Testen

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Als we op de reacties van medeweggebruikers mogen afgaan, is het designteam van Kia goed bezig. Naast de exotische Stinger is deze Proceed een aandachttrekker op de weg. Tijd voor een test.

  • Bervoets Wim
  • 04 juni 2019
  • Kia
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangenaam weggedrag
  • Geslaagde looks
  • Standaarduitrusting
  • Hoofdruimte (met schuifdak)
  • Nodeloze sportuitlaat
  • Zicht naar achteren

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Wie in de war is bij het zien van deze Kia Proceed verdient wat krediet. Het klopt inderdaad dat de vorige Proceed (toen nog “Pro_cee’d”) een sportief getekende driedeurs was. Nu gaan de Koreanen resoluut voor een shooting brake, een dynamisch getekende break. Die moet een betaalbaarder alternatief vormen voor duurder gerief, en voor de klassieke Ceed SW uit eigen stal.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm
Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

De tekentafel

Met een lengte van 4,61 meter is de Proceed amper een halve centimeter langer dan de Ceed SW. De wielbasis is met 2.650 millimeter dezelfde omdat alle Ceed-modellen op hetzelfde platform staan, maar de daklijn is 43 millimeter lager (tot 1,42 meter), de bodemvrijheid 5 millimeter (tot 13,5 centimeter).

Alleen de motorkap en voorvleugels heeft deze Proceed gemeenschappelijk met de Ceed, verder zijn alle andere koetswerkpanelen nieuw. Kia dost zijn Proceed ook alleen maar uit als sportieve GT Line en GT, met stevigere voorbumper, opvallende velgen en zijschorten, en die uit de kluiten gewassen achterkant met dubbele uitlaat, doorlopende led-strook en schuin aflopende achterruit. Dat opvallende chromen opwippertje ter hoogte van de achterste zijruit? Dat noemt Kia de ‘Sharkblade’, een folietje voor wat meer visuele présence in profiel.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Binnenin permitteert Kia zich minder gekkigheden: het dashboard wordt integraal overgeheveld uit de gewone Ceed-modellen. Je krijgt dus het vertrouwde Kia-dashboard voor je neus met centraal gemonteerd tabletvormig infotainmenttouchscreen en duidelijke knoppen voor alle functies, inclusief klimaatregeling en rijhulp. Exotisch is het niet, maar degelijk wel.

Kies je voor de Proceed, dan moet je wel enkele toegevingen doen. Zo is de hoofdruimte vooraan en achteraan beduidend lager, zeker met het panoramadak. Ook het zicht naar achteren is minder door de schuin aflopende achterruit. Met 594 liter is de kofferruimte natuurlijk kleiner dan de 625 liter in de Ceed SW, maar ze is wel even praktisch ingericht.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

De testbank

Kia kiest met de 1.0 turbobenzine van 120 pk, de 1.4 T-GDi van 140 pk, de 1.6 T-GDi van 204 pk en de 1.6 CRDi van 135 pk voor een uitgebreid motoraanbod voor een nichemodel. Wij kozen voor de benzinetopper, de 1.6 T-GDi, in combinatie met de 7DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Die accelereert in 7,5 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 225 km/u.

De turbobenzine is een aangename motor, die met 265 Nm over ruim voldoende koppel beschikt en vlot en lineair accelereert. Jammer dat Kia de uitlaatklank een sportieve nabehandeling moest geven, want het geronk vloekt met het kilometervreterkarakter van de motor. De DCT-versnellingsbak is niet altijd de snelste, maar verder wel vrij van kritiek.

Verder is deze Proceed in zijn GT-uitvoering, die stijvere veren en zachtere antirolstangen krijgt, een shooting brake die een veelzijdig weggedrag aan de dag legt. Kia verscherpte de ophanging en het stuurgedrag, en dat werpt zijn vruchten af: de Proceed gaat enthousiast en stabiel de bocht in. Op een enkele reactie door de 18-duimsvelgen onder ons testmodel na blijft gelukkig ook het rijcomfort grotendeels gevrijwaard.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

De rijpolitie

Standaard voorziet Kia op zijn Proceed een cruise control, achteruitrijcamera, rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp. De GT-uitvoering doet er standaard nog een dodehoekwaarschuwing bij, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, verkeersbordherkenning en uitgebreide parkeerhulp. Een adaptieve cruise control met filehulp zit in een optiepack.

De gadgets

Ook hier biedt de Kia Proceed standaard veel waar voor zijn geld: navigatie, digitale radio, Apple CarPlay en een JBL-geluidsinstallatie. De GT-uitvoering breidt die standaarduitrusting verder uit met een inductielader voor je smartphone, een optie op de basisuitvoering GT Line.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

De rekening

Voor de Kia Proceed betaal je minstens € 28.890. Dan rij je de showroom buiten met de 1.0 T-GDi in de GT Line-uitvoering. Dat is trouwens de enige mogelijke uitvoering voor die basismotor, de 1.4 T-GDi en de 1.6 CRDi. De 1.6 T-GDi is er alleen in de GT-uitvoering, dan betaal je al meteen € 35.890. Zelfs in de basisuitvoering is de standaarduitrusting zoals steeds bijzonder volledig, met bovenop de items die we al vermeldden onder meer nog automatische airco met twee zones, led-koplampen en handenvrij starten.

Qua verbruik zit onze 1.6 TGD-i met zijn 7DCT-versnellingsbak op papier aan 6,2 l/100 km, en aan een CO2-uitstoot van 142 g/km. Wij klokten een stukje hoger af: 8,5 l/100 km.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Het verdict

De Kia Proceed is een aantrekkelijk gelijnde shooting brake, die enkele praktische toegevingen vraagt maar gelukkig nog over een ruime en handige koffer beschikt. De 1.6 T-GDi vult zijn rol als topmotor uitstekend in, al lust hij een stevige slok. Dynamische chauffeurs: deze Proceed is de best rijdende Ceed. Laat het stevige prijskaartje je tot slot niet afschrikken: de standaarduitrusting is enorm uitgebreid.

Rijtest: Kia Proceed GT 1.6 T-GDi, voor de vorm

Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km