Testen

Geslaagd op alle gebieden

De Mazda 5 verscheen in 2005 op de markt, maar toch krijgt hij nu al zijn eerste facelift. Toegegeven, het is slechts een lichte lifting, maar ook onderhuids veranderde één en ander. Naast de uitrusting werden immers ook de ophanging en de motoren aangepakt. Reden genoeg dus om deze monovolume “niet als een ander” onder de loep te nemen.
  • Piette François
  • 01 februari 2008
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Fantastische bediening van versnellingsbak
  • Opbergvakken
  • Practische deuren
  • Stille maar levendige motoren
  • Wegligging
  • Geen atutomatische bak voor de diesel
  • Geen diesel van 136 pk
  • Teveel hard plastic

 

Enkele details

Cosmetisch gezien werden de bumpers vooraan en achteraan aangepast. Nieuwe achterlichten, nieuwe velgen en andere kleurtjes ronden de vernieuwingen af. Ach ja, we vergeten het Sport Pack nog waarbij de achterlichten nog eens iets veranderen terwijl andere de bumpers en verbrede deurdrempels het uiterlijk van de Mazda 5 wat meer kracht geven.

Het interieur ziet zich met een nieuw sausje overgoten, zoals de nieuwe centrale console met de aangepaste versnellingspook en een nieuw lederen interieur (in optie). Ook de uitrusting ging erop vooruit en verwelkomt automatische achterdeuren, een nieuw centraal scherm, een aangepaste GPS en een Bleutooth-telefoonsysteem. Voor de ontspanning werden een CD-MP3 speler met frontale lader voor 6 cd’s en een USB-aansluiting voorzien. Niets wereldschokkends eigenlijk, maar genoeg om de Mazda op de hoogte van de concurrentie te brengen.

Ook het onderstel kreeg de nodige aandacht. De Japanse ingenieurs hebben zich erg hard ingespannen en bezorgden deze monovolume een gezond, veilig en toch amusant weggedrag. En dankzij de oordeelkundig geplaatste isolatie ging ook het akoestisch comfort er op vooruit, terwijl de vibraties en de precisie van de versnellingspook nu zijn zoals het hoort.

Onder de kap werd er duchtig gesleuteld wat ondermeer in een lager verbruik resulteert. Bij de benzinemotoren vinden we een 1.8 van 115 pk’s en 165 Nm en een 2-liter van 146 paarden en 185 Nm die nu ook met een automaat kan geleverd worden. Van de 2 liter-diesel worden twee versies voorgesteld. De 110 pk tekent voor een koppel van 310 Nm en de 143 pk-versie laat 360 Nm optekenen.

Gastvrij

De leuke lijn van de Mazda 5 verandert weinig en je moet de nieuwe al naast de oude zetten om de verschillen te kunnen zien. Desondanks ziet hij er stilistisch nog steeds erg dynamisch uit. Net als het interieur trouwens, waar je je dadelijk thuis in voelt. Er is ruimte in overvloed en in de talrijke bergruimtes is er plaats genoeg om al je spullen in kwijt te geraken. Ook de achterpassagiers hebben geen reden tot klagen buiten misschien de middelste inzittende, want die zit toch wat te krap. De derde rij kan je echter beter maar dadelijk voor de kleintjes voorbehouden. Dit is een interieur dat fijn uitgekiend werd en daarenboven makkelijk toegankelijk is. Daartoe dragen natuurlijk de zijdelingse schuifdeuren bij, die nu elektrisch aangedreven zijn. De boordplank krijgt nog wat te veel hard plastic, maar toch ziet het geheel er erg stevig uit. De afwerking is werkelijk zonder kritiek en het ziet er trouwens naar uit dat de materialen de tand des tijd goed zullen weerstaan. Het enige wat je de ingenieurs kan verwijten is een gebrek aan fantasie, hoewel dat de nieuwe interface met zijn GPS erg gebruiksvriendelijk is.

Op weg !

Op de slingerende wegen van Sicilië kregen we de 143 pk sterke diesel en de 2 liter benzine met manuele bak onder de bips. Beide motoren zijn ontzettend stil en vooral de diesel laat zich werkelijk vergeten. Maar het is niet omdat je ze niet hoort dat de motoren niet kunnen werken. Integendeel zelfs en zowel de diesel als de benzineversies blaken van enthousiasme en hebben geen enkele moeite met de 1500 kg zware koets. De diesel valt op door de gulheid waarmee hij vanuit de laagste omwentelingen in de toeren klimt. Bovendien doet hij dat op een erg zachtzinnige manier, waarbij enkele “ruwe” Europese collega’s wel erg bleek worden.

De ophanging zorgt voor een gezonde en toch gevoelig weggedrag. De Mazda 5 heeft een opmerkelijke agiele wegligging en hij laat zich zelfs dynamisch voortbewegen, wat in zijn categorie eerder zeldzaam is. De precieze stuurinrichting, het gevoelige rempedaal, de versnellingspook met korte slagen en de soepel en vinnige motoren maken de 5 een makkelijk te besturen monovolume.

Conclusie

Een volumewagen lijkt niet dadelijk het beste wapen te zijn om de slingerende wegjes rondom Palermo te verkennen, maar de Mazda 5 heeft ons verbluft. Terwijl hij zich erg prettig laat rijden, blijkt hij ook nog eens erg polyvalent en gebruiksvriendelijk te zijn! Kortom een geslaagd geheel dat met zijn rijkelijke uitrusting en zijn uitstekende diesels, erg overtuigend voor de dag komt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km