Testen

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Als we op de reacties van medeweggebruikers mogen afgaan, is het designteam van Kia goed bezig. Naast de exotische Stinger is deze Proceed een aandachttrekker op de weg. Tijd voor een test.

  • Bervoets Wim
  • 04 juni 2019
  • Kia
  • 3.627 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Geslaagde looks
  • Standaarduitrusting
  • Hoofdruimte (met schuifdak)
  • Nodeloze sportuitlaat
  • Zicht naar achteren

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Wie in de war is bij het zien van deze Kia Proceed verdient wat krediet. Het klopt inderdaad dat de vorige Proceed (toen nog “Pro_cee’d”) een sportief getekende driedeurs was. Nu gaan de Koreanen resoluut voor een shooting brake, een dynamisch getekende break. Die moet een betaalbaarder alternatief vormen voor duurder gerief, en voor de klassieke Ceed SW uit eigen stal.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm
Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

De tekentafel

Met een lengte van 4,61 meter is de Proceed amper een halve centimeter langer dan de Ceed SW. De wielbasis is met 2.650 millimeter dezelfde omdat alle Ceed-modellen op hetzelfde platform staan, maar de daklijn is 43 millimeter lager (tot 1,42 meter), de bodemvrijheid 5 millimeter (tot 13,5 centimeter).

Alleen de motorkap en voorvleugels heeft deze Proceed gemeenschappelijk met de Ceed, verder zijn alle andere koetswerkpanelen nieuw. Kia dost zijn Proceed ook alleen maar uit als sportieve GT Line en GT, met stevigere voorbumper, opvallende velgen en zijschorten, en die uit de kluiten gewassen achterkant met dubbele uitlaat, doorlopende led-strook en schuin aflopende achterruit. Dat opvallende chromen opwippertje ter hoogte van de achterste zijruit? Dat noemt Kia de ‘Sharkblade’, een folietje voor wat meer visuele présence in profiel.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Binnenin permitteert Kia zich minder gekkigheden: het dashboard wordt integraal overgeheveld uit de gewone Ceed-modellen. Je krijgt dus het vertrouwde Kia-dashboard voor je neus met centraal gemonteerd tabletvormig infotainmenttouchscreen en duidelijke knoppen voor alle functies, inclusief klimaatregeling en rijhulp. Exotisch is het niet, maar degelijk wel.

Kies je voor de Proceed, dan moet je wel enkele toegevingen doen. Zo is de hoofdruimte vooraan en achteraan beduidend lager, zeker met het panoramadak. Ook het zicht naar achteren is minder door de schuin aflopende achterruit. Met 594 liter is de kofferruimte natuurlijk kleiner dan de 625 liter in de Ceed SW, maar ze is wel even praktisch ingericht.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

De testbank

Kia kiest met de 1.0 turbobenzine van 120 pk, de 1.4 T-GDi van 140 pk, de 1.6 T-GDi van 204 pk en de 1.6 CRDi van 135 pk voor een uitgebreid motoraanbod voor een nichemodel. Wij kozen voor de benzinetopper, de 1.6 T-GDi, in combinatie met de 7DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Die accelereert in 7,5 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 225 km/u.

De turbobenzine is een aangename motor, die met 265 Nm over ruim voldoende koppel beschikt en vlot en lineair accelereert. Jammer dat Kia de uitlaatklank een sportieve nabehandeling moest geven, want het geronk vloekt met het kilometervreterkarakter van de motor. De DCT-versnellingsbak is niet altijd de snelste, maar verder wel vrij van kritiek.

Verder is deze Proceed in zijn GT-uitvoering, die stijvere veren en zachtere antirolstangen krijgt, een shooting brake die een veelzijdig weggedrag aan de dag legt. Kia verscherpte de ophanging en het stuurgedrag, en dat werpt zijn vruchten af: de Proceed gaat enthousiast en stabiel de bocht in. Op een enkele reactie door de 18-duimsvelgen onder ons testmodel na blijft gelukkig ook het rijcomfort grotendeels gevrijwaard.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

De rijpolitie

Standaard voorziet Kia op zijn Proceed een cruise control, achteruitrijcamera, rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp. De GT-uitvoering doet er standaard nog een dodehoekwaarschuwing bij, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, verkeersbordherkenning en uitgebreide parkeerhulp. Een adaptieve cruise control met filehulp zit in een optiepack.

De gadgets

Ook hier biedt de Kia Proceed standaard veel waar voor zijn geld: navigatie, digitale radio, Apple CarPlay en een JBL-geluidsinstallatie. De GT-uitvoering breidt die standaarduitrusting verder uit met een inductielader voor je smartphone, een optie op de basisuitvoering GT Line.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

De rekening

Voor de Kia Proceed betaal je minstens € 28.890. Dan rij je de showroom buiten met de 1.0 T-GDi in de GT Line-uitvoering. Dat is trouwens de enige mogelijke uitvoering voor die basismotor, de 1.4 T-GDi en de 1.6 CRDi. De 1.6 T-GDi is er alleen in de GT-uitvoering, dan betaal je al meteen € 35.890. Zelfs in de basisuitvoering is de standaarduitrusting zoals steeds bijzonder volledig, met bovenop de items die we al vermeldden onder meer nog automatische airco met twee zones, led-koplampen en handenvrij starten.

Qua verbruik zit onze 1.6 TGD-i met zijn 7DCT-versnellingsbak op papier aan 6,2 l/100 km, en aan een CO2-uitstoot van 142 g/km. Wij klokten een stukje hoger af: 8,5 l/100 km.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Het verdict

De Kia Proceed is een aantrekkelijk gelijnde shooting brake, die enkele praktische toegevingen vraagt maar gelukkig nog over een ruime en handige koffer beschikt. De 1.6 T-GDi vult zijn rol als topmotor uitstekend in, al lust hij een stevige slok. Dynamische chauffeurs: deze Proceed is de best rijdende Ceed. Laat het stevige prijskaartje je tot slot niet afschrikken: de standaarduitrusting is enorm uitgebreid.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km