Volkswagen
6 jaar na zijn lancering lijkt de Volkswagen Arteon geen dag ouder te zijn geworden; zeker als Shooting Brake. Koppel deze sexy lijnen aan een grote koffer en een mooie binnenruimte, en je krijgt een winnende combinatie, toch?
Peugeot koos duidelijk voor de vorm toen het zijn nieuwe 508 SW ontwierp. De breakversie van de 508 is minder ‘massief’ dan vroeger. Hoe verhoudt hij zich tot zijn Franse concurrent, de Renault Talisman Grandtour? Ook die kiest namelijk voor design, maar neigt minder naar compromissen op vlak van inhoud.
Met zijn coupéachtige allures verandert de meest recente Peugeot 508 het geweer drastisch van schouder. Dat deed de Renault Talisman eigenlijk ook, die de klassiekere Laguna en Latitude opvolgde. Niet dat ze de keuze hadden: om te overleven in het D-segment, met concurrentie van Duitsers en SUV’s, moet de klassieke Franse berline zich opnieuw uitvinden.
De breakversie van de 508, de SW, volgt dezelfde logica. Hij zoekt het design van een shooting brake op, terwijl de Talisman eerder voor de verhuiswagen kiest. Wij gingen bij dit duel voor diesels met manuele versnellingsbak: de 1.5 BlueHDi 130 bij de Peugeot en de nieuwe 1.7 Blue dCi 150 voor de Renault.
De wenk richting premiumsegment is meteen duidelijk wanneer je aan boord stapt van de Peugeot 508 SW. De afwerking is verzorgd, de materialen zijn kwalitatief. De uitrusting bevat eveneens opties die richting premiumsegment wenken. Zo zien we onder meer nachtzicht en het Pack Drive Assistant Plus, dat semi-autonoom rijdt in files. De Talisman Grandtour draait al iets langer mee, en moet dergelijke opties aan zich voorbij laten gaan. Zijn digitaal dashboard staat bovendien minder op punt dan dat van de Peugeot.
De klassiekere Renault haalt wel de bovenhand op vlak van comfort. Hij is veelzijdiger in gebruik, met een ruimere koffer (572 liter tegenover 530 liter). Bovendien heeft hij een praktischere laaddrempel dan de Peugeot. De Talisman biedt ook meer plaats aan de passagiers achteraan, waar de ruimte royaal is. Wie drie kinderen heeft, zal de ‘vlakke’ achterbank ook op prijs stellen. Ze is misschien minder comfortabel voor het vervoer van twee passagiers dan de gevormde achterbank van de 508 SW, maar ze is wel veel praktischer om drie kinderen en al hun hulpmiddelen op te installeren. Beide auto’s rijden comfortabel. De Talisman wint het punt door zijn meer veelzijdige karakter, maar de BlueHDi van de 508 SW klinkt minder door onder vollast dan de Blue dCi van de Talisman Grandtour.
Zijn betere geluiddemping en zijn betere ‘gezondheid’ zorgen ervoor dat de 1.5 BlueHDi het punt wint. Zelfs in zijn instapversie van 130 pk overtuigt hij meer dan de 1.7 Blue dCi van Renault in zijn versie met 150 pk (er is ook een instapversie met 120 pk). Die is iets ‘holler’ onderin de toeren. Bovendien is de bediening van zijn manuele bak minder aangenaam, en is er geen automaat beschikbaar (daarvoor moet je uitwijken naar de 2.0 Blue dCi 160). De 1.5 Blue HDi heeft als optie wel een achttrapsautomaat (€ 2.100).
Beide auto’s stellen chauffeurs die rijplezier hoog in het vaandel dragen niet teleur. Het zijn uitstekende kilometervreters die onvermoeibaar snelwegkilometers afmalen. Op de binnenbaantjes is het rijplezier ook aanwezig. De Talisman kan met 4Control worden voorzien van vierwielsturing, dat de lange auto makkelijker te manoeuvreren maakt in de stad en onverstoorbaar bochten neemt tegen hoge snelheden. Het punt gaat echter naar de 508 SW, die een onberispelijk rijplezier biedt. Zijn voortrein is snedig, zijn demping efficiënt en zijn wendbaarheid referentieel. Bij een ontspannen rijstijl heeft de Renault zijn koetswerkbewegingen minder onder controle en stuurt hij wat kunstmatiger dan de Peugeot.
De Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDi 130 kost met manuele versnellingsbak € 32.850 in de uitvoering ‘Active’. De versie ‘Allure’ kost € 36.100. De 1.5 BlueHDi is er ook in de uitvoering ‘GT-Line’ maar alleen met achttrapsautomaat. Het prijskaartje neemt dan wel toe tot € 40.400. De Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi is beschikbaar vanaf € 32.325 met 120 pk in de basisuitvoering ‘Limited #2’. Onze testversie van 150 pk is in ons land alleen beschikbaar in de uitvoering ’S-Edition’ en kost € 38.275, zowat € 2.000 meer dan de 508 SW 1.5 BlueHDi 130 Allure. De CO2-uitstoot van de Talisman 1.7 Blue dCi ligt met 129 tot 132 g/km aanzienlijk hoger dan die van de 508 1.5 Blue HDi (104 g/km). De grotere cilinderinhoud zorgt ook voor een hogere jaarlijkse verkeersbelasting.
De Peugeot 508 SW haalt het in dit duel van de Renault Talisman Grandtour. De Renault haalt de overhand op vlak van praktische aspecten en interieurruimte, maar moet op alle andere punten het hoofd buigen voor de Peugeot.
6 jaar na zijn lancering lijkt de Volkswagen Arteon geen dag ouder te zijn geworden; zeker als Shooting Brake. Koppel deze sexy lijnen aan een grote koffer en een mooie binnenruimte, en je krijgt een winnende combinatie, toch?
Deze 4 Reeks Gran Coupé wil het beste van twee werelden: de look van een coupé en het praktische gemak van een berline met een achterklep. Maakt hij zijn ambities waar?
De Tesla Model 3 krijgt een grondige facelift. Die gaat als Highland door het leven en voegt talloze belangrijke verbeteringen toe aan de elektrische berline.
Naast benzine, diesel, mild hybride en plug-inhybride kan je de Peugeot 308 ook volledig elektrisch krijgen. Een variant die misschien wel de meest aantrekkelijke van allemaal is!