Testen

Renault Talisman: Renault doet het weer

Met deze nieuwe berline wil Renault twee vliegen in een klap slaan: een waardige opvolger voor de Laguna én de Latitude lanceren. Hij herneemt talrijke elementen die werden geïntroduceerd op de nieuwe Espace en daarmee wil hij een plaats veroveren tussen de VW Passat, Skoda Superb, Ford Mondeo en consorten. Mits wat ellebogenwerk?

  • Piette François
  • 10 november 2015
  • Renault
Voor- en nadelen
  • Comfort, geluidisolatie
  • Gewillige dci 160, nerveuze tce 200
  • Kofferinhoud
  • Presentatie binnenin
  • Rijgedrag / knap 4 control chassis
  • 4 control enkel optioneel beschikbaar bij de topmodellen
  • Edc 7 (tce 200) versnellingsbak is nog niet perfect
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Inhoud benzinetank
  • Multimediascherm is weinig intuïtief

Renault en high end wagens… Dat heeft veel weg van een “je t’aime, moi non plus”-relatie. De constructeur ondernam heel wat pogingen, maar succes was niet altijd op de afspraak. Aan goede ideeën was er nochtans nooit gebrek. En met deze Talisman doet Renault het nog een keer! Om nu de afspraak met vrouwe Succes niet te missen gebruikte Renault een grote hoeveelheid technologie die onlangs op de Espace werd geïntroduceerd. En die grote Renault heeft alvast zijn start niet gemist. Is dit voldoende om de Talisman uit de startblokken te laten schieten?

4,85 m opvallend design
Over smaken en kleuren valt niet te discussiëren. Het is een zeer persoonlijke mening en we gaan ons dan ook niet uitspreken over het ontwerp van de nieuweling. De berline is 4,85 m lang en die grote verhoudingen worden her en der aangevuld met esthetische gimmicks. Zijn grote en genereuze afmetingen zorgen ervoor dat er aan ruimte geen gebrek is. De koffer heeft een volume van 608 liter en het interieur is overal ruim en goed bemeten. Enkel de grotere mensen onder ons zullen achteraan vinden dat de ruimte tussen hoofd en dak wat te klein is.

Een volledige uitrusting…
Het interieur heeft Renault bij de topmodellen volledig met leder bekleed en de uitrusting is erg volledig. Je vindt er het grote, verticale tablet met touch screen terug waarmee je het multimediasysteem kunt bedienen, er is een Bose-installatie met 13 luidsprekers, de stoelen worden verlucht en hebben een massagefunctie, het stuur is verwarmd en er is een hele rits aan veiligheidssystemen: actieve parkeerhulp, dode-hoek-alert, automatische lichten, actieve noodremhulp, alarm bij het afwijken van je rijbaan, adaptieve cruise control…

Of bijna?
Op papier ziet dit er allemaal zéér veelbelovend uit. In de praktijk bleven we bij bepaalde zaken toch op onze honger zitten. De adaptieve cruise control heeft niet de functie die automatisch besturen mogelijk maakt in fileverkeer en hij werkt alleen tussen 50 en 140 km/u. De grafische elementen op de tablet laten te wensen over (zeker de navigatie) en hetzelfde kan gezegd worden over de ergonomie. De massagefunctie van de stoelen beperkt zich tot het oppompen en lucht uitlaten van enkele kussens… Wat de afwerking betreft, zien we ook enkele foutjes zoals het gebruik van plastic rond de tablet en de vloerbedekking van de koffer.

En wat zit er onder de motorkap?
De Talisman heeft een iets groter aanbod aan motoren dan de Espace, maar erg geavanceerd is dat nog steeds niet. Bij de benzinemotoren is er de 1.6 TCe die verkrijgbaar is in twee varianten (150 en 200 pk), maar die is enkel beschikbaar met de EDC (automatische versnellingsbak met dubbele koppeling) met 7 versnellingen.

Bij de diesels heb je meer keuze. Het aanbod begint bij de 1.5 dCi van 110 pk (95 gr CO2/km). Die motor is enkel beschikbaar met een manuele zesversnellingsbak. Daarnaast kun je ook kiezen voor de 1.6 dCi. Die is beschikbaar met een paardenstal van 130 of 160 stuks. Die laatste is enkel beschikbaar met de EDC 6-bak. We weten het, het is ingewikkeld.

Vierwielbesturing
Om het technische deel af te ronden geven we nog mee dat de topversies optioneel uitgerust kunnen worden met het vierwielbesturingsysteem dat zijn intrede op de Laguna en op de nieuwe Espace deed. Een speciaal programma, Multi-sense, biedt je daarnaast verschillende rijmodi aan (eco, comfort, normaal, sportief en gepersonaliseerd). Het programma kan verschillende parameters aanpassen (reactie van het stuur, de demping, het geluid uit de uitlaat, verlichting binnenin…) om de wagen zo veel als mogelijk aan te passen aan de stemming waarvoor je kiest.

Hoe rijdt dat?
Zeer goed! Hij rijdt erg stil, terwijl hij een uitstekend rijgedrag ten toon spreidt, gekoppeld aan een zeldzame efficiëntie. De vierwielbesturing laat toe om de bochten aan een veel hoger tempo te nemen dan sommige sportievelingen onder ons denken. Precies en snel. De Talisman voelt op dat moment veel compacter aan dan hij werkelijk is.

En zelfs wanneer je er de zweep op legt, blijft alles kalm en rustig aan boord. Op voorwaarde dat je het verschrikkelijk kunstmatige geluid uit de tablet uit zet. De vering breng je niet van de wijs. Die blijft ten alle tijde comfortabel de oneffenheden wegfilteren, ook in sport-modus. Enkel het sturen gebeurt in comfort-modus zo licht dat het weinig vertrouwen geeft.

De motoren!
Bij deze eerst test konden we de 1.6 dCi 160 en de TCe 200 aan de tand voelen. De eerste weet ons te charmeren door zijn koppel en het feit dat hij aan alle toerentallen present tekent. Hij neemt de Talisman overal mee op sleeptouw, maar hij mist uiteraard die extra duw in de rug die je bij high end wagens wel verwacht.

De tweede is heel wat stiller en reageert alerter wanneer de toerentallernaald naar boven gaat. Hij verrast door zijn snelle acceleraties maar mist het koppel aan lage toerentallen. Het probleem is echter dat deze motor enkel beschikbaar is met de EDC 7-versnellingsbak die niet van de snelsten is. Niets om je zorgen over te maken, maar de meest sportieve onder ons zullen dit type liever niet in de hand hebben wanneer ze de bergen in rijden. En dat gebeurt niet vaak in België. Wat wel zeker beter had gekund is het volume van de benzinetank. Die is slechts 52 liter groot en dat is in dit segment niet voldoende.

Prijzen
Renault hangt aan de Talisman een prijskaartje van 25.850 euro, voor de Life-versie (met dCi 110). Dat is een model met een uitrusting die afgestemd is op die instapprijs. In Zen-afwerking kost de Fransman 2.000 euro meer. Voor het topmodel, de Initiale Paris, dien je 38.850 euro neer te tellen. Voor de volledigheid geven we mee dat de break-versie, de Grandtour, gemiddeld 1.500 euro meer kost dan zijn berine-variant.

Conclusie
De polyvalente Talisman voelt zich prima in zijn sas, zowel op een dynamische bergachtige traject, als in de jungle van het stadsverkeer. Het is een ruime, comfortabele en efficiënte wagen, maar hij zal het niet eenvoudig hebben om zijn plaats in het high end segment af te dwingen. Hij bulkt van de goede ideeën, maar op bepaalde vlakken gaat hij net niet ver genoeg om die ideeën helemaal te laten omslaan in volledige tevredenheid. Dat gezegd zijnde, zijn we er van overtuigd dat de reis met de break-versie, de Grandtour, nog aangenamer zal zijn.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km