Testen

Family history

De tweede generatie “Fabia” neemt de houding aan van de Roomster maar berust zich op een vroegere oorsprong. Een intelligente manier om de ontwikkelings- en fabricatiekosten te verminderen maar hier toch een nieuwigheid aan te bieden.
  • Piette François
  • 13 februari 2007
  • Skoda
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Kofferinhoud
  • Leuk weggedrag
  • Ruimte achterin
  • Willige en zuinige 1.4 tdi motor
  • Beperkte opbergruimte vooraan
  • Luide 1.4 tdi motor en slap bij laag regime
  • Onnodige hoge lijn
Inderdaad, onder een volledige nieuwe maar niet uitzonderlijke lijn (de voorkant volgt het voorbeeeld van de Roomster), het onderstel van deze tweede generatie Fabia is volledige dezelfde als zijn voorganger. Hier komen we nog op terug. Dit gezegd zijnde, zou deze kleine kritiek kwa « nieuw » uitzicht van de Fabia II, zijn commerciële carrière, in gang sinds 1999, niet teveel moeten schenden. Meer dan 1,5 million Fabia modellen hebben een eigenaar gevonden in een zevenjarig bestaan, wat van deze Skoda de best verkochte wagen van het actueel gamma maakt. Bescherm de voetgangers Zoals in de inleiding vermeld, zal deze nieuwe Fabia niet van een nieuw koetswerk genieten, en men zou hier dus enkel van een grote face-lift spreken. Blijkbaar zou het meer dan dat zijn. In tegenstelling tot de Roomster die berust op de voorkant van de Fabia, een middengedeelte van de Golf en de achterkant van een Octavia, gebruikt de Fabia II exact dezelfde frame als de vorige versie. Toch werd deze met 2,2 cm verlengd. In feite spreekt men hier van een uitgroeiing van de bumpers en van het voorste gedeelte, die bestudeerd werden om letsels te voorkomen bij fontale schok met voetgangers. De nieuwe Fabia is ook hoger, en met 4,7 cm aub ! Jammer genoeg heeft de breedte geen ontwikkeling ondergaan en staat deze wagen dus minder goed op de baan dan de vorige versie : hoger en smaller geeft maar weinig effect. Maar waarom hebben ze deze wagen naar boven getrokken? Simpelweg omdat het Skoda merk de actuele tendens volgt en dus de zithoogte van de inzittende verhoogt : + 3 cm. Persoonlijk ziet ik geen enkel voordeel aan deze trend, maar blijkbaar zou dat aan een bepaalde vraag voldoen. Vooruit dan maar ! Wit dak in optie Ander kenmerk van deze Fabia anno 2007 : hij bezit een een grotere achterruit, wat aan boord een beter gevoel aan ruimte weergeeft, maar ook aan zichtbaarheid. Daarentegen werd geen enkel panoramisch dak voorgesteld (wat niet het geval is voor de Roomster). U kunt zich misschien troosten met de tweekleurige optie namelijk het witte dak, maar blijkbaar werd Skoda hiermee op een verkeerd pad gebracht. Record aan binnenplaats Al werd het raamwerk van deze Fabia niet verder ontwikkeld, toch heeft Skoda goed gewerkt op de bestaande structuur om er het maximum uit te halen. Zo werd het koffervolume verhoogd met 40 liters om tot aan de 300 liters te geraken, wat hier de beste waarde is van dit segment. En de beenruimte heeft terrein gewonnen. In tegendeel tot de lenigheid : de achterbank, neerklapbaar « 60/40 » klapt zich nog altijd in twee delen dicht en men moet nog steeds de hoofdsteunen uithalen om dit manoeuver te verwezenlijken. Net zoals op de Roomster, is het dashboard achteraan in twee hoogtes regelbaar en een plooibaar systeem laat toe om de koffer te verdelen. Ook binnenin beschouwt de Fabia zich als een Roomster. Alles gelijkt naukeurig op wat men ontdekte in de kleine monovolume, en dat is een goede zaak, daar de ergonomie alsook de afwerking van een héél hoog niveau waren. Hoogstens zal men de engheid betreuren van de opbergruimtes in de deuren, wat ze weer goedmaken door een fles van 1,5 liter vooraan te ontvangen. Het handschoenkastje in twee delen, de armsteunen vooraan, het multimedia scherm en de besturing aan het stuur, werden eveneens aan de Roomster ontleend. En ook wat betreft de veiligheidsuitrustingen copieert de nieuwe Fabia de prestaties van de Roomster. Zo vindt men hier de standaard voorziene zestallige airbags, het controle systeem voor de banddrukte of de bijkomende spotlights werkzaam bij bochten. Dynamisch Met een verhoogd zwaartepunt was ik toch een beetje bezorgd over het weggedrag van deze nieuwe Skoda. Deze zorgen werden snel uit de weg geruimt vanaf de kleinste afgelegde afstand. De Fabia II begeeft zich net zoals een… Roomster. Tja, de aangenomen veerregelingen zijn gelijkaardig, en dus hard. Maar dit belemmert de Fabia niet om de oneffenheden op de weg te dempen en wat hem een eerste klasse dynamische houding toekent : zonder overdreven slingerbewegingen en met een weinig uitgesproken onderstuur. Niet te maken dus met de eerste generatie. Voor deze testrit hebben wij onze keuze laten vallen op de 1.4 TDI motor in de versie 80 pk. Een perfecte aangepaste mechanica die de topsnelheid van 172 km/h behaalt en een 0 tot 100 km/u in 13,2 seconden. The finishing touch is het gemengd verbruik van 4,6 l/100 km, wat toelaat bijna 1.000 km te rijden met een volle tank. Toch is deze motor niet vlekkeloos. Eerst en vooral is hij héél slap onder de 2.000 rpmen bovendien is hij nogal luidruchtig. Te weten. De versie met 70 pk is soepeler (met een maximum koppel van 1.600 rpm tegenover 2.200 rpm), maar ook duidelijker minder koppelig (155 Nm tegen 195 Nm).

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Skoda.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km