Testen

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Peugeot koos duidelijk voor de vorm toen het zijn nieuwe 508 SW ontwierp. De breakversie van de 508 is minder ‘massief’ dan vroeger. Hoe verhoudt hij zich tot zijn Franse concurrent, de Renault Talisman Grandtour? Ook die kiest namelijk voor design, maar neigt minder naar compromissen op vlak van inhoud.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 augustus 2019
  • PEUGEOT
PEUGEOT 508
  • Natuurlijke materialen en afwerking
  • Soepele en zuinige motor
  • Aangenaam rijcomfort
  • Bruikbare gezinsbreak
  • Achterbank slechts voor twee
  • Middelmatig koffervolume
  • Voorlopig (?) geen automaat
  • Kleine stuur verdeelt de meningen
RENAULT
  • Compromis dynamiek/rijcomfort
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Efficiëntie met vierwielsturing
  • Bediening manuele versnellingsbak
  • Uitrustingsniveau kan beter
  • 1.7 Blue dCi wat hol onderin

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Met zijn coupéachtige allures verandert de meest recente Peugeot 508 het geweer drastisch van schouder. Dat deed de Renault Talisman eigenlijk ook, die de klassiekere Laguna en Latitude opvolgde. Niet dat ze de keuze hadden: om te overleven in het D-segment, met concurrentie van Duitsers en SUV’s, moet de klassieke Franse berline zich opnieuw uitvinden.

De breakversie van de 508, de SW, volgt dezelfde logica. Hij zoekt het design van een shooting brake op, terwijl de Talisman eerder voor de verhuiswagen kiest. Wij gingen bij dit duel voor diesels met manuele versnellingsbak: de 1.5 BlueHDi 130 bij de Peugeot en de nieuwe 1.7 Blue dCi 150 voor de Renault.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Afwerking en uitrusting: punt voor Peugeot

De wenk richting premiumsegment is meteen duidelijk wanneer je aan boord stapt van de Peugeot 508 SW. De afwerking is verzorgd, de materialen zijn kwalitatief. De uitrusting bevat eveneens opties die richting premiumsegment wenken. Zo zien we onder meer nachtzicht en het Pack Drive Assistant Plus, dat semi-autonoom rijdt in files. De Talisman Grandtour draait al iets langer mee, en moet dergelijke opties aan zich voorbij laten gaan. Zijn digitaal dashboard staat bovendien minder op punt dan dat van de Peugeot.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Comfort: punt voor Renault

De klassiekere Renault haalt wel de bovenhand op vlak van comfort. Hij is veelzijdiger in gebruik, met een ruimere koffer (572 liter tegenover 530 liter). Bovendien heeft hij een praktischere laaddrempel dan de Peugeot. De Talisman biedt ook meer plaats aan de passagiers achteraan, waar de ruimte royaal is. Wie drie kinderen heeft, zal de ‘vlakke’ achterbank ook op prijs stellen. Ze is misschien minder comfortabel voor het vervoer van twee passagiers dan de gevormde achterbank van de 508 SW, maar ze is wel veel praktischer om drie kinderen en al hun hulpmiddelen op te installeren. Beide auto’s rijden comfortabel. De Talisman wint het punt door zijn meer veelzijdige karakter, maar de BlueHDi van de 508 SW klinkt minder door onder vollast dan de Blue dCi van de Talisman Grandtour.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?
Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Motor: punt voor Peugeot

Zijn betere geluiddemping en zijn betere ‘gezondheid’ zorgen ervoor dat de 1.5 BlueHDi het punt wint. Zelfs in zijn instapversie van 130 pk overtuigt hij meer dan de 1.7 Blue dCi van Renault in zijn versie met 150 pk (er is ook een instapversie met 120 pk). Die is iets ‘holler’ onderin de toeren. Bovendien is de bediening van zijn manuele bak minder aangenaam, en is er geen automaat beschikbaar (daarvoor moet je uitwijken naar de 2.0 Blue dCi 160). De 1.5 Blue HDi heeft als optie wel een achttrapsautomaat (€ 2.100).

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Weggedrag: punt voor Peugeot

Beide auto’s stellen chauffeurs die rijplezier hoog in het vaandel dragen niet teleur. Het zijn uitstekende kilometervreters die onvermoeibaar snelwegkilometers afmalen. Op de binnenbaantjes is het rijplezier ook aanwezig. De Talisman kan met 4Control worden voorzien van vierwielsturing, dat de lange auto makkelijker te manoeuvreren maakt in de stad en onverstoorbaar bochten neemt tegen hoge snelheden. Het punt gaat echter naar de 508 SW, die een onberispelijk rijplezier biedt. Zijn voortrein is snedig, zijn demping efficiënt en zijn wendbaarheid referentieel. Bij een ontspannen rijstijl heeft de Renault zijn koetswerkbewegingen minder onder controle en stuurt hij wat kunstmatiger dan de Peugeot.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Prijs: punt voor Peugeot

De Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 kost met manuele versnellingsbak € 32.850 in de uitvoering ‘Active’. De versie ‘Allure’ kost € 36.100. De 1.5 BlueHDi is er ook in de uitvoering ‘GT-Line’ maar alleen met achttrapsautomaat. Het prijskaartje neemt dan wel toe tot € 40.400. De Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi is beschikbaar vanaf € 32.325 met 120 pk in de basisuitvoering ‘Limited #2’. Onze testversie van 150 pk is in ons land alleen beschikbaar in de uitvoering ’S-Edition’ en kost € 38.275, zowat € 2.000 meer dan de 508 SW 1.5 BlueHDi 130 Allure. De CO2-uitstoot van de Talisman 1.7 Blue dCi ligt met 129 tot 132 g/km aanzienlijk hoger dan die van de 508 1.5 Blue HDi (104 g/km). De grotere cilinderinhoud zorgt ook voor een hogere jaarlijkse verkeersbelasting.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Besluit: winst voor Peugeot

De Peugeot 508 SW haalt het in dit duel van de Renault Talisman Grandtour. De Renault haalt de overhand op vlak van praktische aspecten en interieurruimte, maar moet op alle andere punten het hoofd buigen voor de Peugeot.

Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi vs Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi: vorm of inhoud?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 19.998
2021

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km

Benzine, Manueel

€ 16.248
2018
8.579 km

Diesel, Manueel

€ 11.248
2017
94.309 km