Testen

Verzoener van twee uitersten

Sportieve auto’s een groen tintje geven of omgekeerd: het is moeilijk te realiseren, maar de droom van heel wat gepassioneerde bestuurders. In het C-segment waagt Hyundai zich als eerste op dit terrein met de i30 EcoSport. Die bewijst dat ecologische wagens niet per se saai zijn om mee te rijden.
  • Piette François
  • 17 mei 2010
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • 5 jaar garantie
  • Leuk weggedrag
  • Onklopbare verhouding prijs/uitrusting
  • Overtuigend concept
  • Uitstekende zesversnellingsbak
  • Zuinige motor
  • Beperkte mogelijkheid individualisering
  • Erg droge ophanging
  • Matige prestaties
  • Rijpositie

Bodykit

De Hyundai i30 heeft erg snel een plaatsje veroverd in het segment. Hoewel de kleine berline niet sportief oogt, heeft hij toch wat weg van de BMW 1-Reeks. Voor deze EcoSport trokken de Koreanen alle registers open. Vergeet het brave gezinsvriendelijke uiterlijk van de basis-i30, deze variant trekt een trainingspak aan. Zijschorten, een agressief radiatorrooster, nieuwe bumpers, 17-duimsvelgen en de verlaagde ophanging zetten de toon. Bovendien is alles met zorg ontworpen en afgewerkt. Dit is geen banale tuning. Kleine valse noot: de chromen uitlaten in de achterbumper zijn niet echt en zien eruit als knutselwerk.

Gezellig interieur

De afwerking van het interieur is specifiek voor deze versie. En ook hier heeft Hyundai zijn best gedaan, dat is wel het minste wat we kunnen zeggen. Lederen zetels met rode stiksels en geperforeerde EcoSport-logo’s, een stuur en versnellingsmof in leder en geperforeerde pedalen in alu-look scheppen een sportieve sfeer. Deze luxueuze uitvoering is trouwens uitstekend afgewerkt. Helaas is de blauwe verlichting van de chroomomrande instrumenten geen toonbeeld van discretie.

‘Maar’ 90 pk

Voor een auto met sportieve ambities lijkt 90 pk vrij weinig, maar dat is zonder het koppel van 235 Nm gerekend. De 1,6-liter diesel van de laatste generatie wordt gekoppeld aan een manuele bak met zes verhoudingen. Om de auto nog zuiniger te maken, voorziet Hyundai een start-stopsysteem (ISG in Hyundai-jargon) en een intelligente alternator. De constructeur claimt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11 seconden en een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100 km. De C02-uitstoot bedraagt 113 g/km, goed voor een overheidskorting van drie procent op de aankoopprijs.

Op weg

Genoeg geleuterd, tijd om te vertrekken. Tegenover een gewone i30 verzekeren de lederen stoelen een extra cachet, maar ze zijn wat harder en gladder. De rijpositie is nog altijd niet kritiekvrij en zeker grote bestuurders zitten vrij dicht tegen het plafond. Al bij al valt er met deze minpuntjes wel te leven. Een paar keer rond de blok rijden en je bent ze al vergeten.

Kanon om vlieg dood te schieten

Met zijn verlaagde en hardere ophanging ligt de Hyundai i30 als een blok op de weg. Op een effen wegdek dan toch. De stuurinrichting is precies en geeft veel feedback. Op bochtige wegjes is het onderstel een plezier. De i30 stuurt messcherp en is verduiveld efficiënt. Mooi werk!
Bovendien is de motor erg bereidwillig, maar niet zo sterk dat hij het onderstel in moeilijkheden zou kunnen brengen. De 90 pk wordt naar het asfalt versluisd via een uitstekend gespreide en aangename zesbak. Misschien had de motor diep onderin nog wat meer koppel mogen hebben, maar voor de rest is de krachbron geslaagd. Echt sportieve prestaties zitten er, ondanks het logo, niet in. Nog een opmerking: let op met de remmen, die reageren erg bits en weinig progressief.

Droog rijcomfort

Minder goeie punten scoort de i30 EcoSport als het op rijcomfort aankomt. De gewone i30 is al niet van de zachtste, maar deze sportieve versie doet er nog een schepje bovenop. Twee zelfs, als je de stevige lederen stoelen meetelt. Je wordt dus behoorlijk door elkaar geschud in deze i30 en rugleiders zullen met een schuin oog putten en bulten trachten te vermijden.

Voor de rest scoort de EcoSport goed. De motor is stil maar niet melodieus - het blijft tenslotte een diesel. De ergonomie klopt en de airco werkt erg efficiënt. Als laatste punt van kritiek geven we nog mee dat er iets te veel rolgeluiden doordringen tot in de passagiersruimte.

Uitrusting

De i30 EcoSport is een voltreffer qua prijs/uitrusting: lederen bekleding, verwarmde stoelen, een radio/cd-speler met iPod-aansluiting, multifunctioneel stuur, manuele airco, centrale vergrendeling, vier elektrisch bediende vensters, automatische lichten en vooral vijf jaar garantie. Alleen de snelheidsregelaar en enkele andere hebbedingetjes ontbreken.
En dat alles voor de prijs van 18.914 euro. Vergeet ook niet dat je recht hebt op de overheidskorting van drie procent op de aankoopprijs. Op het programma staan drie kleuren: Crystal White, Stone Black en Continental Silver.

Conclusie

De Hyundai i30 verbindt op een intelligente manier sport en ecologie. Bovendien voegt hij er nog wat luxe aan toe. Een erg aantrekkelijke cocktail, met een prijskaartje dat de concurrentie gewoon wegblaast. Zijn enige minpunt is de stugge ophanging, die alle inzittenden door elkaar schudt op slechte wegen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km