Testen

De truc met de doos

Het uitlaatgasreinigingssysteem BleuTEC zal pas volgend jaar op de ML, R en GL beschikbaar zijn. Toch hebben we er al kennis mee kunnen maken, samen met de face-lift van de ML. En dat op zijn meest belangrijke markt: de Verenigde Staten
  • Piette François
  • 08 juli 2008
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Beperkte meerkost
  • Rijplezier blijft bewaard
  • Vermindering van de nox-uitstoot
  • Geen wettelijke verplichting in europa
  • Minimale face-lift

Het is allang geen geheim meer dat alle automobielconstructeurs zich op de vermindering van de CO2-uitstoot hebben gestort . Maar er is één klein probleem. Er bestaat namelijk geen enkele richtlijn of standaard waar de constructeurs zich naar kunnen richten. Je moet toegeven dat het wat eigenaardig is dat een globaal, ja mondiaal probleem enkel lokaal aangepakt wordt. De ingenieurs van Mercedes die bij de voorstelling van de ML, R en GL BleuTech in de VS aanwezig waren, kunnen er moeilijk over zwijgen. Aan de andere kant van de oceaan spreken ze van “Bin”, “ULEV” en “SULEV”. In Azië kennen ze “J-ULEV” en “J-SULEV”, terwijl in onze contreien de normen Euro 4, 5 en 6 genoemd worden. Het probleem vinden we niet alleen bij de uitstoot- maar ook bij de verbruiksmetingen. Je kan ze op geen enkele wijze met elkaar vergelijken en in sommige gevallen zijn ze zelfs erg onrealistisch en komen ze helemaal niet overeen met de praktijk. Nemen we bijvoorbeeld de cijfers die de Europese constructeurs bij gemengd gebruik naar voren schuiven. Om die waarden te kunnen halen moet je echt “abnormaal” rijden. Niet moeilijk dus dat de reguliere verbruiker door de bomen het bos niet meer ziet, om maar te zwijgen van de constructeurs die telkens weer naar andere oplossingen en andere werkwijzen moet zoeken.

Stikstof-oxyde

Niet eenvoudig dus. Nochtans zijn de schadelijke stoffen al een tijdje gekend. Carbon-oxyde (CO), onverbrande hydrocarburen (HC), de fijne roetdeeltjes (PM) en stikstof-oxyde (NOx) werden als grote verontreinigers geïdentificeerd. Eigenaardig genoeg staat CO2 niet in het lijstje. Niet dat het niet schadelijk is, maar wel omdat het een gas is dat de ozonlaag verdringt en dus mee het broeikaseffect versterkt. En toch is dit het enige criterium, waar men in Europa rekening mee houdt. In de VS, waar we uitgenodigd waren voor de lancering van de nieuwe modellen, wordt er ook rekening gehouden met de NOx-uitstoot. En dat is de reden voor de commercialisering van de BleuTEC-technologie op de ML, R en GL. Met die technologie wordt immers de NOx geneutraliseerd. In de herfst van 2009 zullen deze modellen ook in Europa verkrijgbaar zijn. Voor de 320 CDI zou de extraprijs ongeveer 1000 € bedragen, maar aangezien de Europese instanties de NOx-uitstoot niet willen opvolgen, is er weinig kans dat de modale klant spontaan wat dieper in zijn geldbuidel zal tasten.

 Pipi in het reservoir?

Maar hoe werkt die BleuTEC nu eigenlijk. Bij ons is hij al op de E-Klasse beschikbaar en het systeem werkt enkel bij diesels. Simpel uitgelegd (als dat mogelijk is) wordt de reiniging van de uitlaatgassen door de gecombineerde werking van een oxydatie-catalysator, een partikelfilter en de inspuiting van AdBleu bewerkstelligd. AdBleu is een vloeistof die in een klein reservoir onder de bagageruimte gestockeerd wordt en hoofdzakelijk uit ureum bestaat. Ureum, hoofdbestanddeel van … urine. Uiteraard zal het niet lukken om het systeem te vullen door een .. plasje in de tank te maken, het is iets gecompliceerder dan dat. De vulling van het reservoir wordt tijdens het onderhoud door de concessiehouder gedaan en de eigenaar van de wagen heeft nooit contact met AdBleu. De prijs van AdBleu is vergelijkbaar met die van diesel. Het blijft stabiel tot +60 graden, maar bevriest bij -11. Daarom werd er een verwarming op het injectiesysteem voorzien.

 Zwavel

Onze test-ML was van het BleuTEC-systeem voorzien en tijdens het rijden voel je geen enkel verschil met een klassieke ML 320 CDI. Het enige probleem is dat je alleen maar zwavelarme diesel (max 15ppm) mag tanken en deze brandstof is in de  States niet overal verkrijgbaar. Nog een gevolg van de verschillende normen…

Design en multimedia

Uiteraard beperkte de voorstelling zich niet tot de presentatie van het BleuTEC-systeem. De ML kreeg immers ook een lichte facelift. De looks van de voor- en de achterzijde werden wat aangepast, niet dramatisch, maar toch. Zo werden de lichten hertekend, net als de luchtinlaat, de kalender en de mistlichten. En ook de achterbumper met geïntegreerde reflectoren, werd lichtjes aangepast. In het interieur valt vooral het nieuwe stuur met vier spaken op. Dat stuur herneemt nu ook de lepels voor de bediening van de versnellingsbak.

Verder krijgt de ML een nieuw telefoonsysteem met Bleutooth en een ingang voor audiosystemen zoals bvb een iPod. In optie is er nu ook een nieuwe multimedia-interface beschikbaar, waardoor je de titels van een uitwendige muziekbron op het scherm kan aflezen en je het geheel met de knoppen aan het stuur kan bedienen. En als kersje op de taart kan je op die manier ook nog de batterij van het toestelletje opladen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km