Testen

Getest: Volvo S60 T8 Polestar Engineered, sportig

Volvo positioneert zijn nieuwe S60 nadrukkelijk als dé sportsedan van het merk. Wat betekent dat?

  • vroomautovisie@gmail.com
  • 28 november 2018
  • Volvo
  • 1.180 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename automaat
  • Aantrekkelijk design
  • Efficiënt weggedrag
  • Comfort achterbank
  • Comfort op 20-duimsvelgen
  • Delicate remdosering

Getest: Volvo S60 T8 Polestar Engineered, sportig

Tekst: Peter Hilhorst

De rauwe stem van Bruce Springsteen had niet misstaan tijdens de presentatie van de Volvo S60. Hij is Born in the U.S.A., want de S60 wordt in een splinternieuwe fabriek in het Amerikaanse Charleston gebouwd. De Verenigde Staten zijn nu eenmaal een heel belangrijke markt voor Volvo.

Strategisch is het ook een goede plek, want de Zweden hebben nu productiefaciliteiten in Europa, China en Amerika. Alle fabrieken kunnen alle modellen bouwen als dat nodig is. Geen overbodige flexibiliteit, sinds de wispelturige roerganger in de VS als een olifant door de porseleinkast van het wereldtoneel dendert en handelsoorlogen start.

Supersized Volvo

En toeval of niet: in Amerika is alles groot en de S60 is ook supersized in vergelijking met zijn voorganger. Met een lengte van 4,76 meter is hij aan de maat voor het D-segment. Hij is 12,6 centimeter langer, de wielbasis nam 9,6 centimeter toe, hij is iets breder en 5 centimeter lager. De kofferbak heeft 62 liter meer inhoud en komt uit op 442 liter. Kijken we naar concurrenten als de Audi A4, de huidige BMW 3-Reeks en de Mercedes-Benz C-Klasse, dan is de S60 centimeters langer en breder. De kofferbak van de S60 is wel kleiner dan die van zijn concurrenten.

Getest: Volvo S60 T8 Polestar Engineered, sportig

Geen diesels

De S60 zal vanaf januari te bestellen zijn en leverbaar vanaf de zomer. Hij wordt gelanceerd met de 250 pk sterke T5 met de bekende 2.0 turbomotor die dwars in de neus ligt en de voorwielen aandrijft. Eveneens verkrijgbaar: de voorwielaangedreven T4 met 190 pk en de 390 pk sterke stekkerhybride, de T8. Op die laatste versie komen we zo terug. Waar zijn de diesels, die wel leverbaar zijn in de V60? Volvo stopt op termijn met dieselmotoren en de S60 is het eerste model dat daar het tastbare bewijs van is. Geen diesels!

Sportieve sedan

Zoals gezegd, Volvo gaat de S60 als sportieve sedan in de markt zetten en dat betekent dat elke versie naast een Inscription-uitvoering ook een R-Design- of later in het geval van de T8 nog een extra sportieve Polestar Engineered-versie krijgt. Het maakt de vermarkting van de S60 ook een stuk eenvoudiger en goedkoper als er maar één uitrustingsniveau wordt geleverd. Denk aan voorraad, levertijd, prijslijsten en andere communicatiezaken.

Als R-Design heeft de S60 een sportiever aangekleed koetswerk en een 15 millimeter verlaagd sportonderstel. Maar wij konden kennismaken met de T8 Polestar Engineered, die door de sportdivisie van het merk onder handen is genomen. Aan de buitenzijde is de T8 Polestar Engineered onder meer te herkennen aan een zwarte grille, donkere uitlaatmonden waar een gewone uitlaatpijp in te zien is, een veerpootbrug onder de motorkap, een vijftien millimeter verlaagd onderstel, instelbare dempers van het Zweedse kwaliteitsmerk Öhlins, 20-duimsvelgen met 245/40-banden en Brembo-remschijven met gefixeerde zespots remklauwen op de vooras.

Het is zeker in het duistere Black Stone een mooie auto om te zien, met stevig uitgebouwde achterste wielkasten en een krachtige stance. Binnenin tref je het bekende Volvo-interieur, met in dit geval goed zittende sportzetels met gele gordels. Uiteraard zijn ook alle van de V60 bekende veiligheidssystemen aanwezig.

Getest: Volvo S60 T8 Polestar Engineered, sportig

Minpunten voor achterbank

De zitpositie is aangenaam, zoals we die kennen van zo’n beetje elke Volvo. Er is ruime verstelbaarheid voor stoel en stuur, zodat vrijwel iedereen een fijne plek kan vinden. Op de achterbank staan de zaken er iets anders voor. Het ruimteaanbod is riant en royaler dan bij de concurrentie, maar het zitcomfort op de achterbank laat te wensen over. De zitting is te kort, staat te laag en te vlak, waardoor de steun ondermaats is.

De kofferbak is diep en breed, mede door de ruimtebesparende, dwarsgeplaatste composiet bladveer. Vooraan heeft de S60 overigens de bekende set-up met dubbele draagarmen. Luchtvering wordt niet leverbaar en elektronisch instelbare dempers ook niet. Alleen de T8 heeft handmatig instelbare dempers die zich met een draaiknop bovenop de veertorens in 22 standen laten zetten.

Getest: Volvo S60 T8 Polestar Engineered, sportig

Turbo en compressor

De T8 heeft in de achteras een 87 pk en 240 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Het 10,4 kWh grote accupakket is in de middentunnel ondergebracht. De 2.0 viercilinder met turbo én compressor drijft de vooras aan. De motor levert 318 pk en 430 Nm, waarmee het gecombineerde vermogen uitkomt op 405 pk. Genoeg voor een sprint van 4,7 seconden naar 100 km/h en een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h.

405 in plaats van 390 pk? Klopt: Polestar heeft de motorsoftware aangepakt voor 15 pk en 30 Nm meer. De mapping van de achtbak is eveneens aangepast voor een sportiever schakelgedrag. De prestatiecijfers klinken indrukwekkender dan ze voelen, want on the move geeft hij niet de beleving ruim 400 pk te hebben. Het ontbreken van een aansprekend geluid helpt ook niet mee. De aandrijflijn is daarentegen soepel en de achtbak schakelt naar behoren. Al zouden de reacties op de schakelflippers en het gaspedaal directer mogen zijn.

Moeilijke remmer

Nog iets wat beter zou moeten, is het rempedaal. De vertraging is prima, maar de doseerbaarheid slechts matig doordat de overgang van regeneratief remmen en mechanisch vertragen nogal abrupt is. Daardoor is in stadsverkeer soepel remmen niet eenvoudig en ook niet als er hard gereden wordt. Dan rem je vaak te veel en kan er onbalans ontstaan bij het ingaan van een bocht.

Het topmodel van de S60 is, ondanks de bemoeienissen van Polestar, de core business niet uit het oog verloren: comfort. Het onderstel heeft souplesse, voldoende lange veerwegen en veel progressiviteit in zijn dempers om slechte wegen goed te verwerken. Op korte oneffenheden laat het gewicht van de 20-duimsvelgen zich voelen en komt er een stoot uit de ophanging. Geen droge klap, maar een rubber dreun, waarmee hij de vertrouwde Volvo-rijder niet zal afschrikken. De besturing is licht en met 2,9 omwentelingen van uitslag tot uitslag vrij indirect, maar stelt je daardoor wel in staat om de stuurinput heel nauwkeurig te doseren.

Getest: Volvo S60 T8 Polestar Engineered, sportig

Ware aard

Als we het tempo opvoeren komt de ware aard van deze uitvoering naar boven. Dan blijken de dempers het koetswerk altijd weer mooi op te vangen, snel te zetten en vooral feedback te geven aan de bestuurder. Het onderstel wipt en beweegt om onder zware belasting de wielen goed grip te laten houden. Bovendien laten de oplopende krachten op de auto zich ook voelen in de besturing, waardoor een redelijk communicatief rijdende auto is ontstaan.

Uiteindelijk zijn het de voorwielen die door de flinke massa van 2.020 kilogram hun greep op het asfalt als eerste verliezen. Gas lossen of gas bijgeven om de koers te beïnvloeden heeft nauwelijks effect en al snel schuift hij weer weg over de voorwielen. Het ESP kan niet helemaal uitgeschakeld worden, waardoor deze loodzware Zweed ook op de limiet zijn hoofd koel houdt en vertrouwenwekkend aanvoelt.

Getest: Volvo S60 T8 Polestar Engineered, sportig

Besluit

De traditionele Volvo-rijder die wat extra sportiviteit zoekt, zal met deze T8 tevredengesteld worden. De veeleisende fanatiekeling zal spanning en sensatie missen. De S60 is sportief, maar dan vooral sportig. Op zijn Zweeds.

Meer lezen over:

Over de auteur: vroomautovisie@gmail.com

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Mercedes wil hogerop en de A-Klasse krijgt geen opvolger

Het Duitse merk gaat voor duurzame groei in de toekomst, met hogere marges en een beperkter gamma dat gericht is op luxe.

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Mercedes Vision AMG: het zware geschut van het ‘elektrische tijdperk’

Deze Vision AMG concept blikt vooruit naar de elektrische toekomst, vanaf 2025, van het bedrijf uit Affalterbach.

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

De BMW M4 CSL doet zijn naam alle eer aan!

BMW trekt het doek van de M4 met “Competitie, Sport, Lichtheid” in zijn naam. Meer vermogen en een lager gewicht dus! Het is de snelste in serie gebouwde BMW ooit! Dit wordt sowieso een collectors item…

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Video: de € 135 miljoen van de ‘Uhlenhaut’-verkoop gaat naar het goede doel

Eindelijk is het officieel: de Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé werd verkocht om geld te voorzien voor een ‘Mercedes-Benz Fund’, dat gebruikt zal worden om onderzoek naar duurzaamheid te stimuleren.

Aanbevolen tests voor jou

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 13.900
2016
113.244 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km