Testen

Audi SQ5 Plus: dieseltornado

De gespierde SQ5 krijgt een steroïdenkuur in zijn “Plus”-versie. Plus? Jazeker, want het vermogen, de rijdynamiek en… de stijl gaan erop vooruit!
  • Piette François
  • 09 juni 2016
  • Audi
1,9
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 2,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 2,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Explosieve en muzikale v6 tdi
  • Leuk weggedrag
  • Prestaties
  • Comfort
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Standaarduitrusting
  • Verouderd voorkomen

De SQ5 Plus vervangt de “klassieke” SQ5 niet, maar vult het gamma gewoon aan. Esthetisch onderscheidt hij zich door enkele details die alleen de kenners van het merk zullen opvallen: 21-duimsvelgen, enkele elementen in blinkend zwart (spiegelkappen, deurklinken, achtervleugel en diffusor) en specifiek leer in het interieur.

Het kloppende hart

Laat ons meteen een blik onder de motorkap werpen: de V6 TDI met twee turbo’s werd lichtjes herwerkt en wint 27 pk en 50 Nm koppel. Zo bewapent hij zich met 340 pk en 700 Nm! De automatische versnellingsbak met acht verzetten is de enige mogelijkheid, maar dat vinden we zeker niet erg.

Het chassis beschikt over een actief differentieel achteraan dat het koppel over de achterwielen verdeelt. Lijkt je dat vreemd? Weet dan dat de SQ5 het levendigst is wanneer je gas geeft om een bocht uit te rijden.

Typisch Audi, maar…

In het interieur is de onberispelijke afwerking klassiek voor het merk. Grijs leder met ruitmotief, een subtiel streepje chroom hier en daar, een vlekkeloze rijpositie,… De (S)Q5 zou ruim boven de concurrentie kunnen uitsteken, als hij… niet zo gedateerd was. De verschillende bedieningsorganen, de presentatie van het instrumentenpaneel en het multimediasysteem hinken duidelijk achterop vergeleken met de meest recente producten van het merk. Dit model is duidelijk niet meer van de jongste…

Ruimte

De passagiers baden niet in een zee van ruimte als je rekening houdt met de lengte van 4,64 meter. De koffer brengt het er beter van af dan de achterpassagiers, met een volume van 540 liter.

Holle grom

Wanneer je hem start, klinkt de V6 diesel zijdezacht. Een magische prestatie voor een motor die op diesel draait. Selecteer je de “Sport”-modus, dan worden er kleppen in de uitlaat ingeschakeld. Het resultaat is de moeite: de Audi gromt, roffelt en sist als een… vrachtwagen die geprepareerd werd voor de 24 Uren van Le Mans. Indrukwekkend, en zeker niet onaangenaam!

Wat een energie!

Maar vooral: wat een pit! De motor loopt over van levendigheid en heeft een koppel om bergen te beklimmen van laag in de toeren. Nog indrukwekkender wanneer je al aan het rijden bent. Hij stopt pas met de duw in de rug ver voorbij de 4.000 tpm. De automaat is een onafscheidelijke bondgenoot: tegelijk zacht, intelligent en snel.

Sportief weggedrag

De SQ5 verorbert rechte stukken, duikt stevig in de remmen bij het begin van een bocht, blijft stabiel in de bocht en schiet er als een kogel weer uit, dankzij de herziene vierwielaandrijving en… de motor op dynamiet. Het is niet de meest verfijnde machine voor kleine bochtige wegen, maar een blik op de prestaties zegt genoeg.

Dat komt met een prijs… of niet?

Het hyperefficiënte weggedrag betaal je vooral met een stevige demping, die je in je rug voelt als het wegdek slechter wordt. Aan de pomp is de Audi dan weer verrassend zuinig: getuige daarvan ons gemiddelde van 8 l/100 km. Een zware rechtervoet drijft dat cijfer naar omhoog, maar gelukkig niet astronomisch hoog.

Prijs

Toegegeven, Audi heeft wat extra uitrusting toegevoegd. Desondanks: deze SQ5 Plus kost € 6.000 meer dan de SQ5. Het totaalbedrag komt dus uit op € 71.470. En voor die prijs hoef je niet te rekenen op klimaatregeling met twee zones… Een stevige prijs voor een auto die het einde van zijn carrière nadert. De Porsche Macan GTS (360 pk) kost € 76.109, dus niet veel meer!

Besluit

De SQ5 Plus is het geschikte wapen voor secundaire wegen en autosnelwegen. Zijn gulle aandrijving en competente chassis maken er een hyperefficiënte SUV van. Maar die uitstekende prestaties nemen niet weg dat de prijs hoog blijft, en dat het model stilaan het einde van zijn carrière nadert.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Wim Bervoets.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km