Testen

Test: Polestar 2 2024, overtuigend genoeg?

De recent gefacelifte Polestar 2 gaat nu sneller en vooral verder voor een lagere prijs. Zijn deze verbeteringen genoeg om de concurrentie achter zich te laten?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 oktober 2023
  • Polestar
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiënt, maar...
  • Beperkt verbruik, maar...
  • Verzorgd uiterlijk

... emotieloos

... niet zo zuinig als beloofd

Droge demping

Begin 2023 kreeg de Polestar 2 een nieuwe neus, of beter gezegd een nieuwe grille, waarmee hij voortaan beter lijkt op de Polestar 3. Uitgezonderd de neus, blijft de look van de Chinees-Zweedse elektrische auto van 4,6 m lang, 1,86 m breed en 1,48 m hoog onveranderd. We kunnen nog steeds niet zeggen of het eerder een berline is, of toch een soort crossover. Gelukkig blijven de verbeteringen die Polestar met de facelift heeft doorgevoerd niet beperkt tot die nieuwe neus.



Transparante evolutie

Aan boord merken we op dat deze facelift helemaal niets heeft veranderd aan het dashboard van de Polestar 2. Er zit nog steeds een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch achter het stuur, met een sober design, naast een verticaal centraal aanraakscherm van 11,2 inch dat wordt aangestuurd door Android Automotive. Goed, je kan er sinds kort ook Prime Video op kijken, maar toch... Dat gezegd zijnde, was er ook niet veel verbetering nodig aan het systeem. Het reageert al supersnel en is zeer gemakkelijk in gebruik dankzij Google Maps, Waze, Spotify en allerlei apps die je normaal gebruikt op je smartphone. In dit geval zijn ze echter rechtstreeks in de auto geïnstalleerd, inclusief de Google Assistant, aan wie je alles kan vragen. Met als resultaat dat we onze smartphone zelfs niet hebben aangesloten, al is dit zeer gemakkelijk mogelijk dankzij een draadloze verbinding met Apple CarPlay. De rest van het interieur is bekleed in hoogwaardige, maar vooral duurzame materialen, die vaak ook vegan zijn. Details die een eigenzinnige sfeer creëren, typisch Polestar.

Ruimer en minder ruim dan het lijkt

Dankzij zijn wielbasis van 2,74 m heb je voldoende plek op de achterbank van de Polestar 2. Nochtans is er niet veel ruimtegevoel door de hoge raamlijn, het aflopende dak en de kleine zijruiten. Grappig genoeg is het net omgekeerd in de koffer. Die ruimte lijkt namelijk groter, of toch bruikbaarder, dan wat je zou vermoeden met zijn 407 tot 1.097 liter op papier. Onder de ‘motorkap’, die je helaas enkel vanuit het interieur kan openen, gaat er nog eens 41 liter opbergruimte schuil.



Tot 655 km autonomie... in theorie

De grootste nieuwigheden van de facelift zijn echter onderhuids te vinden in de Polestar 2. De vier versies die beschikbaar zijn op onze markt winnen namelijk aan vermogen én aan rijbereik! De Standard Range Single Motor ziet zijn kracht toenemen tot 200 kW (272 pk), terwijl zijn elektromotor tegenwoordig op de achteras zit gemonteerd. Samen met zijn batterij van 69 kWh geeft deze nieuwe motor nu tot 546 km autonomie. De Long Range Single Motor levert nu 220 kW (299 pk) en geniet van een nieuwe batterij van 82 kWh. Deze versie geniet dan ook van een WLTP-rijbereik tot 655 km! Tenslotte is er nog de Long Range Dual Motor, met een maximum van 593 km ondanks zijn 310 kW (421 pk) en zelfs 350 kW (476 pk) als je voor het Performance Pack kiest. In dat geval krimpt de actieradius wel tot 568 km.

Helaas snappen we niet hoe je dergelijke afstanden zou kunnen afleggen zonder te moeten opladen. Aan boord van de Long Range Single Motor hebben we een gemiddeld verbruik van 16,8 kWh/100 km gemeten op een gevarieerd parcours bij milde temperaturen en binnen de snelheidslimiet. Dat levert een maximaal rijbereik op van iets meer dan 500 km. Niet slecht, maar het komt ook niet in de buurt van de 655 km die Polestar belooft...

Té perfect?

Onderweg is de Polestar 2 een vrij leuke auto om mee te rijden, vooral nu de Single Motor-varianten achterwielaandrijving hebben gekregen. Dankzij de extra kilowatts trekt hij stevig op, zelfs in de minder krachtige versies. Zijn besturing is al even nauwkeurig, zijn chassis is perfect gebalanceerd en de koetswerkbewegingen zijn precies goed onder controle. Zelfs de remmen bijten hard! We hebben niets op te merken, de rijdynamiek van de Polestar 2 is perfect, of misschien zelfs té perfect. Het is chirurgisch en bijna emotieloos. Maar zet je het ESP in sportmodus, dan kan de Polestar 2 toch wat plezier beleven en laat hij de achteras soms zelfs een beetje uitbreken als het wegdek er vettig bijligt. Hou je een rustiger tempo aan, dan is de demping echter wat droog, zelfs zonder Performance Pack. Gelukkig wordt het nooit echt oncomfortabel. We raden je aan om de Öhlins-ophanging te vermijden, die nog efficiënter is bij een sportieve rijstijl, maar de rest van de tijd beenhard is.



Hoeveel kost de Polestar 2 2024

Er is al een Polestar 2 vanaf 48.690 euro (excl. afleverkosten) in België. Het Long Range-model en zijn grotere batterij van 82 kWh begint dan weer bij 54.390 euro. Voor de Long Range Dual Motor moet je minstens 60.690 euro opzijleggen, of zelfs 67.190 euro met het Performance Pack. Gelukkig zal de korte optielijst die Polestar aanbiedt de bank niet breken.

Ons verdict

Dankzij zijn facelift die zowel zijn prestaties als zijn autonomie verbetert, is de Polestar 2 overtuigender dan ooit. Hij is correct geprijsd, best leuk om mee te rijden en aangenaam in dagelijks gebruik, vooral dankzij zijn uitstekende Android Automotive-infotainmentsysteem. De Polestar 2 is dus een zeer geslaagde elektrische wagen. Zeker als Long Range Single Motor, die zowel het grootste rijbereik heeft en de leukste is om mee te rijden. Helaas voor de Polestar 2 is hij niet de enige EV op de markt, en sommige van zijn concurrenten, vooral uit Amerika, lijken nog overtuigender...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Polestar? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Polestar-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km