Testen

De wildebrassen (Deel 2/2)

De moderne GTI’s zitten de sportwagens dicht op de hielen. Ze koppelen een hoog vermogen en een efficiënt weggedrag aan functionaliteit en net daar wil het schoentje bij een blitse sportwagen nogal eens wringen. In onze vergelijkingstest toont de Mégane RS zich tot nu toe de sportiefste, ondanks zijn lagere vermogen. De krachtige motor van de Mazda brengt de voortrein geregeld in moeilijkheden. In dit tweede deel beoordelen we het comfort, de praktische aspecten en… de prijs.
  • Piette François
  • 14 april 2010
  • Renault
Renault Megane
  • Schitterende prestaties
  • Uitstekende versnellingsbak
  • Hogere prijs
Mazda 3
  • Priis
  • Uitstekend onderstel
  • Hoge kofferdrempel
  • Zichtbaarheid 3/4 achteruit

Comfort

Vroeger kon een sportieve wagen het zich nog veroorloven om het comfort te verwaarlozen, maar dat is nu helemaal anders. Hoe krachtig ze ook zijn, ze moeten perfect polyvalent zijn, kunnen scoren in een rallyspecial en toch in staat zijn om bijvoorbeeld lange reizen af te leggen. Van nature zijn deze compacte middenklassers functioneel en praktisch, de ideale basis om deze homogeniteit aan te bieden.
Het interieur van de Mazda heeft alles van een reiswagen: comfortabele stoelen met leder- en stofbekleding, een uitstekende Bose-stereo en een airco met twee gescheiden zones zijn maar enkel voorbeelden. Ruim is hij alleszins en dankzij de vijf deuren stap je gemakkelijk in. Het ultieme argument om mevrouw te overtuigen. De koffer is ruim genoeg voor een weekendtrip met de familie. Tijdens het rijden vallen vooral de vergevingsgezinde schokdemping en uitstekende geluiddemping op, het lijkt wel een gewone Mazda 3.

De Renault, en zeker deze Cup-versie, is andere koek. Het is al sport wat je ziet. Dat begint al bij de kuipstoelen met een perfecte zijdelingse steun, een boordcomputer met jouw rondetijd en de G-krachten die je te verduren kreeg en gekleurde veiligheidsgordels. De Mégane RS is alleen als driedeurs beschikbaar en het interieur kiest resoluut voor sportiviteit. Achterin is de ruimte beperkt, terwijl de ophanging veel minder tolerant is dan die van de 3 MPS. Zeker in de Cup-versie krijgt de rug heel wat te verduren, de Sport scoort op dat vlak beter. De uitrusting is vrij compleet, maar haalt niet het niveau van de luxueuze Mazda. Maar uiteindelijk mag je bij sportief rijden zo weinig mogelijk afgeleid worden.

Winst voor de Mazda 3 MPS. Hij is minder radicaal, functioneler en heeft vijf deuren. Qua sfeer neigt hij meer naar een Grand Tourisme, terwijl de Renault radicaal sportief is.

Prijs

Het grote voordeel van het concept van de compacte sportieveling, is dat de meeste onderdelen uit de grote serie kunnen overgenomen worden. En dat drukt de prijs. Goed nieuws dus voor jonge vaders die hun passie willen beleven, zonder dat die te zwaar op het budget doorweegt.

Met een prijs van 30.600 euro is de Mazda 3 MPS geen cadeau. Voor maar 1.500 euro meer kun je de veel extremere Ford Focus RS aanschaffen. Toch iets om even over na te denken. We moeten wel erkennen dat de 3 MPS tot de krachtigste auto’s uit zijn segment behoort. Bovendien is de uitrusting erg compleet en loopt de factuur dus niet verder op. Elektrische stoelen, automatische airco, elektrisch bediende en verwarmde spiegels, licht- en regensensoren, Bose-stereo, 18-duims lichtmetaalvelgen, leder/stofbekleding, een handenvrije kit: het zit er allemaal op. Behalve de metaalkleur (380 euro) is zowat alles standaard.

De Mégane is minder rijkelijk uitgerust maar pakt dan ook uit met een interessantere basisprijs: 26.950 euro. Bovendien verbruikt hij minder dan de Mazda: 9 l/100 km tegenover ongeveer 10 l/100 km. Een licht voordeel voor de Fransman dus. Het Cup-pakket kost nog 2.800 euro extra. Dat tikt al aardig door en behalve als je een echte diehard bent en geregeld eens over een circuit wil vliegen, voldoet de Sport-versie helemaal. Die is bovendien comfortabeler bij dagelijks gebruik. Maar als je het echt niet kunt laten: de Cup-versie is adembenemend.

Winst voor de Renault Mégane RS. Hij is wat minder compleet uitgerust, maar zijn prijs maakt veel goed. Hiermee doet hij de concurrentie in dit segment behoorlijk pijn.

Conclusie

Renault – Mazda: 3-2. De Mégane RS haalt de zege binnen. Hij verleidt meer dan de 3 MPS. Zijn uitstekende wegligging, het warme motorgeluid, de sfeer en de uitstraling maken hem sportiever dan de eerder burgerlijke Mazda 3 MPS. Die is comfortabeler en heeft een beresterke motor, maar ontgoochelt wat door zijn rijgedrag en hoge prijs. Als je graag in één ruk naar het zuiden van Italië rijdt, is dit toch de juiste keuze.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km