Testen

de juiste keuze?

Woon je in de stad maar heb je toch nood aan een groot bruikbaar volume? Kies dan voor een compacte break. Die formule is wel minder trendy dan de huidige kleine cross-overs, maar is even praktisch, zuiniger en minder duur.

  • Piette François
  • 14 augustus 2013
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Kofferinhoud
  • Leuk weggedrag
  • Verleidelijke lijn
  • Volledig multimediasysteem
  • Zuinige dci 90
  • Afwerking
  • Geen echte stadswagen meer (aanzienlijke afmetingen)
  • Maar vijf versnellingen

Het gebeurt achterin

Terwijl de Clio 4 verleidt met zijn agressieve lijn en de langere achterpartij van deze Grandtour verandert dat niet. Het grote ruitoppervlak verlicht het geheel, terwijl de golvende gordellijn nog beter tot zijn recht komt. Het spreekt voor zich dat de ontwerpers sinds de eerste Clio met zijn schoendoosvorm een grote vooruitgang hebben geboekt.

20 cm meer

De wielbasis veranderde niet, maar de lengte wint 20 cm. Die extra lengte zit in de achteroverhang, waardoor de Clio Grandtour in totaal 4,27 meter meet. Een flink formaat voor een stadswagen: de Clio Grandtour is groter dan een Golf.

Praktische koffer

Het koffervolume groeide van 300 tot 358 liter of 443 liter als je de vloer van de koffer wegneemt, waardoor een extra opbergruimte vrijkomt. Deze 85 liter extra is grotendeels onderverdeeld in compartimenten. Nog op functioneel vlak, wijzen we op de neerklapbare achterbank (60/40), het maximale koffervolume van 1.380 liter en de mogelijkheid om de voorzetel als een portefeuille neer te klappen om grote voorwerpen te vervoeren.

Helaas (?) niets veranderd binnenin

In het interieur worden we nog altijd verleid door de ruimte. Achterin worden de passagiers zelfs verwend met een respectabele hoofdruimte. Jammer daarentegen dat Renault niet meer investeerde in de afwerking en de kwaliteit van de materialen. Het piept, het trilt, het klinkt hol en doet ons met weemoed terugdenken aan de beter afgewerkte Clio 3.

Oude bekende onder de kap

De 1.5 dCi is een oude bekende. In deze versie met 90 pk levert hij een koppel van 220 Nm vanaf 1.750 tr/min. Tegenover de berline sleept hij vijftig kilogram extra gewicht mee. De prestatiemetingen wijzen op een top van 178 km/u en een tijd van 11,6 seconden van 0 tot 100 km/u. Het verbruik bedraagt 3,4 l/100 km of een CO2-uitstoot van 90 g/km.

In de praktijk

De motor is voldoende soepel bij lage toeren en werkt altijd heel romig en stil. In dagelijks gebruik kunnen we hem niet veel verwijten. Maar neem je een bergpas met het hele gezin plus bagage, dan gerakt de dCi buiten adem en vraagt hij geduld. Bovendien zijn er maar vijf versnellingen, die het potentieel van de motor niet ten volle kunnen benutten.

Weggedrag

De Clio Grandtour is nog altijd even precies en wendbaar, hij behoudt het temperament van de berline. Het comfort profiteert van de stille motor en de goed afgestelde schokdemping. Goede punten zijn er voor het multimediasysteem dat zelfs zonder de fameuze R-Link met internetverbinding al heel compleet is. De kwaliteit van het audiosysteem, dat door Renault bejubeld wordt, vinden we daarentegen middelmatig. 

Prijs

Bij de diesels biedt Renault maar twee vermogens aan: 75 en 90 pk. Die laatste is de beste keuze, terwijl een bestuurder die maar 15.000 km per jaar rijdt ongetwijfeld voor de nieuwe 0.9 TCe benzine met hetzelfde vermogen kiest. De prijzen beginnen bij 13.850 euro voor de 1.2i Authentique. Reken voor de diesel op minstens 15.950 euro of 16.950 euro met 90 pk. Die is beschikbaar in drie afwerkingen: Authentique, Expression en Dynamique.

Het verbruik is onmiskenbaar een sterk punt van dit model, met een gemiddelde van 4,8 l/100 km gerealiseerd met een soepele en ontspannen rijstijl. In elk geval lijkt het moeilijk om gemiddeld meer dan 6,5 l/100 km te halen.

Conclusie

Terwijl de nieuwe Captur de aandacht trekt met zijn ongewone stijl en sterke mogelijkheden om te personaliseren, lijkt deze Clio Grandtour een kwaliteitsvolle outsider door zijn lagere prijs, praktische troeven en grotere zuinigheid. Uiteindelijk is dit zeker de meest coherente keuze binnen het Clio-gamma, vooral met deze dCi 90.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km