Testen

Getest: Volkswagen T-Roc R, onverwacht goed

Een cross-over met een hoog zwaartepunt en een gewicht van 1,6 ton, die is toch alleen maar goed om mee te flaneren en naar de sportclub te rijden? De Volkswagen T-Roc R bewijst dat het concept ook perfect een dynamische interpretatie kan krijgen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 17 oktober 2019
  • VOLKSWAGEN
  • 870 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruisende motor
  • Evenwichtig en neutraal rijgedrag
  • Opwindende klank Akrapovic-uitlaat
  • Harde kunststoffen op dashboard
  • Nog veel dure opties
  • Ophangingscomfort bij lage snelheden

Getest: Volkswagen T-Roc R, onverwacht goed

Nu de Golf R op het punt staat tijdelijk te verdwijnen door de nakende lancering van de Golf 8 dreigt Volkswagen zonder sportieve imagodrager te komen. Dat hiaat vangt het merk op door de mechaniek van deze sportieve Golf over te planten naar een onverwacht model: de cross-over T-Roc. De C-SUV is gebouwd op dezelfde MQB-architectuur als de Golf (en bijna heel het VW-gamma) en dus was die orgaantransplantatie vrij eenvoudig door te voeren.

2.0 TSI

Het hart van het R-gamma wordt gevormd door de benzineviercilinder 2.0 TSI. Die heeft bij zijn verhuis naar de T-Roc niets aan levenslust moeten inboeten, want ook hier ontwikkelt hij 300 pk en 400 Nm. Hij neemt van de Golf ook de vierwielaandrijving 4Motion met Haldex-koppeling over, maar om te compenseren voor het hogere zwaartepunt is de sturing ervan aangepast: er wordt vroeger en vaker koppel naar de achteras gestuurd om de grotere onderstuurneiging van het cross-overprofiel tegen te gaan. De manuele zesbak van de Golf R is niet meegekomen en deze compacte SUV is er dus enkel met de DSG-7-overbrenging met dubbele koppeling, die een optie is op de Golf R. Wat hij ook standaard heeft, zijn de remmen van de Performance-versie van de berline om te compenseren voor het hogere gewicht. Al valt dat laatste eigenlijk heel goed mee: op papier weegt de T-Roc R slechts 25 kilo meer dan de Golf R.

Getest: Volkswagen T-Roc R, onverwacht goed

De cross-over ligt dichter bij het asfalt dan in zijn bravere versies en staat op 18-duimvelgen. Het model is echter ook verkrijgbaar met een gamma aan 19-duimvelgen. Die zouden we dan wel combineren met de optionele actieve schokdemping DCC om een minimum aan comfort te vrijwaren. Een laatste opvallende optie is het optionele uitlaatsysteem van Akrapovic, dat 7 kilo gewicht uitspaart en een sportievere klank zou moeten geven.

De T-Roc R heeft verder voor een weinig discrete oorlogstenue gekozen, met een heel dikke voorbumper, een specifieke led-signatuur vooraan, forse zijschorten en een opvallende diffuser achteraan met daarin aan weerszijden twee dubbele uitlaatpijpen. Op de foto’s oogt de auto vrij braaf, maar wanneer je in het echt oog in oog met hem komt te staan, voel je instinctief dat dit geen tam beestje is.

Getest: Volkswagen T-Roc R, onverwacht goed

Regen? Geen probleem

Wanneer we aankomen op onze testlocatie in Nice, is het vrij hard aan het regenen en zijn we net aan een hevige storm ontsnapt. Dat betekent dat de wegen er glad bijliggen en dat er vaak afgewaaide takken en andere rommel op de weg ligt. “En daar zijn we heel blij mee”, zegt Jost Capito, managing director van Volkswagen R GmbH. “De T-Roc R is een lifestylegerichte auto voor dagelijks gebruik, dus mag hij voor dit weer niet terugschrikken”. Die dagelijkse bruikbaarheid vertaalt zich trouwens ook in het feit dat een trekhaak nog steeds in de optielijst staat en dat de auto tot 75 kilo op zijn dak mag meezeulen. “Dat heeft ons de nodige kopzorgen gegeven, want we willen niet dat de elektronisch koprolpreventie te vroeg ingrijpt in deze sportieve auto”.

Getest: Volkswagen T-Roc R, onverwacht goed

We vertrekken uit Nice, stellen vast dat de kunststoffen van het dashboard nog steeds onaangenaam hard aanvoelen en mopperen een over de bijzonder stugge ophanging op de pokdalige wegen van deze stad. Maar op een gegeven moment ontsnappen we aan het centrum en komen we terecht op de legendarische Col de Vence. Het gas mag open en… de T-Roc R tovert een glimlach op ons gezicht. Zijn kerngezonde 2.0 TFSI gaat nog steeds als de brandweer (0 naar 100 km/u in 4,8 seconden), de DSG schakelt bliksemsnel en de Akrapovic-uitlaat brult en knettert dat het een lieve lust is. We gaan van de rijmodus Normal naar Race en voelen de auto transformeren: de dempers worden voelbaar alerter, de vierwielaandrijving bevoordeelt de achteras nog meer voor een nog neutraler rijgedrag en we krijgen nog meer informatie via het stuurwiel door. Korte en krappe bochten, lange doordraaiers, perfect glad of net pokdalig asfalt: alles verteert de T-Roc R met brio. Akkoord, hij zal niet gaan zwiepen met zijn kontje of zich laten verleiden tot andere capriolen, maar dat is ook niet zijn roeping. Maar hij biedt oprecht veel rijplezier.

Getest: Volkswagen T-Roc R, onverwacht goed

Ons verdict

Een ‘sportieve’ cross-over, maak dat een ander wijs: zo’n logge dikhuid kan je wel veel vermogen geven, maar balletdansen zal hij nooit kunnen, toch? De T-Cross R ondergraaft dat vooroordeel toch behoorlijk. Zonder een driftmachine te zijn verteert hij allerlei soorten bochten en wegen met brio en geeft hij zijn bestuurder daarbij een grote glimlach. De machtige tweeliter van de Golf R heeft bovendien precies genoeg kracht om hem altijd interessant te houden zonder gevaarlijk te worden. En het beste nieuws? Hij is ondanks zijn meer uitgebreide uitrusting minder duur dan de Golf R waar hij van is afgeleid. Het enige echte minpuntje is dat ophanging (toch met de 19-duimvelgen onder de testauto’s) vrij stug is bij lage snelheden.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Het is officieel: de volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor!

Het is officieel: de volgende Bugatti krijgt een verbrandingsmotor!

Het is Mate Rimac, de nieuwe man aan het hoofd van de beroemde Franse autobouwer, die zelf het nieuws bekendmaakte. Maar deze toekomstige Bugatti ontsnapt niet aan een hybridekuur.

BMW werkt aan een revolutionair stuur

BMW werkt aan een revolutionair stuur

Dat zou in de toekomstige modellen van het merk kunnen zitten

Geflopt model: Nash Healey, een mislukking die vandaag gezocht is!

Geflopt model: Nash Healey, een mislukking die vandaag gezocht is!

De Nash Healey moest de vaandeldrager worden van een merk dat zich klaarmaakte om de Amerikaanse markt, die happig was op Britse cabrio’s, te verleiden. Helaas werd de carrière van de Nash Healey Snel afgebroken...

Ford Bronco Raptor als voorsmaakje op de Ranger Raptor?

Ford Bronco Raptor als voorsmaakje op de Ranger Raptor?

Ford lanceert in de VS een imposante Raptor-versie van zijn Bronco. Net als de standaard Bronco komt die niet naar Europa… maar hij geeft misschien wel een idee over de volgende Ranger Raptor.

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 36.127

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km