Testen

Heiligschennis of noodzakelijk kwaad?

Bij de naam Porsche denk je vanzelf aan sportwagens. Kracht, efficiëntie en een betoverende motorsound, zijn eigenschappen die de 911 al 45 jaar etaleert. Maar er is ook de grote Cayenne. Bij die naam flitsen begrippen als sportiviteit en lichtgewicht niet meteen door je hoofd. Bovendien rijdt hij nu ook op diesel. Het was de eerste Porsche voor de gewone weg die een dieselmotor ingebouwd kreeg. Heiligschennis of een noodzakelijk kwaad?
  • Piette François
  • 13 augustus 2009
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Bouwkwaliteit
  • Comfort
  • Correcte autonomie
  • Economische porsche
  • Imago
  • Leuk weggedrag
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Standaarduitrusting
  • Talrijke en dure opties
  • Talrijke opties
  • Te weinig karakter voor de naam porsche?

 
Volkswagen

De familieruzies tussen Porsche en Volkswagen kunnen niet verhinderen dat de eerste dieselmotor in een Porsche van Volkswagen komt. De 3-liter V6-motor uit de Cayenne Diesel is dezelfde als die van de Volkswagen Touareg en de Audi Q7. Toch kan hij uitstekende cijfers voorleggen: 240 pk en 550 Nm koppel zorgen voor goede prestaties. De Cayenne is uitsluitend verkrijgbaar met de automatische Tiptronic S. Porsche heeft hard gewerkt aan het motorgeluid. Niet zozeer om hem een metaalachtige of sportieve klank te geven, maar net om hem zo stil mogelijk te maken en de typische dieselklanken te verdoezelen.

Discreet

Aan de buitenkant kan je niet zien of je met een V6-benzine- of dieselmotor onderweg bent. Beide auto’s heten zonder meer ‘Cayenne’ en zien er ook hetzelfde uit. Toch hebben ze het bij Porsche niet zo op diesel begrepen. We kunnen dan ook alleen maar op het geluid afgaan.

Rode zone

Porsche heeft ons altijd verwend met krachtige motoren die vlakbij de rode zone het beste van zichzelf geven. Het is dan ook wennen aan een motor die maximaal 4.500 omwentelingen per minuut maakt en op geen enkel ogenblik de metaalachtige klank van de flat-six-motor of het kenmerkende geluid van de V8-motor benadert. Het koppel komt vrij bij lage toerentallen en stuwt de auto soepel en krachtig vooruit. Bij een stevige trap op het gaspedaal klimt de naald van de toerenteller vlot tot boven de 4.000 omwentelingen per minuut, wat de motor probleemloos accepteert. In vrijloop herken je een licht dieselgeklepper, maar eens in de toerentallen hoor je alleen nog het typische gefluister van een V6-motor, met een licht ‘accent’ overigens. Hinderlijk is het niet, maar in een Porsche is het toch even wennen. Bij de allerlaagste toerentallen moet je uiteraard geen grootse prestaties verwachten, maar de motor reageert vinnig. Als een stille kracht. De versnellingsbak is prima aangepast en bewijst dat reactiviteit en een zachte werking perfect samengaan.

Porsche?

De vraag is of dit nu wel een echte Porsche is. Het weggedrag is erg dynamisch, zeker als je bedenkt dat het hier om een SUV (Sports Utility Vehicle) gaat. De auto rijdt erg comfortabel, maar je kiest beter niet voor de grote velgen. Die verpesten niet alleen het rijcomfort, de banden maken ook heel wat herrie. Het interieur is lichtjes gedateerd. Tegenover de Audi Q7 oogt het minder hightech, maar de Cayenne biedt een completer instrumentenbord.
De Cayenne zie je al wel een tijdje in ons straatbeeld en zijn hoge profiel oogt intussen vertrouwd . Ook is de Cayenne de SUV die er het meest sportief uitziet. Toch in combinatie met de benzinemotor. Bij de dieselmotor liggen de zaken enigszins anders. Het dynamisme blijft bewaard en aan het stuur voel je niet dat je met een grote SUV onderweg bent. Maar hoewel de motor gewillig is en voldoende koppel heeft, krijg je nooit het karakter of de typische klank van een echte Porsche-motor.

Gepeperd tarief

Voor echte Porsche-liefhebbers is een Porsche een bijzonder efficiënte auto waarin je dicht bij het asfalt zit. De motor zit bij voorkeur achterin. De Cayenne kon zijn fans maar moeilijk overtuigen. Zeker de dieselversie is niet echt populair. Toch moeten we vaststellen dat tachtig procent van de Cayennes in België een dieselmotor onder de kap heeft.
De basisprijs lijkt op het eerste gezicht redelijk. Voor 58.625 euro of enkele duizenden euro’s meer dan een Q7 of een Touareg, is de Cayenne van jou. Maar even door de optielijst bladeren, kan de prijs snel de hoogte injagen. Metaalkleur kost 992 euro, een open dak komt op 1.513 euro en voor bi-xenonlichten moet je 1.614 euro neertellen. Voor negentienduimsvelgen moet je 2.182 euro betalen, cruise control kost 484 euro, een lederen interieur komt op 3.267 euro terwijl je voor een PCM (Porsche Communication Management, de gps van Porsche) 3.509 euro moet ophoesten. Je zit dan ook al gauw aan meer dan 10.000 euro, aan opties alleen.
Het verbruik is aanvaardbaar. Wij verbruikten gemiddeld 11 l/100 km, maar als je overwegend op de autosnelweg rijdt, kan het verbruik nog wat dalen.

Conclusie

Porsche bereikt met de Cayenne Diesel een groter publiek, maar de auto verliest wat van zijn sportieve genen. De boekhouder van de constructeur zal tevreden zijn, maar de echte fans zijn niet gelukkig met deze ommezwaai. De fabricagekwaliteit, de afwerking en het uitstekende weggedrag zijn van het hoogste niveau. De motor is krachtig, soepel en werkt erg stil. Kortom, een geslaagde auto. Maar dat zijn de Audi Q7 en de Volkswagen Touareg ook. Het is dan ook de vraag of de naam alleen het prijsverschil kan rechtvaardigen.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km