Testen

Test: Tesla Model Y, niet voor niets een bestseller

Tesla domineert de Europese en zelfs de wereldwijde automarkten met de Model Y, maar wat is de reden voor zijn succes?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 19 november 2023
  • Tesla
4,0
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Prestaties en efficiëntie
  • Autonomie
  • Binnenruimte
  • Vanafprijs
  • Supercharger-netwerk
  • Stijve demping
  • Afwerkingsmissers
  • Optieprijzen

Terwijl de Model 3 net een facelift heeft gekregen, blijft de Model Y vrolijk doorgaan als niet enkel de bestseller van het merk, maar ook de best verkochte auto in Europa en zelfs wereldwijd! De Amerikaanse EV kan dan ook rekenen op zijn populaire SUV-koetswerk van 4,75 m lang, 1,92 m breed en 1,62 m hoog om zowat overal ter wereld de kassa’s te doen rinkelen.

De Tesla Model Y’s voor Europa worden ofwel in Berlijn, ofwel in Shanghai gebouwd, en dat is eraan te zien (op een goede manier!). Toegegeven, de ruimte tussen sommige panelen is soms wat groter dan bij de concurrentie, maar in tegenstelling tot wat we soms zien van auto’s die in de Verenigde Staten zijn gebouwd, is dit model tenminste gelijk afgewerkt, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant.




Tesla Model Y met minimalistisch interieur...

Aan boord vinden we... niet veel terug, op een klein stuurwiel, een middenconsole met twee inductieladers en een groot centraal scherm na. Naast een grote diagonaal van 15 inch is dit scherm ook gemakkelijk en snel in gebruik, ondanks de afwezigheid van Apple CarPlay of Android Auto. En dat is maar goed ook, want zowat alles moet je via dit scherm bedienen, van de Google Maps-navigatie tot de airco en zelfs de afstelling van de spiegels. We hebben al praktischer en vooral veiliger gezien. Gelukkig maakt het systeem dat goed met tal van extra functies, soms eerder gadgets, maar soms ook praktische snufjes, zoals de Dog-modus. Daarmee kan je de airco aanlaten als je de auto verlaat, om ervoor te zorgen dat je trouwe viervoeter in goede omstandigheden in de auto kan wachten. Al moet je daarvoor natuurlijk een hond hebben... 

... maar met massa’s ruimte!

Als je er een zou hebben, komt die in ieder geval geen ruimte tekort. Dankzij zijn wielbasis van 2,89 m, zijn volledig vlakke en lage vloer en de verhoogde voorstoelen kunnen zelfs drie personen comfortabel plaatsnemen achterin de Model Y. Zijn koffer is dan weer 854 tot 2.041 liter groot met de achterbank neergeklapt! En onder de bodem zitten er nog eens twee grote opbergvakken verstopt. Maar dat is nog niet alles, want ook onder de motorkap vooraan zit er nog eens 117 liter aan extra laadruimte. In totaal kan de Model Y dus tot 2.158 liter aan bagage meesleuren, en dat ongeacht de versie die je kiest.



RWD, Long Range of Performance

Sinds vorig jaar zijn er drie verschillende versies van de Tesla Model Y beschikbaar. Als instapversie krijgt de Amerikaanse elektrische SUV een enkele elektromotor op de achteras, waarmee hij in 6,9 seconden 100 km/u bereikt en een topsnelheid haalt van 217 km/u. Deze versie haalt ook 455 km rijbereik en een maximale laadsnelheid van 170 kW. De Long Range geniet van een tweede elektromotor en een grotere batterij, waarmee de 0-100 km/u wordt teruggebracht tot 5 seconden, met een autonomie van 533 km. Zijn maximale laadsnelheid van 250 kW maakt het eveneens mogelijk om tot 241 km terug te winnen in slechts 15 minuten. De Performance-versie heeft dezelfde batterij als de Long Range, maar snelt in amper 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u, met iets minder autonomie (514 km).

Dynamiek ten koste van comfort

Ongeacht de versie is de Tesla Model Y een SUV met een eerder dynamisch weggedrag. Hij accelereert hard, en zelfs flitsend in het geval van de Performance. Helaas zit er niets van gevoel in zijn besturing, maar die blijft wel precies en vooral zeer direct, wat bijdraagt aan het dynamische gevoel. De koetswerkbewegingen blijven ook goed onder controle, met maar een klein beetje rol in de bochten, wat leuk is als je achter het stuur zit. De RWD-versie maakte zich zelfs op voor wat glijpartijen bij het uitkomen van bochten - als de elektronica er niet was om hem direct weer op het rechte pad te krijgen. Ingrepen die je helaas niet kan uitschakelen, behalve op de Performance-versie, die sinds kort ook een Track Mode heeft waarmee je zelfs kan driften! De remmen bijten dan weer hard, ondanks het gewicht van 1,9 ton voor de RWD en 2 ton voor de Dual Motor-varianten. Je moet er zelfs je voet niet voor verplaatsen, want de Model Y heeft een uitstekende éénpedaalmodus die zelfs tot stilstand komt zonder het rempedaal te moeten aanraken.

Natuurlijk is de Model Y niet foutloos. Hoewel hij weinig overhelt in de bochten en zijn koetswerkbewegingen goed beheerst, gaat dat ten koste van de souplesse van zijn ophanging. Hij is stijf gedempt, vooral als Performance, die nog eens 15 mm lager op zijn pootjes staat. Een vreemde keuze voor een SUV die duidelijk gemaakt is voor gezinsgebruik. En dat is niet zijn enige zwakte. We hadden het er al eerder over, maar het feit dat je alles moet bedienen via het centrale aanraakscherm is echt niet zo praktisch en veilig in het verkeer... Het instrumentloze dashboard geeft wel een uitstekend zicht voor de bestuurder (op de achterzijde na, door de kleine achterruit). Een goede zaak dat je een uitstekend zicht hebt rondom, want sinds kort maakt de Amerikaanse SUV helemaal geen gebruik meer van ultrasone parkeersensoren, waardoor je volledig op zijn camera’s moet rekenen om te parkeren. Helaas zijn die nog niet zo precies als traditionele sensoren, waardoor het beter is om je ogen te gebruiken om er zeker van te zijn dat je nergens tegen zit.

Prijs Tesla Model Y

Het is al mogelijk om een Tesla Model Y te kopen voor 47.970 euro! De Long Range vraagt een supplement van 7.000 euro, terwijl de Performance-versie verkrijgbaar is vanaf 60.970 euro. En in deze prijs zit alles inbegrepen: zetelverwarming, een panoramadak, rijassistenten, ... Maar de weinige opties die overblijven, zijn wel duur. Een ander kleurtje dan wit kost bijvoorbeeld 1.200 tot 3.200 euro! En dan hebben we het nog niet over Autopilot gehad, waarvoor je 3.800 euro betaalt en waarmee je enkel van rijstrook kan wisselen op de snelweg. Full Self Driving is al helemaal overbodig, want voor 7.500 euro krijg je enkel een herkenning van stopborden en verkeerslichten bovenop de Autopilot-functies! Met andere woorden: je kiest beter voor een standaardversie.

Ons verdict

Dat de Tesla Model Y momenteel de best verkochte auto ter wereld is, is voor een goede reden. Hij heeft niet enkel een mooie autonomie, maar de elektrische SUV heeft ook een uitzonderlijke binnenruimte voor een onklopbare prijs. Natuurlijk is de Amerikaanse EV niet foutloos, met als grootste gebrek zijn harde ophanging. Maar een Tesla is meer dan enkel een auto. Het is ook een community, updates die ook echt functies toevoegen en vooral een sterk Supercharger-netwerk...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Tesla? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze Tesla-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km