Testen

Test: Opel Astra Electric, koning efficiëntie?

De lancering van de Opel Astra Electric betekent ook de vuurdoop van de nieuwe elektrische aandrijflijn van Stellantis. Kan deze hatchback echt een rijbereik halen van meer dan 400 km met een batterij van amper 54 kWh?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 22 juni 2023
  • Elektrisch
  • Opel
3,7
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,8
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Zeer zuinige elektromotor
  • Weinig tot geen praktische compromissen
  • Steeds vrij compleet uitgerust
  • Ietwat stevige ophanging
  • Ruimte achterin
  • Prijs?

Geduld is een schone deugd, zegt men. Een spreuk die duidelijk ook tot bij de kantoren van Opel is beland, want het Duitse merk van Stellantis stelde reeds in 2021 de nieuwe Opel Astra voor, met de belofte dat er ook een elektrische versie zou komen. Deze Opel Astra Electric werd onthuld in 2022, maar het heeft tot nu geduurd tot we hem konden testen. En dan laat het merk terloops nog eens weten dat het model pas in het najaar van 2023 bij de dealers zal staan! Is al dat wachten de moeite waard? Dat ontdekken we vandaag!

Geen buitenbeentje

Over het design van de elektrische Opel Astra kunnen we vrij kort zijn: dat verandert amper ten opzichte van de versies met verbrandingsmotoren. Opel heeft er wel voor gekozen om de beschikbare uitvoeringen grondig te beperken, en de Astra Electric steeds quasi compleet uit te rusten. Je krijgt dus steeds knappe 18-duims lichtmetalen velgen en een sportieve GS-voorbumper.

Aan boord zit je standaard op een AGR-gecertificeerde ergonomische bestuurderzetel die je semi-elektrisch kan instellen, de passagier moet genoegen nemen met een manuele zetel. Verder valt de strakke en minimalistische look van het dashboard op, met veel rechte lijnen en de twee digitale displays van 10 inch waarmee je alle voertuigfuncties bedient. Er zijn echter ook twee rijen sneltoetsen onder het centrale scherm voor zaken als de klimaatcontrole en de zetelverwarming, met tussenin een handige strip om je vinger op te laten rusten tijdens het tokkelen op het scherm. Had een ander Duits merk dat maar ook... De algemene kwaliteitsindruk is in orde, maar je moet niet ver zoeken om enkele goedkope plastics tegen te komen, ook in de hogere regionen van het dashboard en de deurpanelen. 



Nog steeds praktisch

Opel is trots op het feit dat het de Astra Electric even praktisch heeft kunnen maken als de plug-inhybride versie van de compacte berline, met een koffer van 352 tot 1.268 liter in het geval van de hatchback. Later dit jaar volgt er nog een Break met een koffer van 516 tot 1.553 liter. Ook het gewicht is gelijkaardig aan dat van de Astra PHEV, met een minimum van 1.678 kg, afhankelijk van de uitrusting. Niet licht voor een hatchback in het C-segment, maar ook niet al te zwaar voor een EV.

Gloednieuwe elektromotor

De Opel Astra Electric is meteen ook het eerste model dat we kunnen testen met de nieuwe elektrische aandrijflijn van Stellantis, die in samenwerking met Punch Powertrain is ontwikkeld. Het is een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor die ook het exemplaar van 100 kW (136 pk) zal vervangen in zowat elk compact tot middelgroot model van het concern met een elektrische aandrijflijn: de Opel Corsa en Mokka Electric, de Peugeot e-208, e-2008 en e-308, enzovoort. In de Astra levert het een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,2 seconden op, met een “Autobahnproof” topsnelheid van 170 km/u.

Naast de nieuwe elektromotor is er ook een nieuwe batterij van 54 kWh (+ 4 kWh ten opzichte van de vorige generatie), die samen met de uiterst zuinige elektromotor een rijbereik van 418 km oplevert in het geval van de Astra Electric hatchback. Met een WLTP-verbruik van 14,8 kWh/100 km is de Astra daarmee zelfs zuiniger dan de Volkswagen ID.3, die op een volledig elektrisch platform is gebouwd! Een knappe prestatie van Stellantis... als het deze beloftes weet waar te maken.

Filerijden in de Duitse hoofdstad

Voor de test heeft Opel zijn best gedaan om een zo gunstig mogelijke route uit te stippelen in en rond Berlijn, waar het drukke verkeer de gemiddelde snelheid erg laag hield en het vele remmen natuurlijk ook wat energie recupereert. Toch waren we onder de indruk van het verbruik van de Astra Electric, want we sloten onze testrit af met een gemiddelde van amper 12,3 kWh/100 km. Dat zou een rijbereik opleveren van bijna 440 km! Onder meer gemengde omstandigheden zal je dat natuurlijk niet halen, maar 400 km lijkt dus best mogelijk met een niet al te zware voet. Een knappe prestatie met zo’n relatief kleine batterij, wat ook nog eens de energiekosten drukt. 

Je kan ook met de rijmodi spelen om het maximale uit de batterij te halen in de Eco-modus, al zorgt die ook voor een wel erg slome reactie op het gaspedaal, waardoor je die het best bewaart voor in de stad. Normal is goed voor de meeste omstandigheden, terwijl Sport voor zeer snelle reacties zorgt en ook de stuurbekrachtiging wat zwaarder maakt. Flippers aan het stuur om de recuperatie van de remenergie te regelen zijn er niet, je moet genoegen nemen met een B-stand voor de transmissie om met één pedaal te rijden. 


Schudden maar

Qua rijcomfort toont de Astra Electric zich perfect stabiel in de meeste omstandigheden, terwijl de ergonomische stoelen ook voor voldoende steun zorgen. Korte oneffenheden zijn echter moeilijk weg te werken door de vrij stijve demping – een gevolg van het relatief hoge gewicht. Kasseien schudden je dus wat door elkaar, terwijl de typisch Belgische betonplaatweg ook geen pleziertje zal zijn in de Astra Electric. Daarnaast is de zitpositie achter het stuur iets te hoog, vermoedelijk door zijn elektrische instelbaarheid – het gevoel van op de bok te zitten is veel minder aanwezig op de manuele passagierszetel. Passagiers van meer dan 1,80 m komen ook beenruimte tekort achterin.

Prijzen en lancering Opel Astra Electric

We hebben al heel wat geduld moeten uitoefenen om met de Astra Electric te mogen rijden, maar we zullen nog wat langer moeten wachten op zijn prijzen, die pas bekend gemaakt worden naarmate de lanceringsdatum in Q4 2023 nadert. Op het event maakte Opel enkel de Duitse leaseprijs bekend, die een stukje boven die van de elektrische Corsa en Mokka ligt. We gokken dus op een tarief van ongeveer 45.000 tot 50.000 euro in België.

Ons verdict

We hebben ons antwoord: ja, Opel en Stellantis hebben hun beloftes waargemaakt over de zuinigheid van hun nieuwe elektrische aandrijflijn. De Astra Electric kan dus ook in de praktijk een rijbereik van 400 km of meer halen, ondanks zijn relatief kleine batterij. En dat zonder al te veel aan de praktische kwaliteiten van het model te tasten. Het tijdperk van de ‘normale' en praktisch inzetbare elektrische auto is dus aangebroken. Laten we hopen dat ze er ook een normale prijs voor vragen...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Astra? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Astra-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km