De geschiedenis van de M-Klasse begint in 1997, met de eerste ML. Misschien denk je dat grote SUV’s nu helemaal uit de mode zijn, maar dat klopt niet. Mercedes bewijst trouwens dat zo’n bolide opmerkelijk zuinig kan zijn, zonder in te boeten aan kwaliteiten.
Francois Piette
07/09/2011

Voor- en nadelen

  • Beperkt verbruik
  • Dynamisme (active curve suspension)
  • Hightech uitrusting
  • Krachtige motoren
  • Superieur comfort
  • Forse prijs
  • Lange en dure optielijst
  • Maar vijf plaatsen

Continuïteit in stijl

Qua stijl verkiest de ML de voorzichtige evolutie boven een brutale breuk. Hij is dynamischer dan vroeger, maar ziet er nog altijd indrukwekkend uit. Niet te verwonderen, want hij werd langer en breder. Op de hoogte geeft hij wel enkele millimeters toe aan de dynamiek. Mercedes associëren met comfortabele slippers behoort tot het verleden, deze keer passen sportschoenen beter. De zolen werden wel aangepast om beter aan te sluiten bij de rest van de markt.

Vanbinnen

Vreemd genoeg kan de ML nog altijd maar vijf personen vervoeren, terwijl veel concurrenten achterin nog twee personen extra kunnen meenemen op reis. Wellicht probeert Mercedes geen klanten af te snoepen van de grotere GL. De sfeer aan boord is typisch Mercedes. Kleurrijk of fantasievol is het niet, maar de afwerking en de kwaliteit van de materialen kunnen we alleen loven.

De sfeer is luxueus, met enkele hightechaccenten zoals het uitgebreide infotainmentsysteem (met geïntegreerde internettoegang en toegang tot je Facebook-account). Navigeren door de verschillende menu’s gebeurt via een praktische draaiknop.

Kers op de taart: koffieliefhebbers zullen verheugd zijn dat de ML hun kopje kan verwarmen. Het flesje van Colaliefhebbers wordt dan weer gekoeld. De verwarmde en gekoelde bekerhouders staan wel op de optielijst. Een oude gewoonte … En daar vind je geen koffiezet of microgolfoven.

6 l/100 km

De grote revolutie vindt onder de motorkap plaats, met de komst van de 250 BlueTec dieselmotor: een 2.2 met 204 pk en 500 Nm. Dit nieuwe instapmodel offert de prestaties niet op en belooft een interessant gemiddeld verbruik van 6 l/100 km met een CO2-uitstoot van 158 g/km. Voor de bedrijven betekent dat een fiscale aftrekbaarheid van 70 procent. Voor een SUV met deze maten is dat uitzonderlijk. Let wel op de grootte van de velgen, die het verbruik kunnen opvoeren tot 6,5 l/100 km.

De dikkere V6-diesel (350 BlueTec) levert 265 pk en een koppel van maar liefst 620 Nm. Het hoeft geen betoog dat deze versie genoeg spierkracht in huis heeft. Ondanks dat ijzeren gestel verbruikt hij maar 6,8 l/100 km.

Voor de volledigheid vermelden we ook de 3.5 V6 benzinemotor met 306 pk, die niet zo belangrijk is voor onze markt. Het is momenteel deze enige benzineversie in het gamma van de ML. In de loop van 2012 volgen nog de ML 63 AMG en de ML 300 Hybrid.

Rolbewegingen

Je houdt van een SUV maar rijdt eerder sportief? Mercedes heeft aan jou gedacht. Als je budget het toelaat tenminste, want je moet op de optielijst het Airmatic-ophanging en de Active Curve Suspension aanvinken, met een gezamenlijke prijs van dik 5.000 euro. Het laatste systeem houdt je rijstijl in de gaten en onderdrukt elke rolbeweging zodra je het rechterpedaal indrukt. Het resultaat is verbluffend. De schokdemping verhardt automatisch en maakt de auto zo wendbaar als een muis.

Als een volwaardige SUV trekt de ML eventueel ook op avontuur buiten de begaanbare wegen. Om er vlot vooruit te geraken, is er het off-roadpakket met zes verschillende rijmodi.

Achter het stuur

De indruk die achterblijft tijdens het rijden is die van een auto die veel compacter lijkt dan hij is, dankzij de actieve antirolstangen. Met de standaardophanging is er wat inertie en zijn de overtollige kilo’s duidelijk voelbaar. Maar voor een auto van meer dan twee ton is de doeltreffendheid toch verbazingwekkend.

De ML presteert niet alleen heel sportief, hij heeft bovendien goede manieren. De isolatie van de aandrijving is nagenoeg perfect. We bevinden ons niet aan boord van een S-Klasse, maar het resultaat is uitstekend. Alleen de viercilinder klinkt minder aangenaam, maar in beperkte mate.

Ondanks de kleine longinhoud heeft de 250 BlueTec een diepe adem en meer dan genoeg kracht. De V6-diesel is uiteraard nog een pak krachtiger. Zijn vermogen lijkt onuitputtelijk en hij heeft amper last van het zware gewicht. Als kers op de taart klinkt hij ook nog eens heel zacht voor een dieselmotor.

De prijzen van de nieuwe M-Klasse beginnen bij 55.660 euro voor de 250 BlueTec. Voor de 350 BlueTec V6 moet je 3.000 euro toevoegen.

Bron: Mercedes
Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.