Testen

Meer Muziek

Het uitzicht van de Turbo, een uitgekiende ophanging en een herwerkt brandstofsysteem maken van deze GTS de sportiefste versie van de Cayenne, aan hoge prestaties geen gebrek dus.
  • Piette François
  • 20 november 2007
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Klank
  • Leuk weggedrag
  • Prestaties
  • Hanteerbaarheid van de doos
  • Hoge gewicht
  • Prijs
  • Stevige prijs
  • Te laag stuur
  • Verbruik/co2
In feite is de Cayenne GTS voor de Cayenne wat de GT3 voor de 911 is. Een hardere versie, radicaler, die evenwel aan de Turbo versie (911 of Cayenne) de rol van leader op het gebied van puur prestatievermogen laat. Van een turbo is er onder de motorkap van deze GTS dan ook geen sprake. Het is wel degelijk een afgeleide van de uit de Cayenne S stammende atmosferische V8 met directe benzine injectie die hier de dienst uitmaakt. Dankzij het herwerkte en vergrootte benzinetoevoersysteem ziet hij zijn vermogen van 385 naar 405 pk toenemen, terwijl de koppel onveranderd blijft. De versterking van deze cavalerie, verbonden aan kortere overbrenging van de manuele 6-bak, laat de GTS toe om in 6,1 seconden van 0 tot 100 km/u te gaan, terwijl de maximale snelheid op 253 km/u ligt.
Ook wordt voor de eerste keer op een Cayennemodel de ophanging met stalen veren uitgerust met het PASM dempingsysteem. In optie kan men ook de pneumatische vering monteren (altijd met de PASM), gekoppeld aan het Porsche Dynamic Chassis Control systeem (PDCC) die actief de koetsbewegingen beheerst.

Sensatie gegarandeerd
De Cayenne GTS kan je noch aan de voorkant noch op de achterkant onderscheiden van de Turbo versie. Zelijken als twee druppels water op elkaar. De wielkasten die met 14mm verbreed werden om de enorme 21-duimse banden onder te brengen en de met 24mm verlaagde ophanging tonen echter een duidelijker onderscheid. Specialisten zullen eveneens de voor- en achter wielvluchten opmerken, die de dwarse versnellingscapaciteiten van de wagen nog verhogen. Om het binnenin « vol te houden », werden de flanken van de sportzetels verhoogd en werd de achterbank omgebouwd tot twee individuele bankjes. Toch is de rijhouding niet perfect wegens de te hooggelegen zitpositie met een te laag stuur. Ik had ook liever een preciezere bediening en duidelijkere geleiding van de manuele 6-bak gehad, te meer daar de schakelwegen te groot zijn.
Maar voor de rest biedt deze GTS versie duidelijk meer sensaties dan de « S », vooral in hoge regimes (het maximum toerental stijgt met 300 rpm), waar de herziene toevoer zich vertaald ziet in een schitterend klankspel.



Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km