km