Testen

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Na lang twijfelen is hij dan toch teruggekeerd: de BMW Z4. De Duitse roadster is er als opzwepende M40i nog steeds met zescilinder-in-lijn, maar wij gingen voor de basisversie met viercilinder. Tijd voor een eerste kennismaking.

  • Bervoets Wim
  • 31 juli 2019
  • BMW
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruikbaar rijplezier
  • Dynamisch weggedrag
  • Soepele motor
  • Ergonomie instrumentenpaneel
  • Motor mist wat karakter
  • Wat hoog gewicht

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De klassieke tweezitsroadster bevindt zich in een nichesegment, dus in München heerste er lange tijd twijfel over de opvolging van de vorige Z4. Tot Toyota een helpende hand uitstak. De Japanners zochten een ontwikkelingspartner voor de reïncarnatie van hun Supra, en kwamen aankloppen bij BMW. Resultaat: deze nieuwe BMW Z4 deelt zijn fundamenten met de nieuwe Toyota Supra.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan
Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De tekentafel

Toch is dit niet zomaar een doorslagje van de Supra – of liever: is de Supra geen doorslagje van de Z4. Hoewel de basis voor beide auto’s BMW’s CLAR-platform is, zit het grootste verschil bijvoorbeeld al in het dak: de Japanner is altijd gesloten, de Duitser ruilt het stalen wegklapdak van vroeger in voor een klassieke stoffen kap, die in 10 seconden opent of sluit. De nieuwe Z4 is met 4,32 meter ook iets kleiner dan de 4,38 meter lange Supra – en maar liefst 8 centimeter groter dan zijn voorganger.

Over de vorige Z4 gesproken: de huidige is breder, maar heeft een compactere wielbasis dan het model dat in 2016 van de markt verdween. Visueel sluit de nieuwkomer mooi aan bij het conceptmodel dat BMW eind 2017 introduceerde, met brede luchthappers in de voorbumper, brede nieren en atypische BMW-koplampen, een hoog oplopende gordellijn in profiel en een hoge achterkant met nauw toegeknepen achterlichten.

Binnenin appeleert de BMW Z4 eerder aan het comfortabele kilometervretergevoel dan aan de minimalistische uitstraling die je in een roadster verwacht. Het dashboard deelt zijn fundamenten dus met andere moderne BMW-producten als de nieuwe 3-Reeks en 8-Reeks, met een vlotte infotainmentbediening maar minder makkelijk af te lezen instrumentenpaneel. De rijpositie is prima, met laag gemonteerde zetels die bijna tegen de achteras kleven, maar met een lange motorkap die niet altijd even makkelijk in te schatten is. De stoffen kap vouwt compact op en knaagt niet aan de kofferruimte: die blijft steeds 281 liter groot.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan
Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De testbank

Onder de motorkap van de Z4 huizen er op dit moment twee krachtbronnen: de achterwielaangedreven sDrive 20i, een viercilinder met 197 pk, en de M40i, een zescilinder met 340 pk. Later plant BMW nog een 30i, die 258 pk uit de viercilinder puurt. Wij reden onze testrit met de basismotor, de sDrive 20i. Die was in ons geval gekoppeld aan een achttrapsautomaat, maar BMW biedt sinds kort ook een manuele zesbak aan.

De sDrive 20i accelereert naar 100 km/u in 6,6 seconden en haalt een topsnelheid van 240 km/u. Vlotte acceleraties, die onderstreept worden door de sportieve soundtrack die BMW aan de viercilinder heeft gegeven. Maar die soundtrack maskeert het wat afgevlakte karakter van de motor niet helemaal. Niet dat je er geen plezier aan beleeft, maar BMW heeft de laatste tijd wel vaker de neiging om zijn viercilinders wat anoniemer en discreter te maken.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Gelukkig is er nog de ideale 50/50-gewichtsverdeling, het precieze en directe stuur, en de manier waarop deze Z4 met zijn relatief hoge gewicht omgaat vergeleken met zijn voorganger. Dat doet hij immers een stuk beter, waardoor de rijdynamiek en het rijplezier hoger ligt. Het chassis is ook verfijnder, en meer meegaand dan de sportievere setup in de M40i.

Deze Z4 laat nog wel een wat grote en zware indruk na, maar de sDrive 20i kruist verder wel de juiste vakjes aan voor eenvoudig roadsterplezier. Zeker bij een ontspannen rijstijl, waarbij het in alle comfort profiteren is van de geslaagde geluidsisolatie, de vloeiende samenwerking tussen motor en versnellingsbak, en de toegeeflijke ophanging.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De rijpolitie

Het CLAR-platform geeft deze BMW Z4 recht op heel wat rijhulp, al is die uiteraard meestal optioneel. We noteren uiteraard een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning en rijstrookhulp bij de standaarduitrusting, maar zien in de optielijst nog een adaptieve cruise control met filehulp, verkeersbordherkenning, waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, en uitgebreide parkeerhulp.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

De gadgets

Op vlak van connectiviteit mag je alles uit het BMW-handboek verwachten, met navigatie, digitale radio, uitgebreide smartphone-integratie, een virtuele assistent die je met “Hey BMW” aanspreekt, enzovoort. Voor de meeste zaken moet je uiteraard je portefeuille opentrekken.

De rekening

Dat brengt ons bij het prijskaartje. BMW vraagt € 40.300 voor de Z4 sDrive 20i met manuele versnellingsbak. Kies je voor de achttrapsautomaat, dan moet je daar nog eens € 2.400 bijtellen. Ter vergelijking: Audi vraagt € 41.560 voor zijn TT Roadster met 40 TFSI van 197 pk, Mercedes rekent € 40.898 aan voor zijn SLC 200 met 184 pk. Het verbruik tot slot? BMW geeft 6,1 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 139 g/km. Wij verbruikten wat meer en klokten af op 7,8 l/100 km.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

Het verdict

De nieuwe BMW Z4 is een betere auto dan zijn voorganger. Voor radicaal sportplezier ben je sowieso aangewezen op de krachtigere – en duurdere – M40i, maar deze sDrive 20i is in afwachting van de 30i de meest veelzijdige Z4.

Rijtest: BMW Z4 sDrive 20i, met dank aan Japan

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km