Testen

Operatie verleiding

Opel is nog aan het herstellen van de overnameperikelen en probeert met een productoffensief financieel weer op de been te komen. Het triomfeerde met de Insignia die verkoopt als zoete broodjes en wil dit succes overdoen met andere modellen. De nieuwe Astra volgt het voorbeeld van grote broer Insignia en gaat de strijd aan met de concurrentie. En die is in dit segment niet te onderschatten.
  • Piette François
  • 06 april 2010
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Aangename versnellingsbak
  • Comfort en sfeer aan boord
  • Elegant design
  • Goede prijs
  • Leuk weggedrag
  • Passieve veiligheid
  • Topuitrusting
  • Bak met erg lange verhoudingen
  • Hernemingen bij lage toeren
  • Iets te hoog verbruik
  • Zichtbaarheid achteraan

Presentatie

De nieuwe Astra is serieus gegroeid en werd bijna twintig centimeter langer. Dat zie je. Hij oogt wat ronder en meer gedrongen, maar behoudt een zeer dynamische uitstraling. De ontwerpers lieten zich inspireren door de Insignia, gelukkig zonder te vervallen in een simpele kopie. Hoewel de familieband overduidelijk is, zijn de verschillen groot.

Een zeer geslaagde stijl, in ieder geval. Spijtig genoeg brengt die wel de zichtbaarheid naar achteren in het gedrang, zoals we de laatste tijd wel vaker zien. Het uiterlijk van de achterlichten verdient trouwens een pluim. Zoals gewoonlijk voorziet Opel een uitrusting die je doorgaans op veel duurdere modellen vindt.

Motor

Het uitgebreide dieselgamma start met de 1.3 CDTI van Fiat-origine, die ook als basis zal dienen voor de zuinige ecoFlex-versie. Net daarboven vinden we de vertrouwde 1.7 CDTI en een nieuwe 2.0 CDTI, die de 1.9 CDTI vervangt. Wij mochten met de 1.7 CDTI op stap. Deze motor is niet meer van de jongsten, maar legt toch mooie cijfers voor: 125 pk en 280 Nm bij 2.300 toeren. Hij wordt alleen aan een manuele zesbak gekoppeld. Geen automaat dus, maar de manuele bak voldoet helemaal.

Ondanks zijn hogere leeftijd, presteert de 1.7 CDTI goed eens hij de hogere toerentallen bereikt. Onderin heeft hij niet veel in huis en de lange verhoudingen van de versnellingsbak strooien nog wat meer zout in die wonde. In theorie leveren zulke verhoudingen bij een constante snelheid een lager verbruik op, maar in de praktijk geeft de bestuurder juist een extra scheut gas om de auto op gang te trekken, waardoor het verbruik oploopt. Deze Astra weegt trouwens 1,4 ton, dat zet je niet zomaar in beweging. Kortom, we hebben gemengde gevoelens.

Wegligging

In het verleden heeft Opel nooit een sterke reputatie gehad voor zijn wegligging. De Kadetten met achterwielaandrijving gleden als zeep en de voorwielaandrijvers blonken niet uit door een precieze voortrein.
Met de nieuwe Astra zit de constructeur weer helemaal op het goede spoor. Op de limiet wil de vooras nog wel eens rechtdoor gaan, maar dan ben je wellicht al over de wettelijke limieten aan het rijden. Het evenwichtige onderstel laat een vlotte rijstijl toe in bochten zonder de bestuurder onaangenaam te verrassen. Over de remmen zul je ons niet horen klagen: ze zijn zeker op hun taak berekend.

Comfort

Het uitstekende onderstel kan rekenen op een fijn afgeregelde demping, die het koetswerk goed onder controle houdt in bochten. Onze testwagen was uitgerust met de adaptieve ophanging die in drie modi kan worden ingesteld: Tour (comfort), Normaal en Sport. In het laatste geval wjizigen de stuurbekrachtiging en de respons van het gaspedaal.

In het interieur zorgt indirecte verlichting voor een leuke loungesfeer: rustgevend en nooit storend. Van het aantal bedieningsknoppen op onze Cosmos-versie werden we echter duizelig. Het hadden er gerust wat minder mogen zijn.

Ruim is de Astra alleszins, maar de voorzetels met goede zijdelingse steun (in ons geval sportzetels) zitten veel comfortabeler dan de achterbank. Aan bergvakken is er geen gebrek: in de deuren kun je makkelijk een fles van 1,5 liter kwijt.

Budget en uitrusting

Met dieselmotor is de Astra beschikbaar vanaf 17.800 euro, een uitstekend prijskaartje dat door de opties jammer genoeg snel kan oplopen. Tegenover de Duitse collega’s hoeft de Astra zich helemaal niet te schamen. De Astra is beschikbaar in vier afwerkingsniveaus: Essentia, Enjoy, Sport en Cosmo. Hierbij moeten we wel aanstippen dat de basisversie Essentia alleen beschikbaar is met de twee minst krachtige motoren.
Ons gemiddelde verbruik bedroeg 6,8 l/100 km. Een matig resultaat…

Conclusie

De nieuwe Astra is mooi en ruim en stuurt prettig. Hij heeft alle troeven om het te maken in dit fel bevochten segment. Over de prijs is goed nagedacht en de prima uitrusting is zeker een troef. Het enige wat we hem kunnen verwijten, is dat hij er niet in slaagt om weinig te verbruiken. Dat is dezer dagen nochtans een belangrijk criterium.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km