Testen

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

De breakversie Touring Sports en de hybride 2.0. Is dat de combinatie waarmee de nieuwe generatie Corolla het beste van zichzelf geeft?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 juni 2019
  • Toyota
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijk chassis
  • Beperkt reëel verbruik
  • CO2-uitstoot/fiscaliteit
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Overtuigende 2.0 hybride
  • Hoger verbruik dan hybride 1.8
  • Presentatie infotainmentsysteem
  • Toegang tot achterbank
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Na een zijsprong richting Auris is de Corolla dus terug in Europa. De twaalfde generatie is beschikbaar in drie koetswerkversies: de klassieke vijfdeurs, een Sedan voor markten die gek zijn op traditionele berlines, en een breakversie Touring Sports, speciaal voor Europa.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Lange wielbasis

Die laatste staat op de langere wielbasis van de Corolla Sedan. Die is 2,7 meter lang, tegenover 2,64 meter voor de vijfdeurs. In de praktijk maken die centimeters wel degelijk een verschil op de achterbank. De vijfdeurs is wat krap achteraan, maar dat is geen probleem in de break. Er is ruim plaats voor twee volwassenen.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Evenwichtig geproportioneerd

Ondanks de langere wielbasis heeft de Corolla TS relatief evenwichtige afmetingen. De vijfdeurs is 4,37 meter lang, deze break 4,65 meter. Dat is bijna even lang als de 4,67 meter lange Skoda Octavia Combi, een van de referenties in dit segment.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Ruim

Ook in de koffer is het verschil met de vijfdeurs onmiskenbaar: die laatste maakt 361 liter vrij, en zelfs amper 313 liter als je voor de 2.0 hybride kiest. Daar moet de 12-voltbatterij van onder de motorkap verhuizen naar de kofferbodem. Dat is ook het geval bij de Touring Sports, maar daar merk je het verschil minder. De kofferruimte gaat daar van 598 naar 581 liter, nog dicht genoeg bij de referenties in het segment met om en bij de 600 liter.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?
Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Praktisch

Ook de moduleerbaarheid is uitgedacht. De koffervloer kan lager worden gezet voor meer ruimte onder de hoedenplank. Zet je ze hoger, dan is het makkelijker inladen over de laaddrempel. Het levert ook een vlakke laadvloer op wanneer je de achterbank neerklapt en zo 1.606 liter vrijmaakt. In plaats van het klassieke reservewiel blijft er nog een praktische opbergruimte over.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Aangenamer

Naast de instapmotor, de 1.2 turbobenzine, heeft deze Corolla Touring Sports twee hybridemotoren: de klassieke 1.8 van 122 pk, en een nieuwe 2.0 van 180 pk. Die laatste moet klanten overtuigen die gewend zijn aan “koppelrijke dieselmotoren”, en beschikt inderdaad over de nodige troeven om meer te zijn dan zomaar een aandrijflijn. De 2.0 is aangenamer dan de 1.8, en dat verschil zit niet alleen in de verbrandingsmotor. De elektromotor produceert 109 pk en 202 Nm, tegenover 72 pk en 163 Nm in de 1.8. Daardoor ondersteunt hij de benzinemotor beter en is het klassieke “koffiemoleneffect” van de hybride Toyota’s aanzienlijk minder. Accelereren doet hij ook beter, en het nieuwe platform maakt hem ook dynamischer dan de Auris van weleer.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Verbruik

De afstelling van de hybride aandrijflijn mikt eerder op een aangename beleving dan op maximale zuinigheid. Je verbruikt dus meer dan met de hybride 1.8. Tijdens onze testweek, met meer snelweg dan bebouwde kom, haalden we een gemiddelde van 6,5 l/100 km. Met een rustigere rijstijl en minder snelweg zou 5 tot 5,5 l/100 km perfect mogelijk moeten zijn.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Klassiek

Verder valt de verzorgde afwerking van deze Corolla in de smaak. De presentatie blijft wat klassiek, maar elegant genoeg. De grafieken van het infotainment zijn dan weer minder modern dan bij de concurrentie.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?
Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Prijzen

De Corolla Touring Sports is beschikbaar vanaf € 23.380 (tot eind juni € 22.380) als 1.2 turbobenzine. De 1.8 hybride kost € 26.450. De 2.0 hybride kost op zijn beurt minstens € 30.560 en is pas beschikbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau Dynamic. De topversie Premium, zoals ons testmodel, kost € 36.570.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Besluit

De breakversie maakt de Corolla veelzijdiger dan de vijfdeurs. De hybride 2.0 overtuigt ook door zijn betere prestaties en aangenamer rijcomfort. De rekening en het verbruik liggen dan wel wat hoger dan bij de hybride 1.8, maar de CO2-uitstoot blijft met minimum 84 g/km beperkt. De combinatie Touring Sports/2.0 Hybrid overtuigt.

Rijtest: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid, winnende combinatie?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km