Testen

Geraffineerd en technologisch

Onder een klassiek en een weinig vernieuwd kleed verbergt de nieuwe Honda Accord heel wat indrukwekkende technologie. Daarmee lijkt hij goed gewapend om in een al goed gevuld segment een rol te kunnen spelen.
  • Piette François
  • 08 december 2008
  • Honda
Voor- en nadelen
  • Aangename versnellingsbak
  • Beperkt verbruik
  • Comfort
  • Geraffineerde diesel
  • Kwaliteit van het geheel
  • Standaarduitrusting
  • Technologische uitrusting
  • Fiscaal plaatje
  • Geen automaat
  • Geen carrosseriebescherming

Presentatie

De stylingspecialisten van Honda kozen bewust voor een brave instelling bij de vernieuwing van de Accord. Toestanden als de Civic met zijn scherpe lijnen moet je hier niet verwachten. Esthetisch veranderd er immers bitter weinig.

Motor

Dat Honda motoren kan bouwen wisten we al een tijdje. Ook weten we dat ze hun motoren maar met kleine stapjes laten evolueren. In dit specifieke geval betekent dit dat de 2.2 diesel er 10 pk en net zoveel newtonmeters bij krijgt wat het totaal op 150 pk en 350 Nm brengt. Voor een dergelijke cilinderinhoud kunnen we dit zeker geen overdreven cijfers noemen. Honda voorziet voor de overbrenging enkel een manuele 6-bak.

Eens op weg toont de motor zijn echter zijn karakter en naar onze mening kan hij toch de strijd aan met recentere motoren die er op papier veel beter voorstaan. De motor werkt ongelooflijk stil en je moet al een erg geoefend oor hebben om te herkennen dat het hier om een zelfontbrander gaat. Vanaf traagloop werkt hij soepel en krachtig en die karaktertrek behoudt hij op alle regimes. Dit is zonder twijfel één van de meest geraffineerde motoren van het moment. En ook de bak toont zich typisch Honda: kortom uitstekend. De slagen zijn kort en precies terwijl de vergrendeling erg duidelijk aanvoelt.

De prestaties mogen met een top van 212 km/h en een sprint van 0 tot 100 km/h in 9,7 seconden zeker gezien worden.

Wegligging

Met zijn stabiele en gezonde rijgedrag voelt de Accord erg zeker aan. De stuurinrichting is goed afgesteld en voelt stevig aan zodat je de auto erg nauwkeurig de bocht kan insturen. Om je helemaal op de baan te houden heeft Honda de Accord met een Lane Assist uitgerust. Die herkent de witte lijnen langs de kant van de weg en zorgt met kleine correcties dat de auto in het midden van de baan blijft. Als je het systeem uittest komt de werking echt indrukwekkend over maar toch moeten willen we opmerken dat dit systeem een rijhulp is en het dus aangeraden is om steeds je stuur vast te houden. Alles hangt immers van de staat van het wegdek af en bij scherpe bochten durft het systeem al eens de pedalen te verliezen. Een andere nieuwigheid voor Honda is de adaptieve cruise control die dankzij een radar achter de kalender onmiddellijk de auto afremt als hij een auto voor zich detecteert.

Comfort

De uitstekende ophanging filtert op een voortreffelijke wijze alle oneffenheden en putten in het wegdek. Het interieur is nogal streng en High-Tech. De iPod/USB aansluiting, de bizone airco en een massa knopjes en schakelaars maken het niet bepaald mooie instrumentenbord nogal overladen en de passagier zullen heel wat werk hebben om hierin hun weg te vinden.

De rijpositie verdient alle lof en de bedieningen vallen perfect in de hand. Wat de plaats binnenin betreft vinden vier inzittenden goed plaats maar bij de concurrentie hebben we toch al een ruimere achterbank gezien. Maar alles zit erg goed in elkaar en je hoort niet het minste kraakje. En dankzij de stille motor hoor je … niets in het interieur.

Prijzen en uitrusting

Een basisprijs van  28.675 € lijkt misschien vrij hoog, maar Honda geeft daarvoor wel veel voor in de plaats. Snelheidregelaar, vier elektrische ramen, getinte ruiten, verwarmde zetels en stuur en versnellingsmof in leder behoren tot de serie-uitrusting. Maar ook een multifunctioneel stuur, bizone airco, 3jaar/100.000 km garantie regensensoren, electrochrome achteruitkijkspiegel, lichtmetalen velgen, MP3-radio, USB-poort enz enz horen tot de standaarduitrusting. In ieder geval mag je de uitrustingsfiche erg compleet noemen.

Aan de pomp blijft de Accord i-DTEC erg vriendelijk voor je portefeuille. Ons traject leidde ons over autosnelwegen, door stadsverkeer en over enkele secundaire bergwegjes waarbij ons gemiddelde zich rond de 6,9 liter per honderd stabiliseerde. Volgens Honda bedraagt de CO2-uitstoot 148 gr/km.

Conclusie

Nu de Accord met de nodige High-Tech werd bedacht is hij geraffineerder dan ooit. Van buitenaf zal enkel een getraind oog de verschillen met zijn voorganger opmerken maar binnenin is het erg aangenaam leven geworden in deze de Japanse berline. En daar heeft de uitstekende motor zeker zijn zegje in te doen. Spijtig dat Honda geen eco-versie voorzien heeft want zo zou hij zeker wat van de fleet-verkoop kunnen binnenrijven.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Honda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km