Testen

Infiniti Q60 S 3.0T: een andere smaak

Met een drukgevoede V6 van meer dan 400 pk en een agressieve lijn lijkt deze coupé richting BMW M4 en Audi RS5 te lonken. Toch biedt dit model heel wat anders…

  • Piette François
  • 22 augustus 2017
  • INFINITI
3,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 2,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfortabele demping
  • Erg goede prestaties
  • Service na verkoop
  • Veilig weggedrag
  • Feedback stuurbekrachtiging
  • Kleine technologische achterstand (bv. multimedia)
  • Optiebeleid
  • Te hoge rijpositie

De potige en atletische lijnen, de door een manga geïnspireerde achterkant en het grote radiatorrooster doen een stevig vermogen vermoeden. Toch loopt hij niet over van testosteron, zoals de twee Duitsers die we eerder ter sprake brachten. De Infiniti Q60 laat meer aan de suggestie over, door de extravagante elementen zoals kolossale achtervleugels en dito uitlaatpijpen achterwege te laten.

Discrete erfenis

De coupé vist wel in dezelfde vijver als de Audi A5, BMW 4-Reeks en Mercedes C-Klasse Coupé, maar mikt niet op dezelfde verkoopcijfers. Er worden bovendien slechts twee motoren aangeboden: een tweeliter viercilinder turbobenzine van 211 pk en een drieliter V6 biturbo van 405 pk en 475 Nm. De Japanner geeft je de keuze tussen klassieke achterwielaandrijving (viercilinder) en vierwielaandrijving (V6). De automaat is de enige versnellingsbak. Die heeft Infiniti van Mercedes geërfd en telt zeven verzetten.

Warm en koud

In het interieur overheerst Japanse strengheid. De materialen en assemblage zijn verzorgd, maar het resultaat oogt gedateerd vergeleken met de recentste producten van het merk met de ster of het merk met de vier ringen. Typisch Infiniti: een multimediasysteem met twee schermen, waarvan alleen het onderste een touchscreen is. De ergonomie is niet het sterkste punt, maar ook niet het grootste gebrek: de weergave is gedateerd en de mogelijkheden zijn beperkt. Apple CarPlay en Android Auto zijn bijvoorbeeld nergens te bespeuren…

Plaats? Ja en nee

Voor een slagschip van 4,69 meter verwacht je een ruim interieur. Dat is niet helemaal het geval: de been- en schouderruimte is voldoende, maar de zetels staan niet laag genoeg en de hoofdruimte is daarom voor grotere mensen beperkt. De achterpassagiers zijn best niet groter dan 1m70 of overgevoelig voor zonlicht onder de grote achterruit. De koffer is 342 liter groot, maar is niet regelmatig gevormd. Het design kreeg dus de bovenhand…

Wild karakter?

Met een drukgevoede V6 en gespierde lijnen vermoed je al snel dat deze Q60 S iets is wat hij niet is: een sportwagen. Dat laat hij al meteen blijken wanneer je hem start: de V6 wordt niet met een luide brul wakker, maar doet dat haast geruisloos.

De discretie is omgekeerd evenredig met zijn levenslust: wat een machine. De V6 bouwt stil maar gedecideerd zijn vermogen op, het koppel maakt amper een punt van het 1,9 ton zware gewicht en de vierwielaandrijving zet alles netjes aan de grond. Alleen de spreiding van de versnellingsbak kon ondanks de zeven verzetten beter, vooral tussen derde en vierde.

Stuur voor verbetering vatbaar

Op wegdek dat voor ons land verrassend droog is, lijkt de Infiniti ongelooflijk veel grip te hebben. Maar dat voel je achter het stuur helaas niet. Het DAS-stuur verbreekt namelijk elke mechanische verbinding tussen het stuur en de wielen (bij een technisch probleem is er een automatisch backupsysteem), waardoor je geen gevoel hebt in het stuur en dus weinig vertrouwen krijgt.

Toch is het chassis gebalanceerd, al zullen muggenzifters de vooras relatief traag vinden reageren. Speel niet teveel met de verschillende modi van het stuur die het directer of consistenter moeten maken: je vergroot er alleen het PlayStation-gevoel mee. De remmen zijn stevig genoeg, maar niet altijd even makkelijk te doseren.

Terug naar de bron

Ondanks een inherent geschikt chassis en een gewillige motor is deze Q60 S niet de beste auto om bergwegen mee te bedwingen met het mes tussen de tanden. Een ontspannener rijstijl zet het uitstekende dempingscomfort in de schijnwerpers, de motordemping (al zijn rolgeluiden daardoor steviger hoorbaar) en de kwaliteit van de stereo. De Q60 S is dus een origineel gelijnde reisauto.

Prijzen

Laat ons beginnen met het verbruik: Infiniti geeft een gemiddelde op van 9,1 l/100 km, wat… we ook bijna haalden aan de pomp. De wonderen zijn de wereld nog niet uit… Reken op een goeie 10 liter als je de V6 wat aanspreekt. De CO2-uitstoot bedraagt 208 g/km.

Voor de rest hangt de prijs af van welke versie je wil. Er is al een viercilinder vanaf € 42.489. Bij ons is die alleen beschikbaar met achterwielaandrijving, terwijl de V6 (vanaf € 59.489) alleen vierwielaangedreven is. De topversie is de "Sport Tech” en kost € 65.990. Net als elke zichzelf respecterende Japanner personaliseer je hem niet met opties, maar moet je een uitrustingsniveau hoger.

Besluit

Dit originele model is een waardige opvolger voor de G37 van weleer. De agressieve lijn en geslaagde V6 maken er geen sportwagen van, maar een comfortabele, stille en aangename GT. Hij heeft eigenlijk maar twee minpunten, die makkelijk op te lossen zijn: een gedateerde uitrusting en een stuur dat voor verbetering vatbaar is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Voor de 60ste verjaardag van het model gaf de Franse designer Matthieu Lehanneur een nieuwe invulling aan het icoon, met een mix van auto en architectuur. En dat in een 100 % elektrische concept car.

De MG5 Electric break in 7 cijfers

De MG5 Electric break in 7 cijfers

MG breidt zijn aanbod op de markt van de elektomobiliteit uit met de lancering van de eerste elektrische break. Hij moest betaalbaar blijven, dus start hij zijn carrière met een prijs onder de 30.000 euro.

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 28.839

Diesel, Manueel

€ 28.839

Diesel, Manueel

€ 28.839

Benzine, Automaat

€ 26.140

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 31.399
2021
18.889 km

Benzine, Manueel

€ 29.889
2019
4.979 km

Benzine, Manueel

€ 9.889
2014
79.550 km

Benzine, Manueel

€ 12.999
2015
38.166 km