Testen

Stilstaan is achteruitgaan

Na drie jaar heeft de Insignia een vaste stek veroverd bij de grote middenklasse berlines. Er gingen al 400.000 exemplaren de deur uit en de verkoop neemt zelfs nog toe. Een facelift is dus nog niet meteen noodzakelijk, maar Opel verbetert de motoren en de uitrusting. De concurrentie zit immers ook niet stil.
  • Van den Bogaert Robin
  • 28 september 2011
  • Opel
Voor- en nadelen
  • Design blijft verleiden
  • Hoogwaardige uitrusting
  • Vlotte automaat (opc)
  • Zuinige 1.4 turbo
  • Geen ruimtewonder
  • Zware auto

Aan de buitenkant zul je de Insignia modeljaar 2012 niet herkennen, tenzij je toevallig op een exemplaar in de nieuwe donkerblauwe lak Luxor stoot of een velgenspecialist bent. Het nieuws zit onderhuids, onder meer onder de motorkap.

Daar ruimen de atmosferische 1.6 en 1.8 benzinemotoren plaats voor een nieuwe 1.4 turbo, dezelfde als in de Astra maar met een specifieke sturing voor de Insignia. Opels vlaggenschip is immers nog altijd een zware jongen: de berline weegt anderhalve ton.

Zachte 1.4 turbo

We kropen dan ook de nodige reserves achter het stuur van de Insignia 1.4 turbo. Van 140 pk en 200 Nm mag je uiteraard geen topprestaties verwachten, maar onze eerste indrukken waren positief. De viercilinder draait heel zacht en stil en is voor rustige bestuurders die weinig kilometers rijden zeker een goed alternatief voor de minder verfijnde dieselmotoren.

De standaard start-stopfunctie, elektrische stuurbekrachtiging, banden met lage rolweerstand en gestroomlijnde bodemplaat zorgen ervoor dat de 1.4 turbo niet te veel drinkt, zo’n 6,5 l/100 km gemiddeld (5,7 l/100 km op papier). Tegenover de even krachtige 1.8 die hij vervangt, is dat een mooie verbetering van circa 25 procent.

De 1.6 turbo (180 pk) en de 2.0 turbo (220 pk) maken ook nog altijd deel uit van het benzinegamma. Met één nieuwigheid: in combinatie met vierwielaandrijving, levert de 2.0 turbo voortaan 30 pk extra (250 pk). Daarom vindt de importeur het niet meer nodig om in België de 2.8 V6 turbo nog langer aan te bieden, die meer verbruikt en nauwelijks 10 pk meer vermogen heeft.

Snelle OPC

De 325 pk sterke OPC-variant van deze motor blijft – gelukkig voor de sportievelingen – wél. Sinds begin dit jaar is de OPC niet alleen leverbaar met een handgeschakelde, maar ook met een automatische zesversnellingsbak. Die verliest enkele tienden bij het sprinten, maar overtuigt met zijn zachte en vlotte werking. Zelf schakelen kan ook, dankzij peddels aan het stuurwiel. De OPC is natuurlijk iets harder afgeveerd dan de gewone Insignia, maar blijft comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik. Je moet er natuurlijk wel het verbruik bijnemen (een dikke 13 l/100 km tijdens onze test).

Minder CO2

Opels focus lag op de benzinemotoren, maar voor de Belgische markt zijn die niet zo belangrijk als de diesels. Bijna 95 procent van de Insignia’s rijdt rond met een 2.0 CDTi (110, 130 en 160 pk). Vooral de versie met 130 pk verkoopt goed, door zijn mix tussen vermogen en verbruik. Het verbruik en de CO2-uitstoot van alle dieselversies daalt trouwens door finetuning. De zuinigste van allemaal is de Ecoflex met 160 pk: 4,3 l/100 km en 115 g CO2/km.

Seconden tellen

Insignia-kopers blijken hun auto vrij goed uit te rusten: 50 procent heeft navigatie, 60 procent velgen van 18 tot 20 duim en 15 procent de (uitstekende) adaptieve ophanging Flexride. Modeljaar 2012 introduceert enkele nieuwigheden, zoals zwart nappaleder met cognackleurige stiksels.

De Opel Eye-camera kan nu ook de afstand tot de voorligger inschatten en weergeven in seconden. Dat is een primeur. Behalve ronde worden nu rechthoekige verkeersborden of zones met beperkte toegang voor het verkeer herkend. Forward Collision Alert waarschuwt de bestuurder als een botsing dreigt. Kortom, het ‘oog’ ziet alles wat scherper en is slimmer geworden.

Opel verbeterde tot slot de multimediasystemen. Kaartgegevens worden voortaan opgeslagen op een SD-kaart en via een USB-verbinding kun je bijkomende interessante locaties (POI) in het systeem steken. Het duurste systeem (Navi 900) heeft een logboek, waarin je al je privé- en werkverplaatsingen gescheiden kunt opslaan. Handig voor fleetwagens. Behalve de snelste en de kortste weg, toont de Insignia nu ook de zuinigste weg. Een minpunt blijft het grote aantal knoppen op de middenconsole.

Blijven evolueren

De vernieuwingen van de Insignia zijn hiermee nog niet helemaal afgerond. Een facelift is weliswaar nog niet voor meteen, maar volgend jaar wil Opel de veiligheidsuitrusting opnieuw verbeteren en is er een nieuwe dieselmotor gepland. De Insignia modeljaar 2012 is per direct te bestellen. De 1.4 turbo kost 26.350 euro, de diesels starten bij 26.000 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Opel.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km