Testen

Test: Cupra Ateca, niet per se sportief meer

De Cupra Ateca is niet enkel de sportieve topversie van de middenklasse-SUV meer. Blijft de charme van de badge nog overeind met een gewone benzinemotor? We gaan op ontdekking.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 26 december 2023
  • Cupra
3,4
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 2,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Correcte binnenruimte
  • Goede balans comfort/dynamiek
  • Leuke Cupra-designdetails
  • Ergonomie
  • Hoge prijs
  • Meerwaarde t.o.v. Seat Ateca
  • Verbruik 2.0 TSI

Dat Seat als automerk op zijn laatste benen loopt, begint steeds duidelijker te worden. Cupra, dat aanvankelijk als sportief zustermerk en vervolgens als ‘progressiever en jeugdiger’ merk werd gepositioneerd (lees: meer elektrificatie en connectiviteit voor een hogere prijs), is de touwtjes stilaan aan het overnemen. Seat blijft wel bestaan, maar dan als ontwikkelings- en productiebedrijf voor betaalbare modellen en nieuwe vormen van mobiliteit binnen de VW-groep. 

Cupra Ateca ook met brave benzinemotoren

Meer concreet betekent dit dat Cupra de Seat-modellen geleidelijk aan overneemt of vervangt. De Cupra Ateca, die in 2018 het zustermerk aftrapte als sportversie van de Seat Ateca, is nu dus ook beschikbaar met 1.5 TSI- en 2.0 TSI-benzinemotoren van 150 of 190 pk. Laten we zien waarmee het model zich dan nog kan onderscheiden van zijn Seat-tweelingbroer, die voorlopig ook nog gewoon wordt verkocht. 

Het zit hem in de details

Op uiterlijk vlak pakt de Cupra het vooral op detailniveau aan. De voorbumper is anders en oogt iets sportiever, met in het midden van de grille natuurlijk het koperkleurige Tribal-logo van het merk. Diezelfde kleur kan je laten terugkomen in de velgen, maar enkel als optie – standaard krijg je tweekleurige zwarte velgen met een gepolijste rand. Achteraan is er een nieuwe faux-diffusor voor de niet-sportieve versies, enkel de topversie VZ heeft recht op de vier dikke uitlaatpijpen. Verder is het krek eender met de faceliftversie van de Seat Ateca, die in 2020 werd gelanceerd, met een lengte van 4,38 m, een breedte van 1,84 m en een hoogte van 1,61 m.



Aan boord zijn er kuipstoelen die sportief ogen, maar toch lekker zacht zitten dankzij soepele kussens en een halflederen bekleding met microvezel. Het stuurwiel heeft een carbonpatroon rond het logo en ook hier komen de koperkleurige accenten terug. Verder heeft de Cupra Ateca optioneel nog twee extra knoppen op het stuur: een startknop aan de rechterkant en een Cupra-knop links om van rijmodus te wisselen – al is die een beetje overbodig, want dezelfde functie heb je al dankzij de draaiknop op de middenconsole. 

Goede ouderwetse knoppen

Verder merk je wel dat de Ateca nog een product is van de vorige generatie – maar dat is niet per se een nadeel. Je krijgt wel gewoon een digitaal instrumentendisplay met verschillende weergavemodi en ook de mogelijkheid om je favoriete gegevens te projecteren. Het centrale infotainmentscherm is dan weer niet zo groot als bij de nieuwste modellen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de aanwezigheid van heel wat fysieke knoppen op de middenconsole. Wat een gemak om alles binnen handbereik te hebben, zonder te moeten klungelen met een aanraakscherm vol complexe menu’s en trage animaties! Apple CarPlay en Android Auto werken trouwens ook gewoon draadloos, dus je hebt niet het gevoel achter te zitten qua technologie.



Ruimte voor klein en groot

Qua binnenruimte is er natuurlijk geen enkel verschil tussen de Cupra en de Seat Ateca, maar we willen er toch even bij stilstaan. Qua zitruimte zit je zowel voor- als achteraan goed, ook langere mensen kunnen zonder probleem achter elkaar plaatsnemen. De koffer is 510 liter groot, de versies met vierwielaandrijving moeten het echter met 485 liter doen – nog steeds meer dan ruim genoeg, en de laadopening is lekker breed en laag om gemakkelijk al je spullen in te laden. Qua praktisch gemak zullen de meeste mensen dus niets tekort komen in een Ateca. Kies je voor de optionele trekhaak, dan kan je ook nog eens aanhangwagens tot 1,9 ton trekken.



150 tot 300 pk

Het grote nieuws zit hem dus in de motorisaties, die sinds de zomer van 2023 uit meer dan enkel de 2.0 TSI van 300 pk in het geval van de VZ bestaan. De 1.0 TSI en de 2.0 TDI die je wel bij Seat kan krijgen, slaat Cupra over, waardoor het gamma volledig bestaat uit viercilinder turbobenzines: 1.5 TSI met 150 pk en voorwielaandrijving, 2.0 TSI met 190 pk en 4Drive-vierwielaandrijving en bovenaan het gamma de VZ die we hierboven al beschreven. Een DSG-robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen is in alle gevallen standaard.

En we moeten toegeven dat geen van de aangeboden motorisaties misstaan in de Cupra Ateca. De instap-1.5 TSI biedt voldoende prestaties om mee te komen met het verkeer, zonder meer, terwijl de 2.0 TSI van 190 pk in elk opzicht net dat beetje vlotter voor de dag komt. Sportief zouden we hem echter niet noemen (0-100 km/u in 7,2 seconden), en je moet er ook hogere taksen en een hoger verbruik mee voor lief nemen (om en bij de 8 l/100 km bij rustig rijden, een liter minder voor de 1.5 TSI). De echte fun begint pas bij de Cupra Ateca VZ met zijn 300 pk sterke turbomotor, die al in 4,9 seconden aan de 100 km/u staat en ook wat spannender klinkt dankzij een optioneel (en peperduur) Akrapovic-uitlaatsysteem.

Alleskunner

Ook de meer bescheiden versies bieden wel al een voorbeeldig weggedrag, met een goede balans tussen comfort en dynamiek. De demping is geslaagd (een gevoel waar de goede zetels aan bijdragen), maar toch reageert de voortrein fluks op inputs van het stuurwiel. Rij je echt met het mes tussen de tanden, dan begin je de limieten van zijn hoge SUV-koetswerk tegen te komen, maar verder biedt de Cupra Ateca heel wat rijplezier voor zijn genre. Om dan weer volledig tot rust te komen als je het gas lost. Alleen de geluiddemping op de snelweg bij een slecht wegdek had beter gemogen.

Prijs Cupra Ateca   

Hier komen we terug op de meerwaarde die je al dan niet krijgt als je kiest voor een Cupra in plaats van voor een Seat Ateca. Want hoewel die laatste al begint bij 33.764 euro, moet je voor de Cupra-versie minstens 45.005 euro op tafel leggen. Dan krijg je wel meteen een krachtigere motor (1.5 TSI met DSG), maar ook met een gelijke krachtbron bedraagt het prijsverschil 6.500 euro. De 2.0 TSI 190 heeft een basisprijs van 50.055 euro, de VZ 2.0 TSI 300 kost minstens 55.775 euro. Het goede nieuws is dat Cupra tijdens de saloncondities 5.000 euro korting geeft op de Ateca, wat de pijn al wat verzacht. 

Ons verdict

Heeft de Cupra Ateca recht om te bestaan? Volgens ons wel... maar eigenlijk enkel als snelle VZ met 300 pk, de versie die aanvankelijk überhaupt als enige de Cupra-badge kreeg. De bravere 1.5 en 2.0 TSI onderscheiden zich te weinig van hun Seat-tegenhangers - en het prijsverschil is te groot - om ze te kunnen aanbevelen. Wat niet wegneemt dat het een bijzonder geslaagde alleskunner is die zowel praktisch, comfortabel en zelfs een beetje plezierig is. En met het verdwijnen van Seat bestaat de kans natuurlijk dat je binnenkort helemaal niet meer zal kunnen kiezen tussen beide merken...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Cupra? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Cupra-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...
Foto's ©: Pierre Fontignies.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km