Testen

In het hart van de markt

Dat SUV’s blijven verkopen, is voor iedereen duidelijk. Hij is in alle geuren en smaken en voor alle gebruik te verkrijgen. Hij gaat ook mee met zijn tijd en is wat kleiner, economischer en zuiniger geworden, en doet in vele gevallen zelfs afstand van een vierwielaandrijving. Geen enkele constructeur kan het zich veroorloven om niet in dit segment aanwezig te zijn. Mazda heeft dat goed begrepen en stelt zijn, op papier, veelbelovende CX-5 voor.

  • Wouters Bruno
  • 18 februari 2013
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Ruimte binnenin
  • Uitstekende zuinige en doeltreffende motor
  • Wegligging
  • Banaal en streng interieur
  • Niet al te intuïtief infotainmentsysteem.

De CX-5 is het eerste model van de Japanse constructeur dat beroep doet op hun Skyactiv technologie. Een technologie dat het rendement moet verbeteren, evenals als het rijplezier en minder moet doen vervuilen door het gewicht van de wagen te beperken. Om deze nieuwe compacte crossover te ontwerpen, hebben de Japanse ingenieurs op vier gebieden hun ideeën verder ontwikkeld. Het resultaat is een nieuwe generatie motoren, transmissies, structuren en onderstellen.

Kodo

Deze nieuwe generatie gaat gepaard met een nieuwe stijl en een nieuwe naam: «Kodo». De CX-5 geniet dus van deze nieuwe stijl met een nieuw radiatorrooster wat een robuuste en elegante indruk nalaat. De flanken en voorvleugels hebben een prachtig design en onderstrepen de kracht en atletische aanleg van de CX-5. Dat is alvast hoe Mazda dit model voorstelde. Waarom niet ...

Het interieur, ook te omschrijven als een «atletisch» design, staat garant voor bijzonder veel ruimte voor de inzittenden, ook al is het niet echt origineel. De praktische aspecten zijn ook van de partij met een functionele en ruime centrale console, een neerklapbare achterbank (40/20/40), en een ruime koffer, van 503 tot 1.000 liter met een slimme afdekking. 

Skyactiv

Het motoraanbod, bestaande uit een benzine- en een dieselmotor, onderging ook de Skyactiv-aanpak. Laten we beginnen met de dieselmotor. Het 2.2 l common rail motorblok van de dieselversie krijgt de hulp van een turbo met variabele geometrie. Hij is beschikbaar in twee versies: één van 150 pk en 380 Nm, en ééntje van 175 pk met een koppel van 420 Nm. De dieselmotor voldoet ook aan de toekomstige Euro6 normen.

Beide vermogens kunnen aan een handgeschakelde versnellingsbak of automaat gekoppeld worden, beiden met zes versnellingen. De versie van 175 pk is enkel beschikbaar met een vierwielaandrijving. De benzinemotor neemt genoegen met een inhoud van 2 liter. In combinatie met de voorwielaandrijving is deze motor goed voor een vermogen van 165 pk (210 Nm koppel) met handgeschakelde versnellingsbak. Voor de versie met vierwielaandrijving hebben ze het vermogen tot 160 pk beperkt (automaat of handgeschakeld).

Keuze

Om gewicht uit te sparen hebben ze bij Mazda veel aandacht besteed aan de structuur. Het resultaat is een totaal gewicht van 1.345 kg voor de tweeliter benzinemotor met tweewielaandrijving. De 2.2 l dieselversie met vierwielaandrijving en automaat weegt echter al 1.540 kg! Om de downsizing trend helemaal na te leven, zouden wij dus genoegen nemen met een 2.2 Skyactiv D 150 pk GMT Active 2WD, een hele boterham.
Vierwielaangedreven wagens zijn bij ons dan waarschijnlijk ook minder noodzakelijk dan in Zwitserland, en dat komt de prijs alleen maar ten goede. Een CO2-uitstoot van 119 g/km is dan ook heel correcte waarde.Overtuigende motor

Achter het stuur van deze CX-5 stellen we de eerder discrete motor op prijs, discreet, maar toch gewillig vanaf de laagste toerentallen. De 150 pk zijn wel degelijk aanwezig en zijn ruim voldoende. De keerzijde van de medaille is een voortrein dat het wat moeilijk heeft om de 150 pk vlotjes op de weg over te zetten. De versnellingsbak laat snelle en precieze schakelingen toe.

Leven aan boord

De passagiers zullen in elk geval het ruime en geluidloze interieur kunnen appreciëren. Meer dan enkele aërodynamische geluidjes konden we niet vaststellen. De uitrusting van ons testmodel was aangevuld met enkele aangename, maar niet noodzakelijke packs (verwarmde zetels, parkeerhulp, Lane Departure Warning, bixenonkoplampen, ...) en het geïntegreerde TomTom-navigatie- en infotainmentsysteem met touchscreen. Een systeem dat volgens ons veel beter kan. Toegegeven, we hebben de handleiding niet helemaal gelezen, maar intuïtief was het zeker niet.

Kortom, de CX-5 zal ongetwijfeld de liefhebbers van een eerder aangename en zuinige motor kunnen overtuigen (7 liter tijdens onze test), met een pak ruimte voor de passagiers, maar wel in een fantasieloos interieur.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Mazda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km