Testen

Getest: Volkswagen Touareg, volwaardig premiumdebuut

“De nieuwe Touareg is de enige Volkswagen in het premiumsegment”, vertelden de Duitse VW-ingenieurs ons. Maar slaagt de derde generatie van Volkswagens grootste SUV erin om definitief toe te treden tot het premiumsegment? Wij waagden ons aan een eerste test.

  • Bervoets Wim
  • 17 mei 2018
  • Volkswagen
  • 1.173 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijcomfort
  • Afwerkingskwaliteit
  • Beschikbare rijhulp
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Krachtige v6
  • (Voorlopig) beperkt motoraanbod
  • Afgevlakte rijdynamiek
  • Ergonomische details multimediasysteem
  • Hoog gewicht
  • Stevige prijs

Dat de Touareg zijn fundamenten deelt met premiumgerief als de Porsche Cayenne en Audi Q7 is niet nieuw. Dat deed het oermodel uit 2002 immers ook al. Maar nu krijgt Volkswagens grootste SUV het juiste hout om zijn pijlen op de premiumklant te richten. Het MLBevo-platform zorgt immers voor chassismagie als actieve antirolstangen (gestuurd door een afzonderlijk 48 volt-circuit) en vierwielsturing. Daarmee is deze nieuwe Volkswagen Touareg technisch zelfs verwant aan heel wat exclusievere paradepaardjes uit de Volkswagen-stal, zoals de Bentley Bentayga en de Lamborghini Urus.

Familiebanden

Maar het MLB-platform doet nog meer: de Volkswagen wint meer dan 100 kilogram aan gewicht en bijna 8 centimeter aan lengte. Toch is hij met 4,88 meter korter dan de nauw verwante Porsche en Audi: de Touareg is 4 centimeter korter dan de Cayenne (4,92 meter) en zelfs 17 centimeter korter dan de kolossale Q7 (5,05 meter). Visueel ziet hij er forser uit dan zijn voorganger. De familiebanden met de twee andere Duitsers komen in het lijnenspel tot uiting, maar vooral het dominante, brede radiatorrooster dat overloopt in de lichtblokken (zie ook de Arteon) moet zijn Volkswagen-identiteit bevestigen.

Qua kofferruimte worden de kaarten anders geschud: in de Touareg geraak je 810 liter aan bagage kwijt (maar liefst 113 liter meer dan in zijn voorganger), terwijl dat er in de Cayenne maar 770 liter zijn. De Q7 domineert opnieuw, met 890 liter. Het verbaast uiteraard niet dat de Volkswagen-SUV zijn achterbank over 16 centimeter laat verschuiven en dat de rugleuning van die achterbank verstelbaar is.

Innovision

Toch zijn de beste plaatsen in de nieuwe Touareg vooraan: daar springt niet alleen de hoogwaardige afwerking (die maar op enkele gevoels- en feedbackdetails moet onderdoen voor Audi) het best in het oog, maar kan je immers volop experimenteren met de imposante Innovision-cockpit. In feite twee grote digitale displays, die optisch worden versmolten tot één geheel. Premiuminspiratie die VW bij Mercedes vond dus, al haalt het rechter scherm in de Touareg bijna een Tesla-tabletformaat. Dat scherm is een 15 duim groot touchscreen, en bedient comfortitems zoals de klimaatregeling en massagezetels (een primeur op de Touareg), rijhulp en het infotainmentsysteem. Het linker scherm is het instrumentenpaneel en is 12 duim groot.

De hele handel is personaliseerbaar met zeven gebruiksprofielen, en zou volgens Volkswagen maar twintig minuten vergen om te doorgronden. Geraak je toch ergens verstrikt in een submenu, dan is er een grote “home”-knop om terug te keren naar het basisscherm. Wij vinden het systeem nogal erg aanwezig op het dashboard en zien klimaatregelingsfuncties liever blindelings toegankelijk, maar geven wel toe dat de bediening snel vertrouwd aanvoelt.

Motoraanbod

Onder de motorkap beperkt de Touareg zich bij zijn debuut tot de 3.0 V6 TDI, die 286 pk en 600 Nm sterk is. Binnenkort komt daar nog een versie van 231 pk en 500 Nm bij. Ook gepland: een V6 TSI van 340 pk en 450 Nm en een V8 TDI van 421 pk en maar liefst 900 Nm. China begint met een 367 pk sterke plug-inhybride, die in een niet nader genoemde toekomst naar het Oude Continent komt.

Voorlopig houdt Volkswagen het nog bescheiden dus. Nu ja: een 2 ton zware kolos die in 6,1 seconden naar 100 km/u sprint en doorgaat tot 238 km/u is niet bepaald bescheiden. Maar de V6 gedraagt zich zo wel: hij valt op doordat hij niet opvalt. Zijn fluweelzachte en soepele werking krijgt dus pluspunten. VW’s 4Motion-vierwielaandrijving en een klassieke achttrapsautomaat zetten het vermogen aan de grond, en doen dat probleemloos.

Op de weg

Toch laten de twee ton zich in de bochten voelen: ondanks de optionele actieve antirolstangen en vierwielsturing van ons testmodel gaat de Touareg minder soeverein met zijn kilo’s om dan de Cayenne. Niet dat de Volkswagen-SUV sportieve ambities heeft: de Duitsers zeggen vooral op comfort te mikken. Daarvoor staat er ook nog luchtvering in de optielijst, die voor onberispelijk rijcomfort zorgt.

Als je dan toch in de optielijst grasduint, loont het eigenlijk de moeite om naar de rijhulp te kijken: Volkswagen biedt namelijk een erg omvangrijk pakket aan, gaande van fileassistentie over nachtzicht tot een manoeuvreerhulp voor aanhangwagens (de Touareg kan trouwens tot 3,5 ton slepen), waardoor het comfortabel en ontspannen chaufferen is.

Op snelwegen en in files rijdt de Touareg bijvoorbeeld deels autonoom – er is zelfs rijstrookassistentie die de tijdelijke wegmarkeringen van wegenwerken herkent – maar zelfs buiten snelwegen reageert de SUV proactief op verkeersborden en navigatie-instructies. Alleen de rijstrookassistentie presteert op B-wegen af en toe minder. De Volkswagen past zijn snelheid automatisch perfect aan wanneer je een zijstraat in moet, zonder dat je zelf hoeft te remmen of gas te geven. Dat doet een Mercedes S-Klasse ook, maar wij zouden het geweldig vinden als Volkswagen deze technologie uitbreidt naar “betaalbare” modellen, zoals de nieuwe Golf.

Prijzen

Over “betaalbaar” gesproken: Volkswagen vraagt 66.000,01 (jawel) euro voor zijn Touareg. Dat is de basisversie, die weliswaar al beschikt over led-koplampen en een navigatiesysteem. Maar Volkswagen ziet je liever uitwijken naar de Elegance, Atmosphere of R-Line, die respectievelijk een ontspannen, technologische en sportieve sfeer willen oproepen.

De Elegance en Atmosphere kosten 81.735,02 euro, de R-Line 83.885,01 euro. Heel wat meer, maar de Belgische importeur koppelt daar ook een Business-pack aan, met onder meer elektrisch verstelbare lederen zetels, de Innovision-cockpit, een panoramisch dak, parkeerhulp en een elektrische kofferklep. Een kwestie van prioriteiten afwegen dus. De V6 TDI verbruikt op papier tot slot 6,9 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 182 g/km.

Besluit

De Touareg is sinds 2002 het SUV-vlaggenschip van Volkswagen. Generatie drie zet zijn premiumkarakter nog meer in de verf: de nieuwe Touareg is een geraffineerde, comfortabele en hoogtechnologische SUV. Een met een stevig prijskaartje weliswaar, waardoor hij zich in de goed uitgeruste versies niet alleen qua prestige maar ook qua prijs op hetzelfde niveau tilt als zijn stalgenoten, de Q7 en de Cayenne.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km