Testen

BMW X5: sportieve tank

Dit is de derde generatie van de bekende SUV van BMW. Je herkent het nieuwe model misschien niet op het eerste gezicht, hoewel alles veranderd is. BMW heeft hem ontworpen om nog doeltreffender en zuiniger te zijn op de weg, maar verwaarloosde de offroadeigenschappen. Tijd voor een test.

  • Piette François
  • 25 maart 2014
  • BMW
Voor- en nadelen
  • Dynamisme
  • Knappe verbindingsmogelijkheden
  • Krachtige motor
  • Ruimte binnenin
  • Afwerking/presentatie te herzien
  • Dure opties
  • Niet geschikt voor offroad
  • Nogal hard comfort
  • Vrij hard comfort

Krachtig

De imposante X5 blijft een kolos op onze weg. Niet dat hij echt immens groot is (4,86 meter), maar het lijkt wel zo door zijn statige en agressieve grille. Ondanks dat profiel klieft de X5 toch goed door de lucht: een hele reeks ingrepen doet het luchtweerstandscoëfficiënt en dus het verbruik dalen.

Breed

Zodra je achter het stuur zit, krijg je een indruk van dominantie: de hoge rijpositie, de lange motorkap, de breedte van de auto, … Alles draagt bij tot een gevoel van macht. Ook de passagiers mogen vieren, want zij genieten van de grote afmetingen. Reizen met vier of vijf is een waar plezier. BMW biedt ook een derde zitrij met twee extra plaatsen.

Lange motorkap

We kijken even wat er onder de motorkap van onze testwagen schuilt: een dikke 3.0 zescilinder-in-lijn dieselmotor die 258 pk levert en maar liefst 560 Nm koppel. Te veel voor een eenvoudige zelfstandige als jij? BMW heeft ook aan jou gedacht en biedt een goedkopere sDrive 25d met achterwielaandrijving, aangedreven door een tweeliter viercilinder diesel die 204 pk ontwikkelt en 149 g CO2/km uitstoot.

Véél koppel

Tijdens het rijden werkt de zescilinder diesel wonderwel samen met de achttrapsautomaat. Hij herneemt vinnig vanaf de laagste toeren tot meer dan 4.000 tr/min. De motor is altijd beschikbaar maar mist wat raffinement en klinkt buiten de auto als een vrachtwagen.

Vierwielaandrijving

Door de vier aangedreven wielen heeft de X5 uiteraard geen enkel probleem om grip te vinden. Hij spartelt zich door alle situaties en alle bochten. Dat is eerder ongewoon voor een SUV. De X5 beheerst zijn koetswerkbewegingen heel goed, beweegt zachtjes bij het remmen en rijdt als geen andere SUV weer de bocht uit. Zijn wendbaarheid verbaast.

SUV voor de weg

Het stopt echter als de grenzen van de geasfalteerde wegen bereikt zijn. De X5 is ontworpen voor de weg en niet voor het terrein. Er is geen offroadpakket beschikbaar en hij heeft geen reductiebak of differentieelblokkering. Trekt de modder jou aan? Koop dan een Land Rover.

Comfort Duitse berline

Het weggedrag van een Duitse berline wordt gecombineerd met … het comfort van een Duitse berline. Eerder hard dus. Maak je geen illusies: de X5 is geen rijdend tapijt. Maar we waarderen hem om zijn goede geluiddemping (de zescilinder brult wel bij belasting), zijn ruimte en zijn topuitrusting.

Vooral de multimedia-uitrusting maakt indruk: van het head-upscherm in kleur tot de waarschuwing voor botsingen en voetgangers (met automatische rem). Er zijn ook heel wat internetdiensten zoals Facebook en Twitter. Tot slot kun je gemakkelijk sms’en, e-mails of notities dicteren.

Er zijn ook enkele minpunten, vooral wat de presentatie betreft, die al eeuwen hetzelfde blijft. De plastics en inzetstukken lijken van een mindere kwaliteit dan bij de concurrentie.

Praktisch

Met zulke afmetingen is de X5 uiteraard praktisch. Zijn kofferklep opent in twee delen. De tildrempel is vrij hoog, maar de laadvloer blijft perfect vlak. De koffer heeft een volume van 650 tot 1.870 liter en is uit te breiden via een achterbank die in drie delen neerklapt. We betreuren wel dat dit niet kan vanuit de koffer zelf.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 53.850 euro voor de sDrive25d en 59.900 euro voor de xDrive30d. Een prijs die in de middelmaat ligt en met een vrij correcte uitrusting. We betreuren wel de erg dure opties.

Qua verbruik stelde onze testwagen zich tevreden met 9,1 l/100 km, een aanvaardbaar resultaat gezien het gewicht, de prestaties van de motor, het profiel van dit ‘beest’ en de vierwielaandrijving.

Conclusie

Terwijl de berlines van BMW steeds meer pure sportiviteit inboeten voor meer comfort, doen de SUV’s van het merk net het omgekeerde. De X5 is op dynamisch vlak zeer geslaagd. Deze statige auto geeft zijn bestuurder veel plezier.  Op de weg rijdt hij meesterlijk, de multimediasnufjes verwennen de passagiers en uiteindelijk heeft hij maar één zwak punt: een lichtjes teleurstellende afwerking.

BMW

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette - Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km