Testen

Brits tegenoffensief

Het segment van de premium gezinswagens wordt gedomineerd door een leger van uitstekende Duitse berlines met een staalhard imago. Een kleine constructeur als Jaguar moet echt moeite doen om te mogen toetreden tot dit selecte clubje. Toch kan hij met de XF heel wat troeven voorleggen.
  • Piette François
  • 25 september 2009
  • Jaguar
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Comfort
  • Erg aangename motor
  • Erg goede prestaties
  • Fantastische automaat
  • Uitstekende demping
  • Geen echte vijfde zitplaats
  • Praktische aspecten
  • Ruimte achteraan
  • Toegang tot koffer

Verandering

De Jaguar XF is een graag geziene gast op onze wegen. De elegante en sportieve lijn slaat aan. Het is duidelijk dat de XF het merk een jonger imago gegeven heeft. Heel wat mannen die in hun jonge jaren nog met een E-Type rondreden, behoren tot het cliënteel. De XF ondergaat een erg lichte facelift. Onder het bevallige koetswerk zijn de veranderingen drastischer. Hiermee kan de XF zonder complexen de Duitse concurrentie het vuur aan de schenen leggen.

Rechtzetting

De 2,7-liter V6-motor was de enige – overigens uitstekende – dieselmotor in het gamma. Maar met 207 pk en 435 Nm koppel kon hij de Audi A6, de BMW 5-Reeks of de Mercedes E-Klasse niet bedreigen. In de praktijk was er voldoende vermogen, maar met die cijfers kon de XF potentiële kopers niet overtuigen.
De cilinderinhoud groeit naar 3 liter. De motor is beschikbaar in twee vermogenversies: 240 of 275 pk in de S-versie. Ook het koppel is groter. Naargelang de versie levert hij 500 of 600 Nm. Voor België blijft een fiscaal aantrekkelijke versie van 211 pk en 245 Nm beschikbaar. In de S-versie is de motor van twee turbo’s voorzien. Die zorgen in parallel en sequentieel voor een geforceerde luchttoevoer. Tot 2.800 omwentelingen per minuut zorgt de eerste turbo voor drukvoeding. Daarna schiet een kleinere turbo te hulp om de cilinders van de V6-motor nog beter te vullen.

Krachtig genoeg

275 pk en 600 Nm zijn ruim voldoende. De afwezigheid van een V8-dieselmotor is gauw vergeten. In 6,4 seconden spurt de XF van 0 naar 100 km/uur. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 250 km/uur. Prestaties die meer dan voldoen. De ZF-automaat telt zes gangen. Het geheel zorgt voor heel wat rijplezier. De motor is erg gewillig. Een lichte druk op het gaspedaal geeft je prompt een duw in de rug. De acceleratie is erg lineair en lijkt oneindig. Indrukwekkend. ‘De kat’ blikt hongerig naar de Teutoonse rivalen. Met deze mechaniek is hij voldoende gewapend om de strijd aan te gaan. De versnellingsbak is een juweeltje. De overgangen zijn erg zacht en perfect gespreid. In manuele modus bedien je de bak met schakellepels achter het stuur. Ook dan reageert hij snel en precies. Met deze mechaniek biedt deze XF rijplezier van een hoger niveau. In vergelijking met de oude 2,7-liter V6-motor klinkt deze motor iets meer als een diesel. Hij kleppert wat meer, maar is toch opvallend goed geïsoleerd.

Typisch Jaguar

Het soepele en opvallend goed gedempte onderstel is een referentie. Bovendien wordt het weggedrag niet beïnvloed. De XF reageert evenwichtig en gezond en voldoet gedwee aan de wensen van de bestuurder. Soms is hij zelfs plezierig en uitnodigend. Jaguar komt hierbij aardig in het vaarwater van de sportieve gezinswagen. Zonder te overdrijven. Dwars uit de bocht komen met deze chique berline is van het goede teveel. Hij is sportief, dynamisch en chic. De XF mag zich de opvolger noemen van de MK2 uit de jaren zestig.

Smooth

In het interieur heerst de traditionele goede Britse smaak. Toch is het geheel overgoten met een geutje hightech. De startknop die de hartslag imiteert en de opendraaiende ventilatieopeningen geven een idee van wat ze over het Kanaal van moderne luxe denken. Voor de afwerking gebruikte Jaguar de beste materialen. Hout, leder en aluminium getuigen van finesse en goede smaak.
Het zachte rijcomfort en de goede geluiddemping vallen meteen op. Toch zijn er ook enkele minpuntjes. Achterin is hij niet zo ruim. De hoofdruimte is beperkt door de vallende daklijn en de vijfde passagier zit nogal ongelukkig. Vooraan geven de stoelen te weinig steun. Het gladde leder verandert daar niets aan. De kofferruimte is ruim genoeg maar erg onregelmatig van vorm en niet vlot toegankelijk. Daar zit het design voor iets tussen. Het zicht naar achter is erg matig. De parkeersensoren zijn dus wel nuttig. Alleen jammer dat ze niet in alle omstandigheden voldoen.

Prijzen en uitrusting

De basisversie (Luxe) van 211 of 240 pk kost 52.350 euro. De XF S van 275 pk is enkel beschikbaar in de Premium Luxury- of Portfolio-uitrusting en moet tussen 62.300 en 65.900 euro kosten. Dat zijn stevige prijzen. Maar als je de uitrustingsfiche ziet, lijken de prijzen wel terecht. De XF S krijgt standaard een perimetrisch en volumetrisch alarm, een stuurinrichting met variabele ontdubbeling, notenhouten afwerking, een garantie van drie jaar en elektrisch verstelbare stoelen. Telefoneren kan handsfree, de verwarming werkt onafhankelijk en de XF beschikt over een uitstekende radio en een navigatiesysteem met dvd-speler. Het aanraakscherm van zeven duim en de lederen bekleding zorgen voor een luxueuze uitstraling. Het verbruik schommelt rond 9 l/100 km. Met de prestaties die hij neerzet, is dat meer dan redelijk.

Conclusie

Jaguar is een legendarische constructeur. De knappe en dynamische XF krijgt met de nieuwe en krachtige motor een nieuw elan. De stille kracht stuwt de XF dynamisch voort. De prestaties zijn uitstekend maar worden met de nodige finesse en zachtheid neergezet. Als een ijzeren hand in een fluweelzachte handschoen. De Jaguar XF overtuigt. Tenminste, als je niet valt over enkele praktische tekortkomingen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Jaguar.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km