Testen

Test: Opel Corsa 2024, beter met verbrandingsmotor

De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 28 maart 2024
  • Opel
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Wendbaar rijgedrag
  • Soepele ophanging
  • Zuinige motoren
  • Ergonomie (aparte knoppen voor airco)
  • Weinig beenruimte voor- en achteraan
  • Indeling displays
  • Lange versnellingen van handbak
  • Saaier design dan interne rivalen

De zesde generatie Opel Corsa, die in 2019 werd gelanceerd, is een echt Stellantis-product. Hij deelt zijn volledig technische basis en heel wat andere onderdelen met de Peugeot 208 en de recent gelanceerde Lancia Ypsilon, met quasi enkel zijn uiterlijk om zich te onderscheiden van zijn stalgenoten. Het stadswagentje werd in het najaar van 2023 gefacelift en konden we al eens aan de tand voelen in zijn elektrische versie. Nu stappen we in de klassieke Corsa met verbrandingsmotor, nog altijd de meest populaire keuze, maar een uitstervend ras: tegen 2028 schakelt Opel in Europa volledig over op elektrische modellen. Gaan we de verbrandingsmotor missen?

Opel Corsa 2024 met Vizor

Laten we om te beginnen stilstaan bij het uiterlijk van de Opel Corsa facelift. De verschillen zijn vooral aan de neus te vinden, waar Opel zijn best heeft gedaan om het Vizor-front te integreren in de iets rondere vorm van de Corsa. Het is niet zo strak als bij de Mokka of de Astra, maar het geheel ziet er wel moderner uit dan voor de facelift. De optionele LED-matrixkoplampen doen het stadswagentje zelfs wat hoogwaardiger ogen. Achteraan is de bumper nieuw en krijg je donkerdere lichtblokken met LED-verlichting, terwijl de modelnaam nu voluit op de achterklep staat gespeld.

Onhandige digitale tellers

Aan boord is het vooral op digitaal vlak dat de Corsa 2024 is vernieuwd. Er is een nieuwe, optionele, digitale tellerpartij van 7 inch, en een geüpdatet en gegroeid centraal aanraakscherm van 10 inch, optioneel met ingebouwde navigatie. Het bestuurdersdisplay vinden we niet zo geslaagd. Het past niet mooi binnen de tellerbak, is niet zo overzichtelijk en de toerenteller is gereduceerd tot een verticaal streepje aan de linkerkant. Niet zo’n probleem bij de elektrische Corsa Electric of bij de versies met automaat, maar wel als je een handbak hebt – je kan totaal niet aflezen waar de rode zone begint.



Fysieke knoppen voor de airco!

Het centrale OpelConnect-display is wel beter geworden met de facelift. Het is groter, iets logischer ingedeeld en ondersteunt standaard Apple CarPlay en Android Auto, ook draadloos. Het maakt echter niet altijd even efficiënt gebruik van zijn formaat, waarbij je standaard met twee dikke balken zit aan de zijkanten waarop de temperatuur wordt weergeven. Niet erg nuttig, want de Corsa heeft gewoon (en gelukkig) nog een aparte, fysieke bediening voor de klimaatcontrole en de zetelverwarming, in tegenstelling tot de Peugeot 208.



Qua ruimte presteert de Corsa zoals je zou verwachten van een stadswagentje van dit formaat (4,06 m lang, 1,77 m breed en 1,44 m hoog). Op de achterbank is er enkel voldoende ruimte achter een niet al te lange bestuurder, aan de passagierskant is het gelukkig wat ruimer. Maar vooraan is de vloer wel erg schuin, waardoor je niet comfortabel je benen kan strekken, zowel links als rechts. De koffer meet 309 tot 1.081 liter, wat gemiddeld is voor het segment, en is vrij diep. 

1.2 benzine met of zonder Mild Hybrid-hulp

Onder de motorkap van de Opel Corsa 2024 met verbrandingsmotor heb je vier keuzes, maar het zijn allemaal 1,2 liter-driecilinder benzinemotoren. Instappen doe je in de atmosferische variant van 75 pk en 118 Nm, steeds gekoppeld aan een manuele vijfbak. Hoewel de Corsa leeg slechts een dikke 1.000 kilo weegt, zouden we toch aanraden om minstens voor de 1.2 Turbo van 100 pk en 205 Nm te kiezen. Dat scheelt meteen 3,3 seconden op de sprint naar 100 km/u (9,9 vs. 13,2 seconden) en je krijgt er nog een zesde versnelling bij om het verbruik te drukken op de snelweg. Al moet je voor hernemingen vaak toch nog even terugschakelen, want ook de spreiding van de zesbak is vrij lang. Deze motor kan je echter ook koppelen aan een 8-trapsautomaat voor meer comfort.

Nieuw voor de facelift is de Mild Hybrid-benzinemotor, die in de Corsa in twee varianten wordt geleverd: 100 of 136 pk. In beide gevallen krijg je standaard een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling, waarin een kleine elektromotor zit verwerkt die regelmatig de benzinemotor kan ontlasten, waardoor je in de stad veel kleine stukjes elektrisch kan rijden. Op papier scheelt het een kleine liter per 100 km, in de praktijk liggen de verschillen dichter bij elkaar. In de 1.2 Turbo van 100 pk met de manuele versnellingsbak haalden we ook al met gemak een verbruik van 5 tot 5,5 l/100 km. Dankzij de benzinetank van 44 liter haal je dus een actieradius van 800 km.

Écht rijplezier!

Onderweg moeten we toegeven dat er heel wat meer rijplezier te beleven valt in de Corsa met verbrandingsmotor dan in de Corsa Electric. Je voelt dat er enkele honderden kilo’s minder meegesleept worden, waardoor het stadswagentje kwiek en behendig van bocht naar bocht dartelt. De ophanging kan dankzij het lage gewicht ook soepel blijven zonder dat dit meteen gepaard gaat met een te veel koetswerkrol in de bochten. 

Echt waar, na onze test vonden we het jammer dat Opel geen GSi- of OPC-sportversies meer maakt op benzine. Het potentieel is er namelijk wel in het chassis. En de Opel Corsa onderscheidt zich ten opzichte van de Peugeot 208 met zijn normale stuurwiel, dat natuurlijker in de hand ligt. Op de snelweg mis je echter wel wat geluiddemping. Ook de zetels zijn niet zo comfortabel als in de grotere modellen van Opel.

Prijs Opel Corsa 2024

De nieuwe Opel Corsa is in België verkrijgbaar vanaf 20.900 euro. Opel heeft zijn gamma ook vereenvoudigd en biedt het model in slechts twee uitvoeringen aan: Corsa of GS (vanaf 23.350). Die laatste voegt vooral zwarte accenten, lichtmetalen velgen, een specifieke voorbumper en nog wat extra uitrusting toe, maar een must is de upgrade niet. Je gebruikt je centen beter voor een krachtigere motor: de 1.2 Turbo kost 22.100 euro met handbak of 23.800 euro met automaat, de Hybrid 100 is er vanaf 24.800 en voor de Hybrid 136 moet je kiezen voor de GS, met een vanafprijs van 28.450 euro. Ter vergelijking: de Corsa Electric kost minstens 36.350 euro... De technisch gelijke Peugeot 208 is trouwens bijna exact even duur: vanaf 20.915 euro.

Ons verdict

Je kan de Opel Corsa verwijten dat het een beetje een grijze muis is, met een weinig uitgesproken design en veel gedeelde elementen ten opzichte van zijn Stellantis-broertjes van Peugeot en Lancia. Maar dat neemt niets weg van zijn kwaliteiten: hij rijdt bijzonder goed, is zuinig, voldoende praktisch en gemakkelijker in gebruik dan de Peugeot 208. Laat je tenslotte niet verleiden door onnodige opties zoals de digitale tellers of het GS-pakket, daar wordt hij niet beter van.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Corsa? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Corsa-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km