Testen

Test Opel Grandland X Hybrid4: brave jongen met spierballen

De Opel Grandland X is voortaan verkrijgbaar als milieubewuste plug-inhybride. Die versie vereist geen toegevingen qua binnenruimte en rijdt heel braaf en veilig, maar hij kan ook onverwacht fors met zijn spierballen rollen.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 31 januari 2020
  • Opel
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte en koffer gevrijwaard
  • Ruim elektrisch rijbereik
  • Verrassende prestaties
  • 50.000 euro voor een compacte SUV
  • Niet altijd schokvrij samenspel tussen motoren
  • Wat steriele rijervaring

Test Opel Grandland X Hybrid4: brave jongen met spierballen

Eind dit jaar moet de gemiddelde CO2-uitstoot van alle verkochte Opels onder de 94 g/km uitkomen, of de constructeur moet een forse boete betalen aan de Europese Unie. Vele autobouwers weten nu al dat ze niet onder die sancties uit zullen kunnen, maar de PSA-dochter heeft er alle vertrouwen in: “Wij halen die norm en wij zullen geen boetes moeten betalen”, zo horen we van Frank Jordan, Director Advanced Engineering. Twee belangrijke wapens om dat doel te bereiken, zijn de onlangs voorgestelde Corsa-e (volledig elektrisch) en deze plug-inhybride Grandland X Hybrid. Beide modellen zijn te danken aan moederhuis PSA, want hun volledige technische basis komt uit het Franse huis.

En dus staat de Grandland X op het EMP2-platform van PSA, dat van bij het begin is ontwikkeld om geschikt te zijn voor plug-inhybride motorversies. De integratie van die technologie is zelfs zo slim gebeurd dat Opel in de fabriek heel flexibel de verhouding tussen diesel-, benzine- en plug-inhybride versies eenvoudig kan aanpassen zonder dat de productielijn daarvoor overhoop moet worden gegooid.

Test Opel Grandland X Hybrid4: brave jongen met spierballen

3 motoren

Dat is een fameuze krachttoer als je weet dat deze Grandland X Hybrid drie motoren heeft in plaats van één. Voorin ligt de gekende 1.6 THP van PSA, die hier 200 pk en 300 Nm ontwikkelt. Hij is gekoppeld aan een achttrapsautomaat waarin een elektromotor van 110 pk en 320 Nm is geïntegreerd. In de achteras zit een tweede elektromotor van 113 pk en 166 Nm, die via een reductiebak de achterwielen aandrijft. Het systeemvermogen piekt op 300 pk en liefst 520 Nm De elektromotoren worden van stroom voorzien door een 13,2 kWh grote batterij, die zich laat opladen in 7 uur (1,8 kW, stopcontact) tot net geen twee uur (7,4 kW, wallbox of laadpaal). In ruil voor dat geduld krijg je 59 kilometer WLTP-rijbereik. Deze zomer lanceert Opel nog een tweede Grandland X Hybrid, die het zonder de achterste elektromotor doet. Het vermogen zakt dan naar 224 pk en het koppel naar 360 Nm, maar de batterij blijft even groot. Die versie zal ongetwijfeld heel welkom zijn, want terwijl de vierwielaandrijver bijna 50.000 euro kost, start de instapvariant bij 42.500 euro.

Test Opel Grandland X Hybrid4: brave jongen met spierballen

Verborgen kantje

Maar bij deze test was de voorwielaangedreven Hybrid nog niet beschikbaar en dus konden we enkel de topversie testen. Die vertrekt steeds puur elektrisch en doet ook zijn best om zo vaak mogelijk op enkel stroom te rijden. Dat verloopt in een gewijde stilte en de acceleraties zijn vlot genoeg om met het verkeer mee te kunnen. Maar wanneer we op een drukke snelweg moeten invoegen en plankgas geven, worden we verrast: deze braaf ogende SUV gaat er onverwacht als een speer vandoor en geeft je echt kriebels in de buik. Dat de 1.6-turboviercilinder daarbij (ver op de achtergrond) een banaal gebrul verspreidt, moet je erbij nemen, maar in de meeste gevallen hoor je hem nauwelijks.

Verwacht door die flitsende prestaties (0 naar 100 km/u in 6,1 seconden, 235 km/u) echter niet dat dit een sportwagen is. Daarvoor is het rijgedrag te braaf en te veilig en biedt het stuur veel te weinig feedback. Neen, beschouw de hybride Grandland X als een veilige, vrij ruime gezins-SUV met ecologische merites die toevallig heel hard vooruit kan gaan wanneer dat nodig is. Maar eigenlijk zet hij je vooral aan tot een rustige rijstijl.

Test Opel Grandland X Hybrid4: brave jongen met spierballen
Test Opel Grandland X Hybrid4: brave jongen met spierballen

Verklikker

En als je het rustig houdt, beloont hij je met heel lage verbruikscijfers (3,5 l/100 km volgens de boordcomputer) zolang de batterij nog voldoende pit heeft. Eens de beschikbare kWh opgesoupeerd zijn, gaat de dorst heel snel naar de 6,5 à 7 l/100 km, wat eigenlijk nog steeds redelijk is voor een benzine-SUV met vierwielaandrijving, een automaat en 300 pk. Voorwaarde voor een laag verbruik is uiteraard wel dat je heel consciëntieus de auto aan de stekker hangt zodra je daar de kans toe hebt. Wie nooit oplaadt, zal niet alleen veel verbruiken, maar zal de levensduur van de batterij ook heel snel zien inkorten. Dus als je deze Grandland X Hybrid koopt, moet je hem (zoals elke andere plug-inhybride, overigens) vooral zien en gebruiken als een elektrische auto die dankzij een verbrandingsmotor ook geschikt is voor lange trips. Hij zet je trouwens bewust aan tot elektrisch rijden door gebruik te maken van sociale controle: een lampje achter de voorruit, dat voor alle passanten zichtbaar is, licht blauw op wanneer de auto puur op stroom rijdt. Al zie je dat lampje niet wanneer je aan het stuur zit…

Test Opel Grandland X Hybrid4: brave jongen met spierballen

Ons verdict

De Opel Grandland X Hybrid is een ruime, veilige en brave SUV die – als je hem zo vaak mogelijk aan de stekker hangt – heel weinig verbruikt. Zijn 300 pk en 520 Nm maken hem onverwacht snel, maar eigenlijk stimuleert hij vooral tot rustig rijden. Met zijn 50.000 euro is hij bovendien wel heel erg duur. We durven daarom stellen dat de meeste klanten zullen kiezen voor de deze zomer te lanceren voorwielaangedreven variant, die bijna 8.000 euro goedkoper is en al meer dan vlot genoeg zal presteren.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km