Testen

Koreaanse outsider

De i30 brengt brood op de plank bij Hyundai. De compacte middenklasser is gestileerd, goed uitgerust en ook nog eens beter gewaarborgd dan om het even welke Europeaan. Om op gelijke voet te blijven met de concurrentie van het Oude Continent, krijgt hij een nieuwe versie die milieuvriendelijker is: Blue Drive. Tegelijk ondergaat de esthetiek een kleine opfrisbeurt.
  • Piette François
  • 30 juni 2010
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Aangename en zuinige motor
  • Leuk weggedrag
  • Prijs/uitrusting
  • Zesbak standaard met diesel
  • Droge ophanging
  • Gevoelloze besturing
  • Harde zetels
  • Rijpositie

Succes

Bij Hyundai gaan de zaken tegenwoordig uitstekend. De nieuwe iX35 is een doorslaand succes en de constructeur slaagt er goed in om de crisis te weerstaan. De Zuid-Koreanen hopen zelfs de vierde grootste constructeur van de wereld te worden. Van de i30 werden al meer dan 200.000 exemplaren gebouwd. Deze facelift komt de verkoop een duwtje in de rug geven.

Vanbuiten

De stijl van de i30 evolueert maar een klein beetje en verandert weinig aan de sportieve uitstraling van het model. De neus werd hertekend, met een nieuwe voorbumper, een andere achtergrond voor de koplampen en een nieuwe zeshoekige grille. Die laatste maakt voortaan deel uit van de huisstijl van het merk. De zijschorten en de achterbumper werden ook bijgeschaafd.

Vanbinnen 

Je kunt Hyundai niet langer met de vinger wijzen voor de kwaliteit van de plastics. De Zuid-Koreanen hebben grote inspanningen geleverd op dat vlak en de i30 hoeft de concurrentie niets te benijden. De materialen voelen zacht aan, de ergonomie is uitstekend en de aanpassingen zijn onberispelijk. Dat moet de kritiek op de kwaliteit van de Zuid-Koreaanse auto's definitief in de kiem smoren.

Uitrusting 

Enkele kleine extra's verhogen het niveau van de uitrusting: een boordcomputer, een schakelindicator en, in optie, cruise control met een snelheidsbegrenzer. Naar goede gewoonte is ESP bij Hyundai standaard. De topversies van het gamma kregen een beter afleesbaar instrumentarium en een lcd-scherm voor de boordcomputer. Hyundai voorziet drie uitrustingsniveaus: Comfort, Lounge en Style. De Lounge in combinatie met het Luxury Pack lijkt ons het beste compromis, met een ruime uitrusting voor een redelijke prijs.

Blue Drive standaard op manuele versies   

Door het bos aan groene labels zien we bijna de bomen niet meer: BlueEfficiency, BlueMotion, enzovoort. Bij Hyundai heet het pakket brandstofbesparende maatregelen Blue Drive. Op de versies met manuele versnellingsbak is een start-stopsysteem (ISG) standaard. Het beschikt over een versterkte startmotor en intelligente besturing om de motor beneden 5 km/u stil te leggen, weliswaar als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Zo moet de motor op temperatuur zijn. Andere aanpassingen zijn de meer gestroomlijnde ruitenwissers, de schakelindicator en de banden met lage rolweerstand.

Ongeziene garantie

Wat garantie betreft, ziet Hyundai het groot. Bij Europese constructeurs is twee of drie jaar gebruikelijk, maar Hyundai biedt vijf jaar, en dan nog ongeacht het kilometeraantal. En daar voegt het ook nog vijf jaar pechbijstand en gratis check-ups aan toe.    

Prijzen

De prijzen beginnen bij 15.499 euro voor de 1.4i Comfort. Als je rekening houdt met de uitrusting is dat een knalprijs. De 1.6 CRDi 90 Comfort kost dan weer 17.249 euro. De 1.6 CRDi CrossWagon (break) Style staat aan de top van het gamma en kost 24.199 euro.

Motoren

De tweeliters zijn verdwenen uit het gamma, zowel de benzine als de diesel. Blijven over: de 1.4 en 1.6 benzine (109 en 155 pk) en de 1.6 CRDi diesel met 90 en 115 pk. De krachtigste motoren kunnen gekoppeld worden aan een automaat, de anderen beperken zich tot een handgeschakelde bak met vijf versnellingen voor de 1.4 en zes voor de 1.6 CRDi. Dat laatste is zeker een voordeel.

Rijden 

Gemiddeld zijn de Koreanen een beetje kleiner dan de Europeanen en dat merk je. Zodra ik achter het stuur zit, bevindt mijn hoofd zich erg dicht tegen de dakhemel. Het beïnvloedt de rijpositie aanzienlijk en is vreemd voor een auto die zich sportief profileert.

Achterin is het ruimte-aanbod correct, maar blijkt de bank nogal vlak en hard, een effect dat versterkt wordt door de droge ophanging.  Tot zover de negatieve kritiek, want deze Hyundai rijdt erg aangenaam: stil, zelfs met de 90 pk sterke diesel voldoende levendig en ook zuinig. Met vier personen in de auto kun je gemakkelijk minder dan 6 l/100 km verbruiken, zonder dat je een geforceerde eco-rijstijl moet hanteren.

De zesbak laat zich aangenaam bedienen en heeft vrij korte versnellingen. Vreemd genoeg is de eindverhouding eerder kort, zeker in vergelijking met de erg lange versnellingsbakken van de Europese middenklassers met groene roeping.       

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km