Testen

Rijtest: Suzuki Swift Sport, de baard in de keel

Ja hoor, de Japanners zijn ook bezweken. De Suzuki Swift Sport geeft toe aan de lokroep van de turbo, maar probeert met 140 pk nog steeds bescheiden te blijven.

  • Bervoets Wim
  • 19 november 2018
  • Suzuki
  • 1.896 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Lichtvoetig chassis
  • Soepele en krachtige motor
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Afwerkingsdetails
  • Stevige prijs
  • Wat tractieproblemen op slecht wegdek

We geven het meteen toe, beste lezer: we zijn altijd gecharmeerd geweest door Suzuki’s samoerai in pocketformaat, die in 2007 voor het eerst ten tonele verscheen. Met 125 pk uit een atmosferische 1.6 zette hij niemand aan de lichten met de broek op de enkels, maar smeet hem een bocht voor de wielen en zijn echte talent kwam bovendrijven. Dat gold ook voor zijn opvolger uit 2012, die 136 pk uit dezelfde viercilinder perste. Swift Sport nummer drie belooft lichter, compacter, zuiniger én krachtiger te zijn, zegt Suzuki. Klinkt veelbelovend, toch?

De tekentafel

Wil je de nieuwe Swift Sport leren begrijpen, dan kun je niet om het woord “Heartect” heen. Het is de naam van het lichtere en stijvere platform dat Suzuki ook voor de gewone Swift en Baleno gebruikt. Dat platform bespaart tot 80 kilogram vergeleken met zijn voorganger, waardoor deze Swift Sport met een leeggewicht van 975 kilogram net geen ton in de schaal werpt. Zijn lengte blijft met 3,89 meter ongewijzigd.

Die gewichtsbesparing voel je onder meer in het gewicht van de deuren, en in de keuze van sommige materialen voor het interieur. Rode accenten zetten zijn sportieve ambities in de verf, maar maskeren ook dat Suzuki in deze nieuwe generatie Swift iets te makkelijk zijn toevlucht heeft genomen tot harde plastics en goedkoop blinkende materialen. Zonde, maar gelukkig zitten de sportzetels goed – zij het nog steeds een fractie te hoog – en is het plaatsaanbod verbeterd tegenover de vorige generaties.

Visueel ziet deze Swift Sport er potiger uit dan de versie voor de brave huisvader: de voorspoiler is diep uitgesneden, de 17-duimsvelgen geven hem de nodige presence, en ook de zijschorten en achterbumper met dubbele uitlaat steken zijn sportieve ambities niet onder stoelen of banken. Kies je dan nog voor een opvallende koetswerkkleur als het Champion Yellow van onze testauto, dan is het meteen duidelijk waar deze Swift Sport voor staat.

De testbank

Met een 15 millimeter lager koetswerk en 40 millimeter breder spoor neemt de Swift Sport alle laatste twijfel weg. De ophanging krijgt weer specifieke schokdempers, en aangepaste stabilisatorstangen zorgen voor een vlakker koetswerk in de bochten. Maar deze Swift Sport voelt minder stug aan dan zijn voorgangers: op moeilijker wegdek houdt hij de boel kort, maar dat gaat nooit echt ten koste van het comfort.

De motor is dan weer bij de les: de 1.4 (de nieuwe Swift Sport boet wat aan longinhoud in) pikt vlot en soepel in onderin de toeren, en gaat netjes door in het middengebied. Alleen hoger in de toeren, waar de vorige versies tot leven kwamen, heeft hij nu minder te zoeken. Ondanks de twee grote uitlaten blijft zijn soundtrack daarbij eerder bescheiden: een wat sportiever timbre had best gemogen.

Zijn prestaties blijven correct: met 140 pk en 230 Nm hoef je geen knallende hot hatch-prestaties te verwachten, maar in een eerbare 8,1 seconden zit de nieuwe Swift Sport aan 100 km/u. Ligt het wegdek er nat of slecht bij, dan durven de voorwielen wel eens moeite hebben om het koppel aan de grond te zetten.

Maar uiteindelijk is het ook hier weer het lichtvoetige Heartect-chassis dat deze Japanner doet schitteren. De Suzuki staat met wat meer ernst op de wielen dan zijn voorganger, maar met het lichte stuur plaats je hem nauwkeurig in de bocht, en je kunt de achterkant naar keuze stabiel en gedecideerd laten meevolgen of lichtjes provoceren. Alleen de snelheden waarmee dat gebeurt, liggen door het nieuwe turboblok aanzienlijk hoger dan voordien.

De rijpolitie

Met de update naar de nieuwe generatie Swift is de veiligheidsuitrusting van de Japanner stevig uitgebreid, en dat is voor deze Swift Sport niet anders. We noteren dus een adaptieve snelheidsregelaar, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistent. Allemaal standaard, overigens.

De gadgets

Eveneens standaard is het 7 duim groot infotainmentsysteem, dat Suzuki in zijn andere modellen ook gebruikt en zelfs opduikt in de Alpine A110. Het is uiteraard voorzien van navigatie, maar ook Apple CarPlay en Android Auto zijn inbegrepen. De bediening vergt in het begin wel wat gewenning.

De rekening

De prijs van dat alles? € 23.974. Inclusief volledige standaarduitrusting dus, want de optielijst is beperkt tot metaalkleur. De Swift Sport stijgt daarmee in prijs, en komt uit boven de basisprijs van de 200 pk sterke Ford Fiesta ST. Die kan het deze Swift Sport dus flink moeilijk maken, maar natuurlijk schermt Suzuki altijd met de nodige kortingen. En met vijf jaar garantie.

De Japanners geven trouwens een gemiddeld verbruik op van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 125 g/km volgens de NEDC-cyclus en 135 g/km volgens de WLTP-cyclus. Wij noteerden na een weekje testrijden een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km.

Het verdict

De Suzuki Swift Sport rijdt volwassener dan zijn voorgangers. Sneller en zuiniger ook, maar tegelijk is zijn potentieel makkelijker toegankelijk. Een logisch gevolg in deze turbotijden, maar de charme van zijn voorganger gaat daardoor een tikkeltje verloren. Dat neemt niet weg dat deze Japanner een geweldige outsider blijft, met een briljant chassis. En met een stevig prijskaartje…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km