Testen

Oud en wijs

Na een carrière van acht jaar en bijna twee miljoen verkochte exemplaren heeft de Mazda 6 een vaste plaats veroverd in het segment van de gezinswagens. De tweede generatie is nu toe aan een facelift. Hij oogt daardoor wat jonger, maar de grootste verandering valt te noteren op het vlak van rijgedrag.
  • Piette François
  • 12 mei 2010
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Makkelijker rijgedrag
  • Performante motoren (diesel)
  • Schitterende manuele versnellingsbak
  • Verbeterd comfort
  • Fiscaal minder gunstige diesel
  • Geen automaat in diesel
  • Holle benzinemotoren
  • Minder levendig

Overzicht

De Mazda 6 zoals we hem nu kennen verscheen in 2007 op de markt. Hij werd enthousiast ontvangen en viel op door zijn dynamische uitstraling en zijn sportief rijgedrag. Voor sommige klanten was dat rijgedrag zelfs iets te sportief en na een tijdje werd de roep om een ‘bravere’ en comfortabelere Mazda 6 luider en luider.
Aan de buitenzijde verandert er erg weinig en op enkele details na blijft ook het interieur ongewijzigd. Maar achter het stuur zijn de aanpassingen duidelijk merkbaar. Als kers op de taart heeft Mazda de motoren zuiniger gemaakt. Op het eerste gezicht merk je de verschillen nauwelijks op, maar toch heeft Mazda niet minder dan 400 aanpassingen doorgevoerd. We kennen facelifts die veel minder om het lijf hadden.

Stijl

Aan de voorzijde zie je dat er iets veranderd is, maar je vraagt je af wat. De constructeurs kennende, moet je vooral naar de bumpers kijken. En inderdaad, bij nader inzien blijkt de voorbumper helemaal nieuw en meer in evenwicht met het radiatorrooster en de nieuwe lichten. Eerder een zachte evolutie dan een complete metamorfose.
Achteraan veranderen de lichten een beetje. Allemaal kleine dingen, maar de Mazda 6 blijft een mooie auto in een erg Japanse stijl. En dat is goed zo, want de oosterse lijnen verschillen sterk van de klassieke lijnen van zijn rivalen.

Chroom in het interieur

Europeanen zijn muggenzifters die de kleinste details controleren en zelfs de bekleding van het handschoenkastje inspecteren. Een mentaliteit die blijkbaar ook in Japan is doorgedrongen, want de nieuwe Mazda 6 overtuigt met kwalitatief en aangenaam aanvoelend kunststof.
Enkele goed aangebrachte chroomaccenten vrolijken het dashboard op, terwijl de kwaliteit van de stoelen verbeterde. Een mooi detail is centrale console uitgevoerd in pianolak. Hier en daar zorgen enkele kleinere accenten voor meer sfeer. Het interieur blijft discreet, maar aangenaam.

Techniek

We vertelden al dat het onderstel stabieler en minder levendig is geworden. Tegelijk verbetert het rijcomfort. Wat de motoren betreft, geniet vooral de 2-liter DSI benzinemotor met rechtstreekse injectie van verbeteringen. Zijn vermogen klimt naar 155 pk, terwijl het koppel nu 193 Nm bedraagt. Met een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km is hij bovendien erg zuinig. De CO2-uitstoot bedraagt 159 g/km.

Bij de dieselmotoren maakt Mazda schoon schip. De voor ons fiscaal interessante 2-liters worden afgevoerd. De 2,2-liter blijft wel in het gamma en is beschikbaar in drie vermogensversies: 129, 163 en 180 pk. Het gemiddeld verbruik van de minst krachtige versie bedraagt 5,2 l/100 km (138 g CO2/km), de twee andere versies verbruiken 5,4 l/100 km (149 g CO2/km).
Ten slotte willen we het nog even hebben over de elektronische rijhulpen. Vanaf nu is de Mazda 6 uitgerust met starthulp op hellingen (HLL), adaptieve verlichting (AFS) en noodremhulp (ESS).

Prijs

Ter herinnering: het gamma van de Mazda 6 bestaat uit drie koetswerkvormen, een berline met vier of vijf deuren en een break. De instapversie is de vierdeursberline met 1,8-liter benzinemotor in Challenge-uitvoering, die 22.690 euro kost. De duurste versie is de break Sport 2.2 CDVi 180 waarvoor je 34.590 euro moet neertellen. Onze keuze? De vijfdeurs Challenge 2.2 CDVi met 129 pk voor een prijs van 25.990 euro.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km