Land Rover
Wordt de Range Rover Sport nog veelzijdiger dankzij een grote batterij en de praktische elektrische autonomie van zijn plug-inhybride aandrijflijn?
Brabus doet meer dan alleen maar Mercedes-modellen tunen. Het Duitse tuningmerk geeft namelijk ook zijn eigen interpretatie aan de ForTwo en de ForFour. Verwacht geen pk-bommen, maar iets krachtigere stadsautootjes die naast wat visuele opsmuk ook enkele mechanische aanpassingen krijgen.
Eerst en vooral de motor, natuurlijk. De 0,9 liter grote – of liever: kleine – driecilinder produceert in de Smart Brabus ForFour dankzij enkele mechanische ingrepen 109 pk en 170 Nm. Brabus nam ook de zestraps-versnellingsbak met dubbele koppeling onder handen en maakte hem iets responsiever.
Qua design krijgt hij iets gespierdere bumpers, grotere velgen en een dubbele uitlaat. Binnenin moet je vooral de Xclusive-optie aanstippen. Dan krijg je het volledige pakket: naast een sportstuur en schakelpook en handrem met Brabus-logo komen er dan onder meer nog exclusievere zetels en een analoge toerenteller bovenop het dashboard bij.
Absoluut: technisch is de Smart ForFour natuurlijk nauw verwant aan de Renault Twingo, allebei met motor achterin. Dat merk je ook in het interieur, aan elementen die van Renault lijken te komen. De motor is in deze Brabus trouwens dezelfde als in de Twingo GT; die we trouwens binnenkort kunnen testen: allebei produceren ze 109 pk. Renault kiest voor zijn Twingo GT wel voor een manuele versnellingsbak, terwijl Smart het bij de zestrapsautomaat met dubbele koppeling houdt – van Renault-makelij…
Uiteraard, dat is ook een van de kernwaarden van het merk. Voorin vormt dat geen probleem: je hebt er voldoende bewegingsruimte. Alleen jammer dat het stuur niet in de diepte verstelbaar is. Achteraan zijn de plaatsen natuurlijk iets beperkter, en hou je het met twee volwassenen beter op korte verplaatsingen. Met de motor achteraan is de kofferruimte bijzonder beperkt – bij onze testwagen zat er ook nog eens een subwoofer in – maar de achterbank is standaard neerklapbaar. De positie van de motor heeft wel een bijzonder groot voordeel: vooraan zit er niets in de weg en hebben de sturende wielen voldoende bewegingsvrijheid. Manoeuvreren met de Smart gaat hilarisch makkelijk.
Niet overdreven snel: 0 tot 100 km/u duurt 10,5 seconden, en de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Maar dat maakt de ForFour meer dan goed in enthousiasme. Vanaf 2.000 tpm komt het kleine blokje gemotiveerd uit de hoek, en de soundtrack klinkt aanstekelijk. Verwacht geen geplof of geknal in de uitlaat, maar een sportieve ronk, die op de snelweg wel eens wil beginnen doorbomen.
Daar zorgt de 20 procent stevigere vering voor het nodige plezier. Verwacht geen uitbrekende achterkant door de achterwielaandrijving en de motor achteraan. Ook geen verraderlijk weggedrag: lichtvoetig en stabiel, met een ESP dat steeds op actief blijft staan. En ondanks de stuggere dempers en de zeventienduimsvelgen behoudt de Smart nog het nodige comfort.
Een aantal zaken die je bij de gewone Smart-modellen alleen in de optielijst terugvindt, zoals een panoramisch dak, en nog wat veiligheidsitems, zoals een zijwindassistent (geen slecht idee voor een 995 kg wegend autootje) en snelheidsregelaar. Optioneel kan je nog een achteruitrijcamera, rijstrookassistentie, navigatiesysteem, enzovoort aanstippen. Wil je je laten gaan op vlak van personalisatie, dan biedt Smart ook nog het Tailor Made-pakket aan.
De Smart Brabus ForFour staat voor € 21.417 in de catalogus. Het Xclusive-pakket, dat naast de exclusievere interieurdetails ook wat meer standaarduitrusting zoals automatische klimaatregeling en een stereo met Bluetooth-verbinding toevoegt, kost € 3.604,59. Aan de pomp verbruikten we 7,1 l/100 km, om en bij de twee liter meer dan wat Smart opgeeft.
Wordt de Range Rover Sport nog veelzijdiger dankzij een grote batterij en de praktische elektrische autonomie van zijn plug-inhybride aandrijflijn?
Kan de Honda Civic, net als een bepaalde Duitse concurrent, nog steeds schitteren bij dagelijks gebruik en zich tegelijkertijd geschikt tonen voor langere ritten, met daarbovenop nog een dosis rijplezier voor de bestuurder?
Deze test was anders dan gebruikelijk. Zo konden we zowel de nieuwe, volledig elektrische RZ 450e testen, maar ook zijn uniek "One Motion Grip" stuur.
Koop jij je auto nog met je hart? Dan zal deze nieuwste evolutie van de Alfa Romeo Giulia je niet onberoerd laten. Zijn nieuwe scherpe look en zijn uitstekende Giorgio-basis zorgen voor de nodige emotie!