Testen

Just for fun

Vier individuele zitplaatsen, een compact tweekleurig koetswerk, verhoogde ophanging en een achterzijde die letterlijk in het dak overloopt. De Be Bop is zeker geen Kangoo als een andere…
  • Piette François
  • 19 februari 2009
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Modulariteit achterste zetels
  • Belangrijke massa
  • Geen handgrepen
  • Gewicht
  • Kofferinhoud
  • Stoelen zonder geheugen
  • Stuur niet regelbaar in de diepte
  • Windgeluiden

De Kangoo Be Bop werd geboren uit de interesse die Renaults showcar Kangoo Compact Concept te beurt viel tijdens het salon van Frankfurt in 2007. Met slechts 3,87 meter lengte (4,21 voor de Kangoo) weet hij dankzij zijn verhoogde veren, specifieke bumpers, zwarte lichten, bi-tone in serie en half cirkelvormige zijruiten meer dan op te vallen. Maar het meest originele onderdeel vinden we toch achteraan bij het dak. De achterklep maakt immers plaats voor een deur die bij het openen lateraal boven het dak schuift. Samen met het grote open dak dat naar voren schuift zorgt dit ervoor dat de achterpassagiers als in een cabrio in de vrije lucht kunnen reizen. De voorste inzittenden krijgen twee glazen daken die opgeklapt kunnen worden waarbij de opening met het achterste dak overeenkomt.

Vooraan, achteraan

Maar ook binnenin blijft de Be Bop origineel. De achterbank wordt ingeruild voor twee individuele stoelen die bij de Scenic geleend werden. Ze kunnen in de lengte versteld worden en de zit werd 9 cm hoger geplaatst om een beter zicht te garanderen. Tussen de stoelen is er 24 cm ruimte waar je allerlei spullen kwijt kan of via de bagageruimte beide zitplaatsen kan bereiken, leuk voor de kinderen. Maar het is wel duidelijk dat bij dergelijke toestanden en een lengte van 3,87 meter de bagageruimte niet echt groot is. Met de zetels helemaal naar achteren blijven er slechts 174 liter over en zelfs in de voorste stand maken ze nog maar 214 liter vrij. En dat is wel erg weinig. Gelukkig zijn de achterzetels niet alleen compleet samenvouwbaar maar ook nog eens makkelijk verwijderbaar. Een reisje met bagage mag dus geen enkel problemen stellen… maar dan wel met z’n tweetjes. Als motoren werden de 1,5 dCi van 105 pk en de 1,6 16v met hetzelfde vermogen gekozen maar de BeBop uitrusting is en blijft uniek. Naast de al vernoemde bi-tone, drie open daken uit glas, 16-duimsvelgen en de modulaire zetels komen ook nog airco, radio CD-MP3, een boordcomputer en elektrisch verwarmde en regelbare spiegels de uitrusting completeren.

Lawaaierig

Op de weg ben je verbaasd over het weggedrag van de Be Bop. Het gewicht (1400 kilo voor een auto van 3,87 meter is een record) en het hoog gelegen zwaartepunt (de achterdeur) laten het ergste vrezen. Maar in de praktijk trekt de Be Bop zich erg goed uit de slag. Zowel rijcomfort als dynamische prestaties zijn best behoorlijk. Toch heeft de Be Bop een nadeel. Hij is immers net zo luidruchtig als de Kangoo. Niet de motor maar de talrijke windgeluiden ter hoogte van de voorruit zijn de schuldigen. Renault is zich goed bewust van dit probleem en werkt dan ook hard aan een oplossing. De prijzen variëren van 17.250 € voor de 1.6 16v tot 18.590 € voor de 1.5 dCi met partikelfilter.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Renault.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km