Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Met een prijs van 16.700 euro is de Audi A1 1.0 TFSI de ‘minst dure’ Audi. Hij wordt aangedreven door een nieuwe driecilinder benzinemotor met turbo. Is dit een volwaardige Audi? Dat zoeken we uit in een test met deze in België gebouwde auto.
De 1.2 TFSI viercilinder werd vervangen door een nieuwe motor. Eén cilinder en enkele kubieke centimeters gingen bij dat avontuur verloren, maar geen vermogen: de nieuwe motor bestaat met 95 of 105 pk. Hij wordt naar keuze gekoppeld aan een manuele vijfbak of een automaat met zeven versnellingen. Hier ontdek je de goedkoopste variant met 95 pk en vijf versnellingen die je met de hand moet veranderen.
Volkswagen spreekt al lang over deze kleine driecilinder turbobenzine. Sinds de EcoBoost van Ford herhaaldelijk verkozen werd tot beste motor van het jaar, zie je overal zulke kleine motoren opduiken. Peugeot-Citroën, Renault, BMW-Mini, Opel: ze zijn er allemaal bij. Het grote Volkswagen moest dus reageren. Eindelijk is het zover. Deze kleine motor werkt onder de kap van de Ibiza, de Polo en de A1.
De facelift van de A1 presenteerden we al bij de test met de 1.4 TFSI. Toen besloten we dat de nieuwe 1.0 TFSI wellicht een meer homogene keuze was. Behalve enkele nieuwe motoren, behelst deze facelift een paar kleine esthetische aanpassingen die de auto 2 cm verlengen zonder effect te hebben op de binnenruimte.
Dat valt mee! De kleine driecilinder draait stil en ondanks zijn kleine cilinderinhoud is hij voldoende soepel. Lage toeren vermijd je wel beter, maar door zijn soepelheid doet de motor zich groter voor dan hij is. Hij herneemt aangenaam, al reageert hij niet altijd zo krachtig als de EcoBoost-motor van Ford met dezelfde cilinderinhoud.
Gebruik je hem op een rustige manier dan bewijst de motor goede diensten, zonder te trillen of lawaai te maken. Wil je het onderste uit de kan halen, dan word je al snel tot de orde geroepen door de versnellingsbak die maar vijf verzetten heeft en door de ademnood van de motor boven 5.000 tr/min. Neen, de 1.0 TFSI is geen sprinter, al klinkt hij leuk tijdens het accelereren.
Op de weg bevalt de snedige voortrein die nog lichter aanvoelt met een cilinder minder. De kleine A1 kronkelt van de ene bocht naar de andere. Putten vermijd je beter want de ophanging (in combinatie met velgen van 17 duim) is niet echt comfortabel.
De verhouding tussen de prijs en de ruimte is niet gunstig. Zelfs de vijfdeurs Sportback blijft een kleine auto, vooral achterin waar volwassenen snel zullen klagen over een gebrek aan plaats. De koffer doet niet veel beter, maar heeft de verdienste moduleerbaar te zijn.
Als Sportback kost de A1 17.450 euro. Een indicatieve prijs, want de standaarduitrusting verplicht je om in de lange optielijst te duiken. Ons model telde voor meer dan 10.000 euro aan opties. Interessante extra’s zijn de S Tronic-zevenversnellingsbak die beter past bij deze motor maar wel 1.800 euro kost. Als je hem gebruikt voor zijn roeping, dan is deze 1.0 TFSI zuinig, met een gemiddelde van 5,5 l/100 km.
De 1.0 TFSI is aangenaam en voldoende levendig. Hij vervult zijn rol als instapmotor perfect en maakt de A1 veelzijdig, zonder te veel geluid te maken of brandstof te verbruiken. Met deze interessante motor bespaar je 2.000 euro tegenover een diesel met gelijkaardig vermogen. Het is de moeite om het verschil uit te rekenen, al maakt het hogere koppel de diesel aangenamer.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?