Testen

De nieuwe gedaante van een diesel

De grote Peugeot heeft eindelijk een concurrentiële dieselmotor. En wat voor een motor : een V6 HDi van 2,7 l met deeltjesfilter die ons letterlijk in onze stoel vastplakte. De 607 kreeg ook een lichte restyling en een langere vooroverbouw om onder de kap plaats te maken voor de motor.
  • Piette François
  • 03 mei 2005
  • Peugeot
Voor- en nadelen
  • Prestaties
  • Soepele motor
  • Stilte
  • Opbergvakken
  • Stuurinrichting bij lage snelheid
De 607 V6 HDi is een luxeberline tot de koffer toe. Het bewijs: hij gaat helemaal alleen open en dicht… via een elektrische bediening dan wel. Maar daar blijft het niet bij, ons testexemplaar was bovendien voorzien van een mooie lederen bekleding, een elektrisch zonnescherm, een verwarmde achterbank, spraakbediening in het Frans en een telefoon-radio-navigatiesysteem. Kortom, het strikte minimum. Luxe Maar het interessantste zit onder de motorkap. De in Groot-Brittannië vervaardigde V6 HDi van 2.721 cm³ met common rail is de vrucht van de samenwerking tussen Ford en PSA. Met een vermogen van 150 kW (204 pk) bij 4.000 t/min. en een koppel van 440 Nm bij 1.900 t/min. is de 607 voldoende gewapend. Op het gebied van prestaties is deze Peugeot ruim bedeeld: Tot 100 km/u. in 9,3 seconden, de kilometer uit stilstand in 30,4 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Niets op aan te merken dus, en perfect ondersteund door een automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Het motorblok Voordat we het over de wegkwaliteiten van de auto uit Sochaux hebben, werpen we eerst een blik onder de motorkap. Het cilinderblok van 199 kg bestaat uit gegrafiteerd en samengeperst gietijzer. De zuigers van aluminium vormen een "dubbele golvende gang" waar de verstoven olie vanuit het blok doorheen loopt. Door deze architectuur koelen de zuigers sneller af en wordt de typische dieselklop verminderd. De DT17, zoals hij eigenlijk heet, maakt gebruik van de meerkleppentechnologie. De twee cilinderkoppen van aluminium hebben elk vier kleppen per cilinder die door twee bovenliggende nokkenassen worden bediend. De inlaat bestaat uit twee turbocompressoren met variabele geometrie. De motor dankt zijn vinnigheid ook in grote mate aan de directe hogedrukinjectie met common rail van de nieuwste generatie, met een werkdruk tot 1.650 bar. Soepel Met al dit vermogen is de 607 V6 HDi werkelijk aangenaam om mee te rijden: stil, koppelrijk, krachtig en dynamisch. De automatische versnellingsbak AM6 die door Aisin werd ontwikkeld, draagt met sterke hernemingen eveneens bij tot het aangenaam krachtige rijgedrag. De bak heeft drie verschillende standen : automatisch, sportief of sequentieel (manueel schakelen met het Tiptronic-systeem van Porsche). Eerlijk gezegd is manueel schakelen echt overbodig, aangezien de automatische bediening efficiënt werkt. Het gemiddeld gemengd gebruik schommelt rond de 8,4 liter. Wat voor een auto van dit formaat een goed resultaat is. Stabiel Alle problemen die de 607 bij zijn lancering ondervond, zijn lang vergeten. De berline gaf geen blijk van een slecht karakter. Vooral omdat het ESP voortdurend een oogje in het zeil houdt, want het kan niet worden uitgeschakeld. Dit neutraal rijgedrag heeft de Peugeot in de eerste plaats te danken aan de voorwielophanging met driehoekige pseudo-McPhersonveerpoten en ontkoppelde stabilisatorstang, en twee dubbele driehoeken met uiteenlopende assen achteraan. De V6 wordt bovendien bijgestaan door de progressieve ophanging AMVAR met vier elektrisch en afzonderlijk gestuurde variabele schokdempers. Daardoor wordt de schokdemping voortdurend aangepast om de berline in de juiste koers te houden. Wel kan met de hand een al dan niet sportieve ophanging worden ingesteld. De stuurinrichting met variabele bekrachtiging is goed afgesteld, zodat hij gemakkelijk in de bocht gaat en zonder problemen door het stadsverkeer kan worden geloodst. Europees Deze Franse berline heeft alles om de meest veeleisende rijders tevreden te stellen. De 607 heeft eindelijk de dieselmotor die hij verdient. De berline is krachtig, het comfort aangenaam en de technologie efficiënt. Hij verenigt Britse luxe, Duitse levendigheid en zuiderse charme. © Lionel Hermans & Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Peugeot.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km