Testen

Test: BYD Seal U, elektrische comfort-SUV

BYD breidt zijn Europese gamma verder uit met de gloednieuwe Seal U. Een elektrische SUV die zijn ware aard verbergt...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 29 januari 2024
  • BYD
3,5
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 2,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Zeer comfortabel
  • Voorbeeldige materialen en afwerking voor het segment
  • Ruime achterbank
  • Totaal niet dynamisch
  • (Zeer) beperkt laadvermogen
  • Zwak regeneratief remmen

Het jaar is nog maar net begonnen of BYD breidt zijn Europese aanbod verder uit met de nieuwe SUV Seal U. Een model dat strikt genomen niet meer zo nieuw is, want het is al sinds 2020 op de markt in China onder de naam Song Plus. En hoewel hij zich in Europa opwerpt als de SUV-versie van de berline met dezelfde naam, geniet hij in werkelijkheid niet van dezelfde technologie als die laatste. Met een lengte van 4,79 m, een breedte van 1,89 m en een hoogte van 1,67 m staat hij onder de Tang en boven de Atto 3 in het gamma van de Chinese constructeur. Maar je kan hem eerder als een grotere versie van die laatste beschouwen dan als een Seal op hoge pootjes.



BYD Seal U of Song Plus?

Voor zijn verhuis naar Europa geniet de BYD wel van een nieuwe neus die meer verwijst naar de berline waarmee hij zijn naam deelt. De Chinese SUV geniet daarmee ook van U-vormige LED-koplampen en een voorbumper met X-vormige luchthappers op de zijkanten. Het geheel ziet er homogeen en best knap uit, maar het doet je ook niet omkijken.



Knappe materialen en afwerking

Eenmaal aan boord vinden we een vergelijkbare indeling terug als bij de andere modellen van het merk. Hier is het digitale instrumentenpaneel 12,3 inch groot, terwijl het centrale aanraakscherm 12,8 inch meet in het instapmodel, of 15,6 inch in de topversie van de Seal U. Het scherm kan draaien en is ook compatibel met Apple CarPlay en Android Auto in beide varianten. Maar enkel de topversie krijgt een head-up display. 

Alle schermen zijn van een goede kwaliteit en reageren ook snel genoeg, maar ze missen personalisatiemogelijkheden, waardoor ze niet altijd even gemakkelijk in gebruik zijn. Jammer. De materialen en afwerking in de BYD Seal U zijn echter van een voorbeeldige kwaliteit voor een auto van dit segment. Van de vloer tot aan het plafond, en van de voorkant tot achterin voelt quasi alles zacht aan. Mooi werk.



Ruimer dan hij lijkt

De BYD Seal U rust op een wielbasis van 2,77 m, maar biedt meer plek op de achterbank dan dit cijfer zou doen vermoeden. Hij heeft geen verschuifbare achterbank, maar de individuele rugleuningen zijn wel kantelbaar en dankzij de vlakke vloer kan je comfortabel met drie achterin zitten. Opnieuw goed gedaan. De koffer is dan weer 552 tot 1.440 liter groot met de achterbank neergeklapt. Merk op dat er geen extra opbergruimte is onder de motorkap van de BYD Seal U.



420 of 500 km autonomie

We hebben het eerder al vermeld, maar hoewel deze SUV van een gelijkaardig design geniet als de berline waarmee hij zijn naam deelt, is hij op technisch vlak meer verwant met de Atto 3. Net als zijn kleine broertje heeft de Seal U namelijk enkel een motor van 160 kW (218 pk) op de vooras, waarmee hij een topsnelheid haalt van 175 km/u. Je hebt wel de keuze uit twee verschillende batterijpakketten. In de Comfort-instapversie haalt de motor 310 Nm koppel en krijg je een batterij van 71,8 kWh, waarmee de Seal U in 9,3 seconden naar 100 km/u optrekt en tot 420 km autonomie haalt.

De topversie Design krijgt dan weer 330 Nm en gaat in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Die wordt gevoed door een batterij van 87 kWh en haalt tot 500 km autonomie. Tijdens onze test met deze Design-variant hebben we een gemiddeld verbruik van ongeveer 18 kWh/100 km gemeten. Dat is nog niet zo goed als de beloofde 15,2 kWh/100 km, maar het ligt er ook niet zo ver van, waardoor we vermoeden dat een rijbereik van 400 (voor de Comfort) tot 500 km ook mogelijk is in de praktijk.

Moet je bijladen, dan kan de Comfort rekenen op een maximaal laadvermogen van 115 kW, tegenover 140 kW voor de Design. Daarmee duurt opladen van 30 tot 80% iets minder dan een halfuur, en 10 tot 80% iets meer dan 40 minuten. Je moet dus niet al te gehaast zijn... Aan een gewone laadpaal kunnen beide versies rekenen op een laadvermogen van 11 kW. De Seal U is ook standaard voorzien van V2L-functionaliteit, waarmee je externe elektrische apparaten van stroom kan voorzien met de ingebouwde batterij.

Uitstekend comfortniveau

Eenmaal in beweging is de grootste sterkte van deze BYD Seal U duidelijk zijn uitstekende comfortniveau. Zijn ophanging is bijzonder soepel en absorbeert alle oneffenheden van het asfalt. Er is werkelijk niets dat zijn inzittenden stoort, zelfs niet het lawaai van de buitenwereld dankzij een uitstekende geluiddemping in het interieur van de Seal U. Je zit echt goed aan boord van deze Chinese SUV! Maar dat wil niet zeggen dat alles perfect is...

Totaal niet dynamisch

Voor een elektrische wagen is het regeneratief remmen van de BYD Seal U vrij zwak. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om met één pedaal te rijden in de stad. En zijn zachte ophanging is dan weer zo slap dat de SUV zich volledig op zijn flank zet wanneer je hem wat vlotter in de bocht wil gooien. Ook het stuur is veel te licht, waardoor je maar moeilijk kan aanvoelen wat er met de vooras gebeurt, al gaat het meestal over onderstuur. Vergeet niet dat deze Chinese SUV minstens 2 ton op de weegschaal legt. Zijn 160 kW (218 pk) doen hem dan ook niet uit de startblokken schieten... Het is wel voldoende vermogen voor rustige dagelijkse ritten. Laten we het erop houden dat de Seal U aangenaam rijdt wanneer je hem niet al te hard aanpakt, want dan laat hij het al snel afweten.

Prijs BYD Seal U

Zoals alle modellen van BYD, is de SUV Seal U aantrekkelijk geprijsd en standaard ook zeer goed uitgerust. De instapversie Comfort, met 420 km autonomie, wordt namelijk aangeboden vanaf 42.740 euro. De Design met zijn grotere batterij en 500 km rijbereik kost dan weer 45.700 euro. De enige optie die je dan nog kan kiezen: de Emperor Red-lakkleur van 1.000 euro. Daarmee is de Seal U zelfs goedkoper dan de Tesla Model Y, al gaat die laatste verder op een laadbeurt, is hij dynamischer en nog ruimer aan boord. De Skoda Enyaq heeft in de basis minder rijbereik, maar is ook goedkoper en heeft een grotere koffer. Tenslotte is er nog de Renault Scénic E-Tech, die nog minder duur is en nog verder kan rijden. De eerste exemplaren van de BYD Seal U komen toe in België in april 2024.



Ons verdict

De BYD Seal U werpt zich op als een geslaagde elektrische gezins-SUV met als belangrijkste troef een uitstekend comfortniveau. Hij is zeer zacht afgeveerd, met een goede geluiddemping en een al even goede afwerking, maar op dynamisch vlak laat hij het afweten. Zoals elk model van BYD is de standaarduitrusting knap, met ook interessante prijzen voor een SUV van dit formaat. Hij is niet de goedkoopste binnen zijn segment, noch het model met het grootste rijbereik, maar biedt een goed compromis tussen de twee.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km