Testen

Een ‘groene’4x4

SUV’s (Sports Utility Vehicles) en andere 4x4’s moeten nog meer dan andere auto’s ‘groen’ worden. Het verbruik en de emissies moeten naar omlaag. Eigenlijk is dit een logische evolutie. Zo niet wordt hun toekomst erg onzeker. In dit kader introduceert Land Rover een stop&startsysteem op de Freelander II.
  • Piette François
  • 29 oktober 2009
  • Land Rover
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Ecologisch programma (co2-compensatie)
  • Rijgedrag op gewone weg
  • Terreinmogelijkheden
  • Luide en vibrerende motorbij belasting
  • Wat 'plastiek'-achtige afwerking

Verminderde verkoop

Het 4x4-segment zit in een crisis. Hoog tijd dus voor een nieuwe wind. Naast de introductie van het stop&startsysteem op de Freelander komt Land Rover binnenkort met een mini-SUV. Die kan een verbazingwekkend goede verhouding verbruik/emissie voorleggen: de CO2-uitstoot bedraagt slechts 120g/km. Het is duidelijk dat Land Rover vecht om te kunnen overleven.

Techniek

Trouwe lezers van Vroom.be weten dat het stop&startsysteem niet nieuw is. Land Rover heeft het systeem zelf ontworpen, maar de werking is identiek aan die van andere constructeurs. In stilstand valt de motor stil als je de versnellingsbak in neutraal zet en de koppeling lost. Zodra je de koppeling weer indrukt, herstart de motor. Voor een betere betrouwbaarheid worden de batterij en de starter versterkt.

Op weg

Tijdens het rijden went de werking vrij snel en de motor start voldoende vlot. Maar het is jammer dat diezelfde krachtbron nog steeds zo luidruchtig is en vibreert. Zeker bij erg lage toerentallen laat hij via vibraties in het stuur, de pedalen en de versnellingspook weten dat hij niet akkoord is met je rijstijl. Niet dat het té erg wordt, maar toch: na een tijdje begint het geronk te vervelen. De offroadcapaciteiten van de Freelander blijven behouden en van zodra je de instellingen met de Terrain Respons Selector (de terreinkeuze) aanpast, schakel het Start&Drive-systeem zich automatisch uit. Bij normaal gebruik kan je het systeem uitschakelen met een drukknop op het instrumentenbord.

Cijfers

Het stop&startsysteem wordt standaard op alle Freelanders met een manuele versnellingsbak gemonteerd. Volgens de constructeur kan het verbruik - en dus ook de schadelijke emissies - in de stad tot twintig procent dalen. Het gemengd verbruik in de gecombineerde cyclus zakt van 7,5 naar 6,7 l/100 km. Tijdens onze test verbruikten we gemiddeld 9 l/100 km. Gezien de afmetingen van de auto is dit erg redelijk. Om de motor optimaal te gebruiken, is een schakelindicator voorzien. De CO2-uitstoot bedraagt 179 g/km. Dat kan veel lijken maar als je rekening houdt met de vierwielaandrijving, het gewicht, de krachtige motor en het frontale oppervlak, is dat een erg goede prestatie. De 2,2-liter viercilinder dieselmotor van PSA levert 150 pk en 400 Nm koppel.
CO2 compensatie

In de prijs van de Freelander is een CO2-compensatie inbegrepen. Die compensatie dekt de ecologische voetafdruk tijdens de constructie en de CO2-uitstoot tijdens de eerste 75.000 km. Voor elke verkochte Freelander wordt er 115,70 euro gestort aan de vereniging ClimatCare. De basisprijs van de Freelander bedraagt 31.200 euro. Een speciale serie, de SX, kost 33.333 euro. Op deze speciale serie zijn leder en parkeersensoren vooraan inbegrepen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Land Rover.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km