Testen

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

De breakversie Touring Sports en de hybride 2.0. Is dat de combinatie waarmee de nieuwe generatie Corolla het beste van zichzelf geeft?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 juni 2019
  • Toyota
  • 6.570 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijk chassis
  • Beperkt reëel verbruik
  • CO2-uitstoot/fiscaliteit
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Overtuigende 2.0 hybride
  • Hoger verbruik dan hybride 1.8
  • Presentatie infotainmentsysteem
  • Toegang tot achterbank
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Na een zijsprong richting Auris is de Corolla dus terug in Europa. De twaalfde generatie is beschikbaar in drie koetswerkversies: de klassieke vijfdeurs, een Sedan voor markten die gek zijn op traditionele berlines, en een breakversie Touring Sports, speciaal voor Europa.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Lange wielbasis

Die laatste staat op de langere wielbasis van de Corolla Sedan. Die is 2,7 meter lang, tegenover 2,64 meter voor de vijfdeurs. In de praktijk maken die centimeters wel degelijk een verschil op de achterbank. De vijfdeurs is wat krap achteraan, maar dat is geen probleem in de break. Er is ruim plaats voor twee volwassenen.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Evenwichtig geproportioneerd

Ondanks de langere wielbasis heeft de Corolla TS relatief evenwichtige afmetingen. De vijfdeurs is 4,37 meter lang, deze break 4,65 meter. Dat is bijna even lang als de 4,67 meter lange Skoda Octavia Combi, een van de referenties in dit segment.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Ruim

Ook in de koffer is het verschil met de vijfdeurs onmiskenbaar: die laatste maakt 361 liter vrij, en zelfs amper 313 liter als je voor de 2.0 hybride kiest. Daar moet de 12-voltbatterij van onder de motorkap verhuizen naar de kofferbodem. Dat is ook het geval bij de Touring Sports, maar daar merk je het verschil minder. De kofferruimte gaat daar van 598 naar 581 liter, nog dicht genoeg bij de referenties in het segment met om en bij de 600 liter.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?
Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Praktisch

Ook de moduleerbaarheid is uitgedacht. De koffervloer kan lager worden gezet voor meer ruimte onder de hoedenplank. Zet je ze hoger, dan is het makkelijker inladen over de laaddrempel. Het levert ook een vlakke laadvloer op wanneer je de achterbank neerklapt en zo 1.606 liter vrijmaakt. In plaats van het klassieke reservewiel blijft er nog een praktische opbergruimte over.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Aangenamer

Naast de instapmotor, de 1.2 turbobenzine, heeft deze Corolla Touring Sports twee hybridemotoren: de klassieke 1.8 van 122 pk, en een nieuwe 2.0 van 180 pk. Die laatste moet klanten overtuigen die gewend zijn aan “koppelrijke dieselmotoren”, en beschikt inderdaad over de nodige troeven om meer te zijn dan zomaar een aandrijflijn. De 2.0 is aangenamer dan de 1.8, en dat verschil zit niet alleen in de verbrandingsmotor. De elektromotor produceert 109 pk en 202 Nm, tegenover 72 pk en 163 Nm in de 1.8. Daardoor ondersteunt hij de benzinemotor beter en is het klassieke “koffiemoleneffect” van de hybride Toyota’s aanzienlijk minder. Accelereren doet hij ook beter, en het nieuwe platform maakt hem ook dynamischer dan de Auris van weleer.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Verbruik

De afstelling van de hybride aandrijflijn mikt eerder op een aangename beleving dan op maximale zuinigheid. Je verbruikt dus meer dan met de hybride 1.8. Tijdens onze testweek, met meer snelweg dan bebouwde kom, haalden we een gemiddelde van 6,5 l/100 km. Met een rustigere rijstijl en minder snelweg zou 5 tot 5,5 l/100 km perfect mogelijk moeten zijn.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Klassiek

Verder valt de verzorgde afwerking van deze Corolla in de smaak. De presentatie blijft wat klassiek, maar elegant genoeg. De grafieken van het infotainment zijn dan weer minder modern dan bij de concurrentie.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?
Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Prijzen

De Corolla Touring Sports is beschikbaar vanaf € 23.380 (tot eind juni € 22.380) als 1.2 turbobenzine. De 1.8 hybride kost € 26.450. De 2.0 hybride kost op zijn beurt minstens € 30.560 en is pas beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau Dynamic. De topversie Premium, zoals ons testmodel, kost € 36.570.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Besluit

De breakversie maakt de Corolla veelzijdiger dan de vijfdeurs. De hybride 2.0 overtuigt ook door zijn betere prestaties en aangenamer rijcomfort. De rekening en het verbruik liggen dan wel wat hoger dan bij de hybride 1.8, maar de CO2-uitstoot blijft met minimum 84 g/km beperkt. De combinatie Touring Sports/2.0 Hybrid overtuigt.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km