Testen

De joker van de 50 op 50

Door de lancering van de Cayman S, stelt Porsche niet alleen een coupé versie voor, die dicht bij de Boxster staat, maar eveneens een bijna 911. De vergelijking is onvermijdelijk, hoewel deze wagen een volwaardig model is. Met zijn eigen karakter.
  • Piette François
  • 21 november 2005
  • Porsche
Voor- en nadelen
  • Filosofie van het model
  • Karakter en kracht
  • Kofferinhoud
  • Porsche spirit
  • Opbergvakken
  • Prijs van de opties
  • Prijs van opties
  • Vering in sport mode
Porsche heeft het flink uitgepakt door de Belgische pers uit te nodigen rondom rond en op het circuit van Spa-Francorchamps. Een ideaal speelterrein om de sensaties aan boord van de Cayman S te ontdekken. Bij het allereerste wegcontact, blijkt dat deze wagen, met centraal gelegen motor, heel evenwichtig is. De 50/50 vermijdt het overdreven gevoel van snelheid en ongepaste slippartijen. Maar hij blijft een overstuurde wagen. Een genoegen voor een ervaren piloot die zijn montuur onder controle kan houden. Dichtbij de motor Er is maar 30 cm tussen de achterkant van de bestuurderszetel en het motorgedeelte van de 6 flat. Men kan dus zo waarnemen dat men de 3.4 motor van 295 pk (217 kW) in de rug heeft. Deze blok ontwikkelt een koppel van 340 Nm tussen 4400 en 6000 rpm. Zeker weten : deze Cayman S is de koning van de 50/50 omdat men zich tussen de Boxster en de 911 bevindt. De 6 platgeplaatste cilinders beschikt over de VarioCam Plus, een variabel bloksysteem van de schakeling en van de optrekking van de kleppen. De geïntegreerde smering werkt met een droge carter. Noteer ook dat de ingenieurs zich verbonden hebben om dit alles te verlichten en om een betere geluidsdemping te schenken. De kracht wordt overgebracht door een 6-doos die zelf door een kabel bestuurd wordt. De koers in de schakeling werd natuurlijk verminderd, maar logisch voor een sportieve coupé. Chrono’s Volgens de prestatietabel, gaat de Cayman S van 0 tot 100 km/u in 5,4 s en rijdt op tot de 275 km/u. Wat wij bijna hebben kunnen testen op de Kemmelberg. Hij duwt goed, niet zoveel als een 997 S maar toch beter dan de Boxster S. Op zijn minst, voelt men zich in betere veiligheid dan in de 911 en het snelheidsgevoel vervaagt heel vlug. Alles welbeschouwd, de pk’s zijn er en wij geraakten gemakkelijk aan 260 km/u in Kemmel. Stabiliteit De Porsche Cayman S beschikt vooraan en achteraan van McPherson wielassen met trigonale nokken. Om het totale gewicht te verminderen, werden bijna alle elementen in aluminium vervaardigd. Deze wagen is werkelijk perfect evenwichtig. Heel comfortabel in ‘Normal’ mode, hij wordt iets agressiever in ‘Sport’ mode. In deze keuze voelt men onmiddellijk dat de PSM (Porsche Stability Management) in gang komt met als gevolg dat alles harder wordt. Vanaf dat moment wordt het minder aangenaam, maar doeltreffender. Op glibberig wegdek moet men toch goed opletten, maar hij houdt de weg toch goed in handen, evenals op vette wegen. En indien men zich in het vel van Boutsen wilt plaatsen op het circuit van Spa, komt het antislipsysteem in gang om ons op de juiste baan terug te zetten. Porsche remmen Op circuit, remt hij, en hij remt zelfs zeer goed, een beetje zoals een GT3 RS ! Men moet ook zeggen dat de wagen voorzien was van keramische remmen herkenbaar aan de geel gekleurde rembeugels. Zozeer dat onze passagier bang was dat zijn tanden op de voorruit zouden gaan plakken. De PCCB gebruikt keramische remschijven die behandeld werden met carbonvezels en verrijkt met calciumnitride. De interne koeling werd ontworpen om aan harde verwachtingen te voldoen. Vooraan vindt men aluminium rembeugels met zes ventielen en achteraan vier. Te Francorchamps, al werd de pace-car door het Marc Duez Team bereden, hebben wij toch onder de 2 minuten 55 gereden, op een héél vettig nat wegdek, bezaait met bladeren. En deze werden niet met een schop opgeraapt maar wel terug de lucht ingestuurd onder onze 19-duimse banden in 265/35. Het enige minpunt in het sportieve rijgedrag…De krokodil overstuurd op z’n uiterst, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan de 50/50. Al bij al belieft men dat dan het ondersturig gedrag... Met uw geliefde vertrekken Binnenin ziet men ook de mix tussen de 911 en de Boxster. Het geheel is duidelijk Porsche, naar het imago van het uiterlijk design. Daarentegen zal de Cayman S believen naar diegene die op vakantie vertrekken zonder hun racewagen te moeten verminken met een bagagedrager. Hij beschikt hier over een koffergedeelte vooraan met een volume van 150 liters. Een pluspunt : achteraan heeft men recht op 260 liters onder een groot opengaand kofferklep. De opbergruimtes zijn in tegendeel iets minder vrijgevig. En voor ouders, stelt de passagierszetels een Isofix systeem met de mogelijkheid tot ontkoppeling van de airbag. Uiteindelijk, is het mogelijk om zich het tracking systeem aan te schaffen : deze laat toe om een gestolen wagen terug te vinden via GPS. Het zou jammer zijn om zo’n juweel kwijt te geraken. © Lionel Hermans et Olivier Duquesne Photos : © B. Lorquet & Porsche

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Porsche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km