Testen

Meer kracht, minder verbruik

Behalve een nieuwe V6-motor die de meeste kopers links zullen laten liggen, verschijnt onder de motorkap van de Pathfinder een viercilinder 2.5 dCi die tegelijk krachtiger en zuiniger werd.
  • Piette François
  • 11 mei 2010
  • Nissan
Voor- en nadelen
  • Lager verbruik
  • Verbeterd comfort
  • Verbeterde afwerking
  • Onnauwkeurige gps
  • Weggedrag

Moderne technologie zorgt voor kleine mirakels. Dankzij ingrijpende verbeteringen aan de injectie en de turbo wint de Pathfinder 19 pk en 47 Nm koppel (190 pk en 450 Nm), terwijl het gemiddeld verbruik met 1,3 l/100 km daalt en de CO2-uitstoot 40 g/km lager uitkomt (8,5 l/100 km en 224 g/km).

Hoe dat kan? Het nieuwe injectiesysteem levert een druk van 2.000 bar en verstuift de brandstof veel fijner. Die bindt zich beter aan de zuurstof en dat verhoogt dan weer het rendement.

Ook de turbo met variabele geometrie is nieuw. De bediening is nu elektrisch in plaats van hydraulisch, waardoor de motor sneller reageert. Achter het stuur van de Pathfinder kun je soepeler rijden en moet je minder vaak teruggrijpen naar de versnellingspook. Het extra koppel laat zich ook voelen tijdens terreingebruik, waar de Pathfinder dankzij de bijkomende korte eindverhouding overal door en over kruipt.

Beter afgewerkt
Voor de rest verandert de Pathfinder modeljaar 2010 niet veel. Het interieur telt nog altijd zeven zitplaatsen die in 64 verschillende combinaties kunnen opgesteld worden. Leg je alle zetels plat, dan biedt de Pathfinder de grootste laadruimte in zijn segment: 2,8 meter lang. Bijzonder is dat je ook de passagiersstoel vooraan kunt neerklappen.

Hier en daar veranderde Nissan enkele accenten. De deurbekleding, de stoelen en sommige sierstukken zijn nieuw en de afwerking oogt wat verzorgder dan vroeger. De knop All Mode waarmee je de overbrenging bedient, voelt intuïtiever aan en de knopjes van de radio en de telefoon zijn nu beter verlicht. In de centrale console vind je een bergvak met een gedempt deksel, terwijl een snelheidsbegrenzer de cruise control aanvult.

Op de optielijst prijkt het nieuwe Nissan Connect Premium navigatiesysteem. De constructeur omschrijft het als “zeer performant”, maar tijdens onze test bleek het eerder langzaam en onnauwkeurig in gebruik.

Discrete aanpassingen
Aan de buitenzijde onderscheidt alleen een goed geoefend oog de nieuwe Pathfinder van de oude. De motorkap, het radiatorrooster en de voor- en achterbumper werden hertekend, terwijl de behuizing van de lampenwissers nu meegespoten wordt in koetswerkkleur. Door alle aanpassingen zakt de Cx-waarde van 0,38 naar 0,37. Met de 2.5 dCi onder de motorkap kost deze Nissan Pathfinder 39.900 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Nissan.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km