Testen

Test: Renault Trafic (Grand) SpaceNomad, de overtuigende outsider

Renault voert zijn offensief op de markt van vrijetijdsvoertuigen op door zijn Trafic SpaceNomad ook te verlengen tot de Grand SpaceNomad. Genoeg om de gevestigde waarden in het campervansegment het vuur aan de schenen te leggen? We gaan op ontdekkingstocht!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 september 2023
  • Renault
3,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Verzorgde afwerking
  • Competitieve prijzen
  • Aangenaam weggedrag
  • Minder dan 2 meter hoog
  • Watertank van 60 liter
  • Manuele luifel
  • Smallere achterbank
  • Geen warm water voor de douche
  • Geen toilet op de lange versie
  • Verouderd infotainmentsysteem

Renault is een outsider in het snelgroeiende segment van de campervans, maar het merk wil een eigen hand hebben in de geldpot die is ontstaan sinds de lockdowns van 2020. Want hoewel de verkoop in dit segment sterk is gestegen van 70.000 naar 180.000 stuks per jaar in het hoogtepunt van de coronaperiode, zijn er maar weinig merken die er rechtstreeks van profiteren. Het overgrote deel van de verkoop van vrijetijdsvoertuigen is nog steeds in handen van ombouwers. Zoals Pilote, bijvoorbeeld, dat al meer dan 40 jaar Renaults Trafic ombouwt naar campervans. Het was dus logisch dat Renault zich tot deze specialist wendde voor de officiële ombouw van de Trafic naar een campervan. Zo wordt in slechts 9 dagen tijd een ‘gewone’ Trafic omgetoverd tot een SpaceNomad in de Pilote-fabriek in Angers.



Kort of lang

Na een eerste lanceringsfase als ‘korte’ versie, kan je de SpaceNomad nu ook krijgen met een verlengde wielbasis, die als Grand SpaceNomad door het leven gaat. De 40 cm langere wielbasis doet de totale lengte van de Franse campervan toenemen van 5,08 naar 5,48 m. Maar in beide gevallen blijft de SpaceNomad echter ruim onder de belangrijke grens van 2 m hoogte. Een belangrijk detail, omdat hij daardoor niet alleen in de meeste parkeergarages kan rijden, maar ook in de categorie voor personenwagens blijft voor heel wat tolwegen.

Kleine keerzijde van de medatille: om het formaat compact te houden, heeft Renault belosten om de SpaceNomad niet uit te rusten met een zijdelingse luifel met zwengel (met een grotere behuizing). Je moet het doek van 220 x 235 cm dus manueel in- en uitklappen. Geen onoverkomelijk manoeuvre, maar wel minder handig dan een klassieke zwengel...

Vaste panelen

Qua design onderscheidt de Trafic (Grand) SpaceNomad zich door de aanwezigheid van vaste panelen die de achterste zijruiten vervangen. Dat zorgt voor een iets slechter zicht rondom, vooral omdat er geen 360°-parkeercamera’s aangeboden worden (enkel een achteruitrijcamera en 360°-parkeersensoren). En hoewel het infotainmentsysteem dat is overgenomen van de nieuwste Trafic compleet is (met een TFT-scherm van 4,2 inch tussen de tellers en een centraal aanraakscherm van 8 inch), begint deze versie van het Renault-systeem toch zijn leeftijd te tonen. Toch op visueel vlak.

Zonnepanelen

Het belangrijkse ‘detail’ van de transformatie van de Trafic tot de SpaceNomad zit hem natuurlijk in zijn klapdak. Een module die kan worden uitgerust met zonnepanelen op de Iconic-topversie. Met een piekvermogen van 100 W zou je daarmee tot 24 u extra autonomie moeten kunnen bereiken bij stationair gebruik (voor een totaal van 72 uur) alvorens de extra batterij weer moet worden opgeladen via het stopcontact of met behulp van de alternator tijdens het rijden.

Verzorgde indeling

De expertise van Pilote voor de ombouw is direct te zien wanneer je het interieur van de SpaceNomad bestudeert. De uitrusting is compleet (gootsteen, koelkast, dubbel gasvuur, douche, opbergkasten, enz.), de materialen zijn van een goede kwaliteit en de afwerking is verzorgd. Die kwaliteitsindruk wordt ook bevestigd tijdens het rijden, met maar amper rammels of bijgeluiden van het meubilair (toch als je de tijd hebt genomen om je vaatwas en bestek netjes op te bergen).

Renault heeft een ‘klassieke’ indeling gekozen voor het interieur van de SpaceNomad, door het meubilair aan de linkerkant van de campervan te concentreren. Dat levert een vrij functioneel geheel op, met een ruime en gezellige leefruimte eenmaal je het dak hebt opengeklapt en de twee voorzetels hebt omgedraaid. Je kan daarnaast kiezen om de tafel binnen of buiten op te zetten.



Voor wie twijfelt, zouden we eerder de langere Grand SpaceNomad aanraden. Hoewel de ‘leefruimte’ zo goed als gelijk blijft, gaat de laadruimte er wel flink op vooruit. Achter de achterbank neemt het maximale laadvolume toe van 1.800 naar 2.500 liter. Bovendien zorgt de extra kolom voor meer kastruimte: 250 in plaats van 225 liter.

4 of 5 zitplaatsen

De basisversie Authentic van de ‘korte’ SpaceNomad heeft een vast achterbank met twee zitplaatsen, maar alle andere versies krijgen standaard een verschuifbare bank met drie plaatsen mee. Er zijn maar vier slaapplaatsen aan boord, maar als je de Trafic SpaceNomad ook voor dagelijkse verplaatsingen gebruikt of met jonge kinderen op reis gaat, kan die vijfde zitplaats toch van pas komen. Al is de achterbank wel nogal smal, en zit je er dus gemakkelijker met twee dan met drie...

Niet zo grote bedden

Met de achterbank neergeklapt in de slaapstand, heb je een bed ter beschikking van 124 x 188 cm, terwijl de slaapruimte in het klapdak 120 x 190 cm meet. Grotere mensen zullen hun benen dus wat moeten plooien... En om met twee personen te slapen op een bed van 120 cm breed, zal je ook je ellebogen wat moeten thuishouden.

We merken ook op dat er geen veiligheidsnet is om te voorkomen dat (kleine) kinderen uit het bovenste bed naar beneden vallen, althans voorlopig niet – Renault heeft nota genomen van deze opmerking. Voor de rest is het slaapcomfort best goed voor dit type avontuurlijke kampeerauto, met enkele praktische details zoals LED-leeslampjes, rolgordijnen om de ramen te verduisteren, enzovoort. We hebben er geen gebruik van gemaakt tijdens onze kampeertrip, maar weet dat de SpaceNomad ook is uitgerust met een standkachel van 2.000 watt om ook tijdens koude nachten je warmtecomfort te garanderen.

De douche achteraan heeft echter enkel recht op koud water. Je moet dus een dikke huid hebben om hem te gebruiken voor meer dan enkel je voeten afspoelen nadat je van het strand komt... De watertank is dan weer 60 liter groot, wat eerder groot is voor dit segment.

Rijcomfort

Op mechanisch vlak heeft de SpaceNomad de sprong richting elektrificatie nog niet gemaakt. Er worden drie ‘energy blue’-dieselmotoren van 2 liter aangeboden, die perfect geschikt zijn voor de langere reizen die je met de SpaceNomad wil maken: dCi 130, dCi 150 en dCi 170. Die eerste is er enkel met een manuele versnellingsbak, de laatste kan je enkel met een EDC-automaat krijgen en de tweede laat de keuze tussen beide zesversnellingsbakken. Gezien de efficiëntie van deze EDC-automaat is het een uitstekende keuze. Onderweg toont de SpaceNomad zich zeer comfortabel. De geluidsisolatie is keurig en de demping houdt de oneffenheden buiten. Dat geldt nog meer voor de grotere Grand SpaceNomad, waarvan de langere wielbasis het rijgedrag nog stabieler en voorspelbaarder leek te maken. De prestaties van de dCi 150 en 170 zijn ook keurig (ongeveer 10 à 11 seconden voor de 0-100 km/u).

Prijs Renault (Grand) SpaceNomad

De SpaceNomad is als Authentic te krijgen vanaf 53.990 euro met 4 zitplaatsen en met de dCi 130-motor met manuele versnellingsbak. De Equilibre, met 5 zitplaatsen en de dCi 150 is al vrij goed uitgerust voor de prijs van 57.990 euro. Het midden van het gamma is de Techno dCi 150 EDC, waarvoor je moet rekenen op een catalogusprijs van 62.990 euro. De topversie Iconic (met onder meer zijn zonnepanelen) is enkel beschikbaar met de dCi 170 EDC en kost dan ook meer dan 65.000 euro (65.590 euro om precies te zijn). 

Bij die prijzen moet je nog eens 3.400 euro optellen om te kunnen genieten van de 40 cm extra die de Grand SpaceNomad te bieden heeft. Dat zijn competitieve prijzen als we kijken naar de prijsvork van de onlangs aangekondigde Ford Transit Custom Nugget met korte wielbasis, waarvan de lanceringseditie 67.034 tot 74.052 euro kost. In afwachting van zijn opvolger voor 2024, varieert de Volkswagen California dan weer van 63.026 euro tot 83.571 euro. De Mercedes V-Klasse Marco Polo is dan weer niet goedkoper te krijgen dan 72.540 euro...

Ons verdict

Zonder in te boeten op bouwkwaliteit of uitrusting kan de Renault Trafic SpaceNomad een aantrekkelijke prijs bieden vergeleken met zijn illustere concurrenten in het segment van de campervans. En dat terwijl hij een aangename rijervaring en perfect geschikte motorisaties biedt om lange reizen te maken.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Renault? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km