
Wie in de war is bij het zien van
deze Kia Proceed verdient wat krediet. Het klopt inderdaad dat de vorige
Proceed (toen nog “Pro_cee’d”) een sportief getekende driedeurs was. Nu gaan de
Koreanen resoluut voor een shooting brake,
een dynamisch getekende break. Die moet een betaalbaarder alternatief vormen
voor duurder gerief, en voor de klassieke Ceed
SW uit eigen stal.
De tekentafel
Met een lengte van 4,61 meter is
de Proceed amper een halve centimeter langer dan de Ceed SW. De wielbasis is
met 2.650 millimeter dezelfde omdat alle Ceed-modellen op hetzelfde platform
staan, maar de daklijn is 43 millimeter lager (tot 1,42 meter), de
bodemvrijheid 5 millimeter (tot 13,5 centimeter).
Alleen de motorkap en voorvleugels
heeft deze Proceed gemeenschappelijk met de Ceed, verder zijn alle andere
koetswerkpanelen nieuw. Kia dost zijn Proceed ook alleen maar uit als sportieve
GT Line en GT, met stevigere voorbumper, opvallende velgen en zijschorten, en
die uit de kluiten gewassen achterkant met dubbele uitlaat, doorlopende
led-strook en schuin aflopende achterruit. Dat opvallende chromen opwippertje
ter hoogte van de achterste zijruit? Dat noemt Kia de ‘Sharkblade’, een folietje
voor wat meer visuele présence in profiel.

Binnenin permitteert Kia zich
minder gekkigheden: het dashboard wordt integraal overgeheveld uit de gewone
Ceed-modellen. Je krijgt dus het vertrouwde Kia-dashboard voor je neus met
centraal gemonteerd tabletvormig infotainmenttouchscreen en duidelijke knoppen
voor alle functies, inclusief klimaatregeling en rijhulp. Exotisch is het niet,
maar degelijk wel.
Kies je voor de Proceed, dan moet
je wel enkele toegevingen doen. Zo is de hoofdruimte vooraan en achteraan beduidend
lager, zeker met het panoramadak. Ook het zicht naar achteren is minder door de
schuin aflopende achterruit. Met 594 liter is de kofferruimte natuurlijk
kleiner dan de 625 liter in de Ceed SW, maar ze is wel even praktisch
ingericht.

De testbank
Kia kiest met de 1.0 turbobenzine
van 120 pk, de 1.4 T-GDi van 140 pk, de 1.6 T-GDi van 204 pk en de 1.6 CRDi van
135 pk voor een uitgebreid motoraanbod voor een nichemodel. Wij kozen voor de benzinetopper,
de 1.6 T-GDi, in combinatie met de 7DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling
en zeven verzetten. Die accelereert in 7,5 seconden naar 100 km/u en haalt een
topsnelheid van 225 km/u.
De turbobenzine is een aangename
motor, die met 265 Nm over ruim voldoende koppel beschikt en vlot en lineair accelereert.
Jammer dat Kia de uitlaatklank een sportieve nabehandeling moest geven, want
het geronk vloekt met het kilometervreterkarakter van de motor. De DCT-versnellingsbak
is niet altijd de snelste, maar verder wel vrij van kritiek.
Verder is deze Proceed in zijn
GT-uitvoering, die stijvere veren en zachtere antirolstangen krijgt, een shooting
brake die een veelzijdig weggedrag aan de dag legt. Kia verscherpte de
ophanging en het stuurgedrag, en dat werpt zijn vruchten af: de Proceed gaat
enthousiast en stabiel de bocht in. Op een enkele reactie door de 18-duimsvelgen
onder ons testmodel na blijft gelukkig ook het rijcomfort grotendeels
gevrijwaard.

De rijpolitie
Standaard voorziet Kia op zijn
Proceed een cruise control, achteruitrijcamera, rijstrookhulp,
vermoeidheidsherkenning en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp. De GT-uitvoering
doet er standaard nog een dodehoekwaarschuwing bij, een waarschuwing voor kruisend
verkeer achter de auto, verkeersbordherkenning en uitgebreide parkeerhulp. Een
adaptieve cruise control met filehulp zit in een optiepack.
De gadgets
Ook hier biedt de Kia Proceed standaard
veel waar voor zijn geld: navigatie, digitale radio, Apple CarPlay en een JBL-geluidsinstallatie.
De GT-uitvoering breidt die standaarduitrusting verder uit met een
inductielader voor je smartphone, een optie op de basisuitvoering GT Line.

De rekening
Voor de Kia Proceed betaal je
minstens € 28.890. Dan rij je de showroom buiten met de 1.0 T-GDi in de GT
Line-uitvoering. Dat is trouwens de enige mogelijke uitvoering voor die
basismotor, de 1.4 T-GDi en de 1.6 CRDi. De 1.6 T-GDi is er alleen in de
GT-uitvoering, dan betaal je al meteen € 35.890. Zelfs in de basisuitvoering is
de standaarduitrusting zoals steeds bijzonder volledig, met bovenop de items
die we al vermeldden onder meer nog automatische airco met twee zones, led-koplampen
en handenvrij starten.
Qua verbruik zit onze 1.6 TGD-i
met zijn 7DCT-versnellingsbak op papier aan 6,2 l/100 km, en aan een
CO2-uitstoot van 142 g/km. Wij klokten een stukje hoger af: 8,5 l/100 km.

Het verdict
De Kia Proceed is een
aantrekkelijk gelijnde shooting brake,
die enkele praktische toegevingen vraagt maar gelukkig nog over een ruime en
handige koffer beschikt. De 1.6 T-GDi vult zijn rol als topmotor uitstekend in,
al lust hij een stevige slok. Dynamische chauffeurs: deze Proceed is de best
rijdende Ceed. Laat het stevige prijskaartje je tot slot niet afschrikken: de
standaarduitrusting is enorm uitgebreid.
