Testen

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

De breakversie Touring Sports en de hybride 2.0. Is dat de combinatie waarmee de nieuwe generatie Corolla het beste van zichzelf geeft?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 juni 2019
  • Toyota
  • 4.060 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijk chassis
  • Beperkt reëel verbruik
  • CO2-uitstoot/fiscaliteit
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Overtuigende 2.0 hybride
  • Hoger verbruik dan hybride 1.8
  • Presentatie infotainmentsysteem
  • Toegang tot achterbank
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Na een zijsprong richting Auris is de Corolla dus terug in Europa. De twaalfde generatie is beschikbaar in drie koetswerkversies: de klassieke vijfdeurs, een Sedan voor markten die gek zijn op traditionele berlines, en een breakversie Touring Sports, speciaal voor Europa.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Lange wielbasis

Die laatste staat op de langere wielbasis van de Corolla Sedan. Die is 2,7 meter lang, tegenover 2,64 meter voor de vijfdeurs. In de praktijk maken die centimeters wel degelijk een verschil op de achterbank. De vijfdeurs is wat krap achteraan, maar dat is geen probleem in de break. Er is ruim plaats voor twee volwassenen.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Evenwichtig geproportioneerd

Ondanks de langere wielbasis heeft de Corolla TS relatief evenwichtige afmetingen. De vijfdeurs is 4,37 meter lang, deze break 4,65 meter. Dat is bijna even lang als de 4,67 meter lange Skoda Octavia Combi, een van de referenties in dit segment.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Ruim

Ook in de koffer is het verschil met de vijfdeurs onmiskenbaar: die laatste maakt 361 liter vrij, en zelfs amper 313 liter als je voor de 2.0 hybride kiest. Daar moet de 12-voltbatterij van onder de motorkap verhuizen naar de kofferbodem. Dat is ook het geval bij de Touring Sports, maar daar merk je het verschil minder. De kofferruimte gaat daar van 598 naar 581 liter, nog dicht genoeg bij de referenties in het segment met om en bij de 600 liter.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?
Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Praktisch

Ook de moduleerbaarheid is uitgedacht. De koffervloer kan lager worden gezet voor meer ruimte onder de hoedenplank. Zet je ze hoger, dan is het makkelijker inladen over de laaddrempel. Het levert ook een vlakke laadvloer op wanneer je de achterbank neerklapt en zo 1.606 liter vrijmaakt. In plaats van het klassieke reservewiel blijft er nog een praktische opbergruimte over.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Aangenamer

Naast de instapmotor, de 1.2 turbobenzine, heeft deze Corolla Touring Sports twee hybridemotoren: de klassieke 1.8 van 122 pk, en een nieuwe 2.0 van 180 pk. Die laatste moet klanten overtuigen die gewend zijn aan “koppelrijke dieselmotoren”, en beschikt inderdaad over de nodige troeven om meer te zijn dan zomaar een aandrijflijn. De 2.0 is aangenamer dan de 1.8, en dat verschil zit niet alleen in de verbrandingsmotor. De elektromotor produceert 109 pk en 202 Nm, tegenover 72 pk en 163 Nm in de 1.8. Daardoor ondersteunt hij de benzinemotor beter en is het klassieke “koffiemoleneffect” van de hybride Toyota’s aanzienlijk minder. Accelereren doet hij ook beter, en het nieuwe platform maakt hem ook dynamischer dan de Auris van weleer.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Verbruik

De afstelling van de hybride aandrijflijn mikt eerder op een aangename beleving dan op maximale zuinigheid. Je verbruikt dus meer dan met de hybride 1.8. Tijdens onze testweek, met meer snelweg dan bebouwde kom, haalden we een gemiddelde van 6,5 l/100 km. Met een rustigere rijstijl en minder snelweg zou 5 tot 5,5 l/100 km perfect mogelijk moeten zijn.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Klassiek

Verder valt de verzorgde afwerking van deze Corolla in de smaak. De presentatie blijft wat klassiek, maar elegant genoeg. De grafieken van het infotainment zijn dan weer minder modern dan bij de concurrentie.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?
Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Prijzen

De Corolla Touring Sports is beschikbaar vanaf € 23.380 (tot eind juni € 22.380) als 1.2 turbobenzine. De 1.8 hybride kost € 26.450. De 2.0 hybride kost op zijn beurt minstens € 30.560 en is pas beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau Dynamic. De topversie Premium, zoals ons testmodel, kost € 36.570.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Besluit

De breakversie maakt de Corolla veelzijdiger dan de vijfdeurs. De hybride 2.0 overtuigt ook door zijn betere prestaties en aangenamer rijcomfort. De rekening en het verbruik liggen dan wel wat hoger dan bij de hybride 1.8, maar de CO2-uitstoot blijft met minimum 84 g/km beperkt. De combinatie Touring Sports/2.0 Hybrid overtuigt.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Skoda Afriq, een Kamiq op steroïden!

Skoda Afriq, een Kamiq op steroïden!

Dit is de 8ste concept car die ontworpen werd door leerlingen van de school van het Tsjechische merk, en hun eerste rallywagen! Hij is meteen serieus en bevat ook nog een kleine verrassing…

Scoop: Pagani C10, daar is de hypercar met V12!

Scoop: Pagani C10, daar is de hypercar met V12!

Het nieuwe snelheidskanon van Pagani is betrapt door onze spionnen.

Deze auto verandert van kleur door middel van gedachten

Deze auto verandert van kleur door middel van gedachten

Een futuristisch concept dat ontwikkeld werd door de ingenieurs van BMW en Brainboost.

Video: de Mercedes EQG doet een ‘tank turn’

Video: de Mercedes EQG doet een ‘tank turn’

In de aanloop naar de lancering van zijn elektrische ‘G’ pakt Mercedes al uit met één van de indrukwekkende kunstjes van zijn ‘tank’.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Diesel, Manueel

€ 13.050
2016
113.244 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km