Testen

De Titanic onder de monovolumes

Bij de eerste contactname ben je niet zeker of de R-klasse nu een SUV of een break is. Toch lijkt hij met zijn grote binnenruimte zowat de ideale wagen te zijn voor kroostrijke gezinnen. Recent werd hij wat opgefrist en werd het gamma naar beneden uitgebreid. Zo komt de instapdrempel wat lager te leggen en kunnen meer eventuele klanten bereikt worden.
  • Piette François
  • 07 maart 2008
  • Mercedes-Benz
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Royaal comfort
  • Soepele motor
  • Verscheidene beschikbare versies
  • Zachtwerkende automaat
  • Zekere wegligging
  • Belangrijke massa
  • Dure opties
  • Gewicht
  • Omvang

 

 Presentatie

Een superieure modulariteit, twee wielbasissen, vierwiel- of achterwielaandrijving, diverse motorisaties en 5,6 of zelfs 7 plaatsen. Dat zijn zowat de keuzes die de nieuwe R-klasse je nu biedt. En toch wil de R de keuze nog uitbreiden. Maar welke versie je ook verkiest, steeds vinden we dezelfde afmetingen “buiten proportie” weer. De korte versie meet 4938 mm, terwijl de lange versie zelfs 5173 mm meet. Ter vergelijking willen we even meegeven dat de “reusachtige” GL slechts 5088 mm meet en dat onze Franstalige collega’s hem “vaisseau” noemen. Wat volgens de Dikke VanDaele “schip” betekent. Groot dus.

Motorisatie

Mercedes voorzag de nieuwe R-klasse van nieuwe instapmotoren. De kleinste diesel is nu de 280 CDI, terwijl bij de benzineversies een 280 en een 350 de lijsten komen vervoegen. Ons testmodel was uitgerust met de krachtigste V6 diesel, nl de 320 CDI. Die heeft een longinhoud van 3000cc en levert 211 pk’s en 510 Nm bij 1600 toeren. Hij wordt uitsluitend met de automatische7-bak geleverd en hoest per kilometer gemiddeld 246 grammen CO2 uit. Ons verbruik lag rond de 11 liter, wat op zich nog vrij redelijk is. Maar dan is het wel opletten dat je niet te veel in de stad rondtoert.

De motor voelt zich poeslekker in de R. Zijn ronde en soepele werking past volledig bij de R-klasse. Hoewel je een gewicht van 2,3 ton niet zomaar wegsteekt, slaagt het ruime koppel er toch in om de auto een zeker dynamisme te bezorgen. De 7-bak zit hem als gegoten. De werking is zacht en voldoende reactief en past dus perfect bij de motor.

Ondanks zijn zwaarwichtig kantje, lijken de prestaties van de R eerder op die van een Speed Ferry, als op die van een tanker. Mercedes mat een topsnelheid van 222 km/h, terwijl de sprint van 0 tot 100 slechts 8,8 seconden duurt.


Wegligging


Met de 4Matic-transmissie laat de R zich makkelijk en zeker rijden. Toch lijkt het aangeraden om in het achterhoofd een kattebelletje over het gewicht te reserveren. Vergeet dus maar gauw om even op dansersvoeten over bochtige wegen te laveren. Wanneer je de snelheid echter wat beperkt, laat de R-klasse zich moeiteloos besturen. Of toch bijna, want in de stad kan hij zijn grootte niet wegsteken. Om maar te zeggen dat een parkingplaats(je) vinden, soms wel eens een nachtmerrie kan worden.

Nee, deze wagen houdt meer van cruisen op de autosnelweg. Hij rijdt erg stabiel en zacht en verwent zijn passagiers met een koninklijk comfort. Wanneer je echter de autostrades verlaat en de secundaire wegen neemt, word je snel aan het grote gewicht herinnerd, terwijl de wat taaie stuurinrichting de levendigheid zeker niet bevordert.

Comfort

Op het gebied van comfort kunnen we absoluut geen opmerkingen maken. Ook in 7-zitsconfiguratie is het zitcomfort van topniveau en zelfs de instap naar de derde rij is erg gemakkelijk. De goed uitgekiende modulariteit laat toe om de stoelen eenvoudig en in een handomdraai te verwijderen, zodat je een volledig vlakke vloer verkrijgt. Naar aloude Mercedestraditie is ook de R-klasse erg goed geluidgedempt en is de afwerking werkelijk perfect. De ophanging gomt alle oneffenheden mooi weg, terwijl het interieur door de Thermatic-airco perfect op temperatuur wordt gehouden.

De optielijst biedt trouwens voldoende mogelijkheden om je R-klasse tot een rijdend salon uit te bouwen. Zo is het leder van een uitstekende kwaliteit en is de audio-installatie van het fijnste. En voor de koulijders is er een standverwarming met afstandsbediening en kan zelfs het stuur verwarmd worden. Comfort wordt hier met een grote C geschreven!


Prijzen en uitrusting

Met de komst van de R280 CDI in achterwielaandrijving gaat de instapprijs van de R-klasse een heel stuk naar beneden.
Toch moet je nog goed 49.610 € neertellen voor deze instapper. Voor de lange versie moet je zo’n 2000 € bijtellen.

Voor de lange R320 CDI die wij reden, vraagt Mercedes 57.354 €. En wie neemt er niet eens graag een kijkje in de optielijsten. Voor 1000 € krijg je metaalkleur en een snelheidsregelaar kost je 1.913 euro’s. De bijkomende verwarming tikt met 1.666 € behoorlijk aan en tenslotte luister je voor 1000 € in lederen zetels naar een Harmann Kardon-installatie die het prijskaartje met 834 € laat oplopen. Nog een geluk dat de basisuitrusting al behoorlijk compleet is.

Conclusie

Wanneer je regelmatig een grote familie met al zijn bagage, kilometersver moet vervoeren, is de R-klasse de ideale wagen. Met zijn superieure comfort is hij op autosnelwegen werkelijk de ideale gezel. Je rijdt relax en zacht, en het algemene comfort verdient zeker het predicaat eerste klasse. Maar vermijdt als het kan de stad. Zijn afmetingen en gewicht spelen daar niet echt in zijn voordeel.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Mercedes.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km