Testen

Rijtest: Suzuki Swift Sport, de baard in de keel

Ja hoor, de Japanners zijn ook bezweken. De Suzuki Swift Sport geeft toe aan de lokroep van de turbo, maar probeert met 140 pk nog steeds bescheiden te blijven.

  • Bervoets Wim
  • 19 november 2018
  • SUZUKI
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Lichtvoetig chassis
  • Soepele en krachtige motor
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Afwerkingsdetails
  • Stevige prijs
  • Wat tractieproblemen op slecht wegdek

We geven het meteen toe, beste lezer: we zijn altijd gecharmeerd geweest door Suzuki’s samoerai in pocketformaat, die in 2007 voor het eerst ten tonele verscheen. Met 125 pk uit een atmosferische 1.6 zette hij niemand aan de lichten met de broek op de enkels, maar smeet hem een bocht voor de wielen en zijn echte talent kwam bovendrijven. Dat gold ook voor zijn opvolger uit 2012, die 136 pk uit dezelfde viercilinder perste. Swift Sport nummer drie belooft lichter, compacter, zuiniger én krachtiger te zijn, zegt Suzuki. Klinkt veelbelovend, toch?

De tekentafel

Wil je de nieuwe Swift Sport leren begrijpen, dan kun je niet om het woord “Heartect” heen. Het is de naam van het lichtere en stijvere platform dat Suzuki ook voor de gewone Swift en Baleno gebruikt. Dat platform bespaart tot 80 kilogram vergeleken met zijn voorganger, waardoor deze Swift Sport met een leeggewicht van 975 kilogram net geen ton in de schaal werpt. Zijn lengte blijft met 3,89 meter ongewijzigd.

Die gewichtsbesparing voel je onder meer in het gewicht van de deuren, en in de keuze van sommige materialen voor het interieur. Rode accenten zetten zijn sportieve ambities in de verf, maar maskeren ook dat Suzuki in deze nieuwe generatie Swift iets te makkelijk zijn toevlucht heeft genomen tot harde plastics en goedkoop blinkende materialen. Zonde, maar gelukkig zitten de sportzetels goed – zij het nog steeds een fractie te hoog – en is het plaatsaanbod verbeterd tegenover de vorige generaties.

Visueel ziet deze Swift Sport er potiger uit dan de versie voor de brave huisvader: de voorspoiler is diep uitgesneden, de 17-duimsvelgen geven hem de nodige presence, en ook de zijschorten en achterbumper met dubbele uitlaat steken zijn sportieve ambities niet onder stoelen of banken. Kies je dan nog voor een opvallende koetswerkkleur als het Champion Yellow van onze testauto, dan is het meteen duidelijk waar deze Swift Sport voor staat.

De testbank

Met een 15 millimeter lager koetswerk en 40 millimeter breder spoor neemt de Swift Sport alle laatste twijfel weg. De ophanging krijgt weer specifieke schokdempers, en aangepaste stabilisatorstangen zorgen voor een vlakker koetswerk in de bochten. Maar deze Swift Sport voelt minder stug aan dan zijn voorgangers: op moeilijker wegdek houdt hij de boel kort, maar dat gaat nooit echt ten koste van het comfort.

De motor is dan weer bij de les: de 1.4 (de nieuwe Swift Sport boet wat aan longinhoud in) pikt vlot en soepel in onderin de toeren, en gaat netjes door in het middengebied. Alleen hoger in de toeren, waar de vorige versies tot leven kwamen, heeft hij nu minder te zoeken. Ondanks de twee grote uitlaten blijft zijn soundtrack daarbij eerder bescheiden: een wat sportiever timbre had best gemogen.

Zijn prestaties blijven correct: met 140 pk en 230 Nm hoef je geen knallende hot hatch-prestaties te verwachten, maar in een eerbare 8,1 seconden zit de nieuwe Swift Sport aan 100 km/u. Ligt het wegdek er nat of slecht bij, dan durven de voorwielen wel eens moeite hebben om het koppel aan de grond te zetten.

Maar uiteindelijk is het ook hier weer het lichtvoetige Heartect-chassis dat deze Japanner doet schitteren. De Suzuki staat met wat meer ernst op de wielen dan zijn voorganger, maar met het lichte stuur plaats je hem nauwkeurig in de bocht, en je kunt de achterkant naar keuze stabiel en gedecideerd laten meevolgen of lichtjes provoceren. Alleen de snelheden waarmee dat gebeurt, liggen door het nieuwe turboblok aanzienlijk hoger dan voordien.

De rijpolitie

Met de update naar de nieuwe generatie Swift is de veiligheidsuitrusting van de Japanner stevig uitgebreid, en dat is voor deze Swift Sport niet anders. We noteren dus een adaptieve snelheidsregelaar, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistent. Allemaal standaard, overigens.

De gadgets

Eveneens standaard is het 7 duim groot infotainmentsysteem, dat Suzuki in zijn andere modellen ook gebruikt en zelfs opduikt in de Alpine A110. Het is uiteraard voorzien van navigatie, maar ook Apple CarPlay en Android Auto zijn inbegrepen. De bediening vergt in het begin wel wat gewenning.

De rekening

De prijs van dat alles? € 23.974. Inclusief volledige standaarduitrusting dus, want de optielijst is beperkt tot metaalkleur. De Swift Sport stijgt daarmee in prijs, en komt uit boven de basisprijs van de 200 pk sterke Ford Fiesta ST. Die kan het deze Swift Sport dus flink moeilijk maken, maar natuurlijk schermt Suzuki altijd met de nodige kortingen. En met vijf jaar garantie.

De Japanners geven trouwens een gemiddeld verbruik op van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 125 g/km volgens de NEDC-cyclus en 135 g/km volgens de WLTP-cyclus. Wij noteerden na een weekje testrijden een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km.

Het verdict

De Suzuki Swift Sport rijdt volwassener dan zijn voorgangers. Sneller en zuiniger ook, maar tegelijk is zijn potentieel makkelijker toegankelijk. Een logisch gevolg in deze turbotijden, maar de charme van zijn voorganger gaat daardoor een tikkeltje verloren. Dat neemt niet weg dat deze Japanner een geweldige outsider blijft, met een briljant chassis. En met een stevig prijskaartje…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 86.490
2021

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 43.500
2016
95.000 km

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km