Testen

grote terugkeer van een mythe

Peugeot blaast het GTi-label nieuw leven in. Dat was wel het minste wat het kon doen tegen het duivelse duo Ford Fiesta ST en Renault Clio RS. Peugeot brengt dus opnieuw een bommetje dat zich overal op zijn gemak voelt, van een bergpas tot de drukke stad.

  • Piette François
  • 15 april 2013
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Knap voorkomen
  • Krachtige motor altijd beschikbaar
  • Terugkeer van een mythe
  • Uitstekende versnellingsbak
  • Zeer doeltreffend weggedrag
  • 2.000 euro duurder dan fiesta st
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Rijpositie (grote bestuurders)
  • Uithouding remmen bij zeer actieve rijstijl

Moeilijk om mythe op te volgen

Peugeot profileert de 208 GTi als een waardige erfgenaam van de gelijknamige 205, maar is gewaagd om die twee auto’s te vergelijken. Midden jaren tachtig waren sportieve, karaktervolle auto’s in de mode. Dat verklaart het fenomenale succes: ongeveer 300.000 205 GTI’s verlieten de productielijn. Vandaag is de markt van de kleine bommen op wielen bijna uitgedoofd: ze vertegenwoordigen nog maar 1 procent van de markt in het B-segment. Tegen 2014 wil Peugeot 10.000 exemplaren bouwen op jaarbasis, een scherpe doelstelling.

Ander tijdperk

Wat maakt het dat de achtertrein wispelturig is en er van veiligheid nauwelijks sprake is. De 205 komt echt van een andere planeet. Dertig jaar vooruitgang in veiligheid en comfortuitrusting laat natuurlijk zijn sporen na, zeker op de weegschaal. Het gewicht klimt van 900 kg tot 1.160 kg. Nochtans is die laatste waard in de huidige context een knappe prestatie. De vorige 207 RC zette bijna negentig kilogram meer op de weegschaal.   

Zoals toen

Hoewel velen zitten te wachten op een duel tussen de Peugeot 208 GTi en de Renault Clio RS, moeten we toegeven dat ze aanzienlijk verschillen. De auto uit Sochaux heeft een koetswerk met drie deuren en een manuele versnellingsbak, de sportieveling met ruit kiest voor een formule met vijf deuren en een automaat met dubbele koppeling. Om voor een echte concurrent van de 208 GTi moet je eerder kijken naar de Fiesta ST met gelijkaardige architectuur.

200 paarden

Voor we je meenemen voor een rondleiding, bespreken we kort de technische details. Het is geen verrassing dat hij de bekende 1.6 THP met 200 pk gebruikt, hier gekoppeld aan een manuele zesbak. Het koppel van 275 Nm vanaf 1.700 tr/min (en beschikbaar tot 4.500 tr/min) katapulteert de kleine Fransman. In 6,8 seconden legt hij 0 tot 100 km/u af en hij heeft maar 26,9 seconden nodig om het kilometerpaaltje te passeren. De topsnelheid loopt op tot 230 km/u.

Verzorgd

De 208 GTi doet zijn voorouder zonder discussie eer aan: een grille met rode rand, een dreigende blik, een sierelement met GTi-logo aan de achterste zijruit (zeer verzorgd), een specifieke uitlaat, hertekende bumpers: het oogt allemaal mooi. In het interieur worden we verwend met inzetstukken in kunstleder op de boordplank en de deurpanelen, rode accenten her en der, mooie zetels enzovoort. Meer is er niet nodig om te overtuigen. Alleen hindert het iets te lag stuurwiel grote bestuurders.

Op de weg

Wat onmiddellijk verbaast, vanaf de eerste meters, is het werk aan de wieltreinen. De nauwkeurige stuurbekrachtiging zorgt voor een uitstekende feedback en goede consistentie. Leve de bochtige wegen! Nog even geduld, eerst moeten we ontsnappen uit de kleine provinciesteden. De 208 voelt zich daar perfect op zijn gemak: een charmant uiterlijk, een uitlaat die lekker rommelt, een motor die herneemt vanaf de laagste toeren, een comfortabele ophanging, …

Plankgas

Peugeot verwent ons met een parcours vol bergpassen en, nog beter, een kleine weg afgesloten voor het verkeer. Fijnproevers als we zijn, hebben we de 208 daar uiteraard op de proef gesteld. En wat rijdt hij doeltreffend! De grip is verbluffend, ook op natte ondergrond, terwijl de vooras lustig de 200 paarden verteert. De 208 kan, in tegenstelling tot een Clio RS of een Fiesta ST, door om het even wie snel bestuurd worden. Al is hij misschien niet levendig genoeg voor sportievelingen. We kunnen niet alles willen …

Nauwkeurige schokdemping

Wat echt verbaast, is de absorptiecapaciteit van de schokdemping, die speelt met hobbelige wegen door elke oneffenheid weg te werken. Moeilijke mensen zullen de 208 GTi remmen met te weinig uithoudingsvermogen verwijten (ondanks een goede remkracht) en een achtertrein die onvoldoende meewerkt.      

Homogeen

Als dagelijks compromis voor een groot publiek geeft deze 208 echt vonken. De motor lijkt heel gezond bij alle toerentallen en klinkt mooi, al hebben we al opwindender gehoord. Wat de versnellingsbak betreft, is de spreiding vrij van kritiek, net als de geleiding: een waar genot om de pook te bedienen.

De prijzen

Met een prijs van 23.315 euro bevindt de 208 GTi zich tussen de Ford Fiesta ST en de Renault Clio RS. De uitrusting is wel volledig, dat moet gezegd. Deze mooie GTi is sportief, maar ook een beetje burgerlijk. Je hebt het al begrepen, dat wordt een spannende strijd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km