Testen

Opgefrist

Ook al draagt de nieuwe van Mercedes de naam CLC, toch blijft het de C Coupé Sport van vroeger, maar met een opgefriste koets en verbeterde uitrusting. Maar het leuke is dat je wat rijplezier betreft niets hoeft in te leveren.
  • Piette François
  • 30 april 2008
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Rijplezier
  • Top multimediasysteem
  • Verhouding prestaties/verbruik
  • Beperkte estetische evolutie
  • Zichtbaarheid achteraan

 

 

Sinds zijn lancering in 2001, wist de van de C-Klasse afgeleide Coupé Sport niet minder dan 320.000 chauffeurs te verleiden, met zijn design en zijn rijplezier. En daarvan had 70% voordien nooit in een Mercedes gereden. Blijkbaar was die Coupé Sport een uitstekend marketingobject, want 43 % van de kopers ruilden hem achteraf voor een E-Klasse, een CLK of een SLK in.

Conservatief

De vervanging van de Coupé betekent dus een commercieel erg belangrijke stap voor het merk met de ster. En dat verklaart misschien het conservatisme dat Mercedes aanhangt. We kunnen het maar beter dadelijk zeggen. Ook al telt de nieuwe niet minder als 1.100 nieuwe of verbeterde onderdelen, toch is deze CLC gewoon een evolutie van de Coupé Sport. Niet alleen het platform, maar ook de transmissie, de motoren en de algemene lijn zijn identiek. En toch verdient de CLC de nodige aandacht, omdat hij de kwaliteiten van zijn voorganger overneemt en daarbij op verscheidene punten nog een pak verbetert. Tijd voor een ritje.

Streepje hier, streepje daar

We zeiden al dat de algemene lijn weinig veranderde. Het front is met de grotere luchtinlaten en de pijlvormige motorkap, duidelijk op de nieuwe C-klasse geïnspireerd. Aan de achterkant zien we naast de geïntegreerde spoiler en de diodes van het derde stoplicht, ook de nieuwe achterlichten die sterk aan de B-Klasse doen denken.

Technologie aan boord

Binnenin krijgen alle CLC’s standaard sportzetels, die je in allerhande kleurtjes en schema’s kan verkrijgen. Voor de rest is er weinig of geen verandering te merken, maar dat hoeft je er niet van te weerhouden om je perfect op je gemak te voelen aan het stuur van de CLC. Het stuur kan uitzonderlijk ver geregeld worden, zodat iedereen wel een zeer goede rijpositie moet kunnen vinden. Net als in de Coupé Sport is het zicht naar achter erg beperkt. Het infotainment-systeem krijgt de laatste evoluties toebedeeld. Het bestaat uit drie toestellen die zich met hun kleurenscherm, een dubbele tuner, een snelheidsafhankelijke geluidsregeling en de Bleutooth-interface voor de GSM, onderscheiden. En voor de eerste keer is het mogelijk om een iPod, een USB-stick of nog andere muziekdragers aan de audio aan te sluiten. Een nieuwe universele interface (optie) verbindt de hele apparatuur, waardoor je het geheel met toetsen op het multifunctionele stuur kan bedienen, terwijl de gegevens of titels op het kleurenscherm op de centrale console verschijnen.

Precies en levendig

Maar een Mercedes CLC is vooral gemaakt om zijn chauffeur met het nodige rijplezier te verwennen. En daarvan heeft hij tegenover zijn voorganger niets verloren. Onze test CLC 220 CDI stuurde precies en levendig en was dus een erg aangename compagnon tijdens onze test. De achterwielen overdrijven nooit met overstuur en als je werkelijk over de schreef gaat, staat het ESP paraat, zonder nochtans “te” snel in te grijpen. De 150 pk’ en de 340 Nm van de 2.2 diesel laten je in minder dan 10 sec van 0 tot 100 spurten en de topsnelheid ligt net boven de 220 kmh. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 6 liter wat voor een autonomie van zomaar eventjes 1000 km zorgt.



Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km