Testen

Audi S5 2017: de ijzeren hand in de fluwelen handschoen

Wie de nieuwe RS5 met zijn ultragespierde looks teveel van het goede vindt, kan bij een discretere oplossing terecht. Discreet maar krachtig, want ook hier schuilt een boze wolf onder de schaapsvacht.
  • Piette François
  • 21 maart 2017
  • AUDI
2,4
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • High-tech-technologie
  • Krachtige en melodieuze motor
  • Levendig en veilig weggedrag
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Hoofdruimte (met schuifdak)
  • Prijs van de opties

In Audi’s sportieve gamma is de S5 een van de meest verkochte modellen. Audi blijft tot op de letter trouw aan het recept van dit model: een drukgevoede V6, vierwielaandrijving met een lichte voorkeur voor de achterwielen en een licht bijgewerkt design. Het recept is dan wel identiek, maar de ingrediënten zijn anders. Te beginnen met de motor.

Discretie verzekerd

Vergeleken met een RS5, met grote velgen, bredere wielkasten en gigantische uitlaatpijpen, blijft de S5 verdienstelijk discreet. Aluminium spiegelkappen, subtiel hertekende bumpers en vier uitlaatpijpen zijn de voornaamste weggevers.

Binnenin

Daar vind je een typische Audi-omgeving. Niets warms dus, maar de afwerkingskwaliteit is voorbeeldig. De kwaliteit van de materialen en de ergonomie: top. Enkele sportieve accenten fleuren de boel wat op, en wijzen erop dat je niet in een doordeweekse A5 zit.

Wegwijs

Een S5 is natuurlijk ook vooral een A5, inclusief de veiligheidsuitrusting. Het infotainmentsysteem is dus perfect up-to-date, met een Apple CarPlay- en Android Auto-verbinding, internetverbinding en verschillende apps voor weer- en nieuwsberichten. De bediening verloopt via een touchpad, draaiknop of via stem.

Het model laat qua veiligheid evenmin te wensen over, met automatische noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistentie, adaptieve snelheidsregelaar en zelfs semi-autonome rijhulp in files en op snelwegen. Wat wil je nog meer? Dat dit allemaal standaard is, bijvoorbeeld…

Onder de kap

In het vooronder huist nog steeds een drieliter V6 op benzine, maar het gaat niet om hetzelfde blok als voordien. Deze keer gebruikt de Audi namelijk een turbo in plaats van een compressor. De cijfers gaan erop vooruit: van 333 naar 354 pk, en een koppel van 500 Nm vanaf 1.350 tpm. Ook de versnellingsbak wijzigt: de Duitsers wuifden de S-Tronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling uit ten voordele van een klassieke achttrapsautomaat.

Onderweg

De V6 klinkt rauw en veelbelovend, maar nooit te luid. Wil je zijn klankkleur wijzigen, dan kan dat met behulp van de verschillende rijmodi. In alle gevallen gaat de soundtrack gepaard met een stevige en continue duw in de rug: de S5 heeft maar 4,7 seconden nodig om 100 km/u te bereiken.

Diezelfde duw in de rug is echter nooit brutaal. De automaat vlakt dat wat af, en de motor levert het koppel gelijkmatig over heel het toerental af. Het goede nieuws is dat hij niet buiten adem is als hij de rode zone nadert.

Weggedrag

De vierwielaandrijving (40% op de vooras en 60% op de achteras) zorgt uiteraard voor een uitstekend weggedrag in alle omstandigheden. Op vochtig wegdek kan je zelfs een (piep)kleine schuiver neerzetten met het gaspedaal. Het geheel blijft wel verbluffend efficiënt, en dankzij het directe stuur duik je gezwind de bochten in. Dat doet de auto enthousiast en zonder zijn zelfbeheersing te verliezen. Geweldig!

Comfort

De adaptieve ophanging zorgt ervoor dat je de auto afhankelijk van de situatie, de weg en je humeur op maat kunt afstellen. Dat betekent dus ook dat hij comfortabel uit de hoek komt bij een ontspannen rijstijl. Op de geluiddemping valt niets aan te merken, behalve wanneer je voor de “Dynamic”-modus kiest, waarin de V6 aanweziger is. Maar storen doet het echter nooit. Een laatste detail: grote chauffeurs kunnen best het schuifdak vermijden, dat de hoofdruimte aanzienlijk beperkt.

Prijzen

Voor € 63.500 geeft Audi zijn S5 niet zomaar weg. En zoals gewoonlijk bij de Teutonen moet je deftig in de optielijst duiken om je S5 waardig aan te kleden. Reken dus op ongeveer € 70.000. Ter vergelijking: de BMW 440i xDrive met automaat kost € 57.39, de Mercedes-AMG C43 4MATIC kost € 63.646. Ten slotte verbruik je ongeveer 9,5 l/100 km met een ontspannen rijstijl en zo’n twee liter meer wanneer je iets enthousiaster rijdt. Al bij al redelijk.

Besluit

De S5 rijdt beter dan ooit en is een geweldige auto, die we met tegenzin teruggaven. De auto geeft kleur aan dagelijkse verplaatsingen, maar je hoeft er geen compromissen voor te sluiten. De Audi voelt zich gemak in alle omstandigheden, maar laat zich wel stevig betalen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

Maserati Grecale: tijdelijk slachtoffer van ‘chips’

De SUV Grecale van Maserati neemt een valse start: het tekort aan halfgeleiders verstoort de plannen van het prestigemerk van de groep Stellantis.

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Scoop: Mercedes EQE SUV, opportunistisch silhouet

Mercedes maakt zich op voor een stevige duw in de rug voor zijn elektrische familie EQ. Zo wil het van zijn stekkerberlines verhoogde versies gaan afleiden, zoals deze toekomstige EQE SUV.

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

Vergeten model: Volkswagen Scirocco, zorgeloze oldtimer

De Volkswagen Scirocco is een coupé op basis van de Golf. Met vier zitplaatsen speelt hij een gezinsgerichte kaart, maar zijn lage en bedreigende lijn maakt hem tegelijk sportief.

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 26.750
2021

Benzine, Automaat

€ 23.303

Diesel, Manueel

€ 33.494
2 km

Benzine, Automaat

€ 22.603

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 9.490
2017
27.000 km

Benzine, Manueel

€ 16.999
2018
63.615 km

Benzine, Manueel

€ 5.950
2016
78.122 km

Diesel, Automaat

€ 3.000
2017
42.086 km